DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2016.66351

Model of formation of future elementary school teachers’ readiness to use innovative technologies of teaching mathematics at elementary schools

Оксана Миколаївна Ліба

Abstract


The relevance of modeling of educational process at high school, used for precision and accuracy of description and definition of educational facilities and the development of pedagogical constructs is grounded in the article. The structure of readiness of future elementary school teachers to use innovative technologies of teaching mathematics at school model is described.

The process of model building is considered as a kind of bridge between speech designing and creating project of formation of future elementary school teachers’ readiness to use innovative technologies during teaching mathematics at school, which can be implemented in the students’ education at higher educational establishment.

The developed experimental model is characterized by integrity, structuring and dynamics. Integrity is found in the unity of objective and subjective components. Structuring model was determined by unity of its components. The structural and functional interaction and relationship of model blocks such as organizational, theoretical, action-molding, evaluative is reflected in the article. Dynamism is in the constant change, development, improvement, upgrade of the content, forms and methods of training students to use innovative technologies of teaching mathematics at elementary school


Keywords


model; modeling; elementary school teachers; innovative technology; teaching mathematics

References


Polonskij, V. M., Kraevskij, V. V. (2001). Metodologija dlja pedagoga: teorija i praktika. Volgograd: Peremena, 324.

Martynenko, S. M. (2009). Systema pidgotovky vchytelja pochatkovyh klasiv do diagnostychnoi' dijal'nosti. Kyiv, 384.

Mel'nychuk, I. M. (2011). Teorija i praktyka profesijnoi' pidgotovky majbutnih social'nyh pracivnykiv zasobamy interaktyvnyh tehnologij. Ternopil, 584.

Bahmat, N. V. (2011). Formuvannja gotovnosti majbutn'ogo vchytelja pochatkovyh klasiv do pedagogichnogo modeljuvannja. Kyiv, 20.

Demchenko, O. P. (2006). Formuvannja u majbutnih uchyteliv pochatkovyh klasiv profesijnoi' gotovnosti do stvorennja vyhovnyh sytuacij. Vinnycja, 259.

Lavrinenko, O. A. (2009). Pedagogichna majsternist' v istoryko-pedagogichnomu vymiri: teorija, praktyka, postup. Kyiv: Bogdanova A. M., 328.

Telychko, N. V. (2014). Teoretychni i metodychni zasady formuvannja osnov pedagogichnoi' majsternosti majbutnih uchyteliv pochatkovyh klasiv. Vinnycja, 559.

Busel, V. T. (Ed.) (2009). Velykyj tlumachnyj slovnyk suchasnoi' ukrai'ns'koi' movy. Kyiv; Irpin': VTF «Perun», 1736.

Navolokova, N. P. (2009). Encyklopedija pedagogichnyh tehnologij ta innovacij. Kharkiv: Vyd. grupa «Osnova», 176.

Kraevskij, V. V. (2003). Obshhie osnovy pedagogiki. Moscow: Izd. centr «Akademija», 256.


GOST Style Citations


1. Полонский, В. М. Методология для педагога: теория и практика [Текст] / В. М. Полонский, В. В. Краевский. – Волгоград: Перемена, 2001. – 324 с.

2. Мартиненко, С. М. Система підготовки вчителя початкових класів до діагностичної діяльності [Текст]: дис. ... наук. д-ра пед. наук / С. М. Мартиненко. – Київ, 2009. – 384 с.

3. Мельничук, І. М. Теорія і практика професійної підготовки майбутніх соціальних працівників засобами інтерактивних технологій [Текст]: дис. … д-pа пед. наук / І. М. Мельничук. – Тернопіль, 2011. – 584 с.

4. Бахмат, Н. В. Формування готовності майбутнього вчителя початкових класів до педагогічного моделювання [Текст]: автореф. дис. ... канд. пед. наук / Н. В. Бахмат. – К., 2011. – 20 с.

5. Демченко, О. П. Формування у майбутніх учителів початкових класів професійної готовності до створення виховних ситуацій [Текст]: дис. ... канд. пед. наук / О. П. Демченко. – Вінниця, 2006. – 259 с.

6. Лавріненко, О. А. Педагогічна майстерність в історико-педагогічному вимірі: теорія, практика, поступ [Текст]: монографія / О. А. Лавріненко. – К.: Богданова А. М., 2009. – 328 с.

7. Теличко, Н. В. Теоретичні і методичні засади формування основ педагогічної майстерності майбутніх учителів початкових класів [Текст]: дис. ... д-ра пед. наук / Н. В. Теличко. – Вінниця, 2014. – 559 с.

8. Великий тлумачний словник сучасної української мови [Текст] / ред. В. Т. Бусел. – К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2009. – 1736 c.

9. Наволокова, Н. П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій [Текст] / Н. П. Наволокова. − Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 176 с.

10. Краевский, В. В. Общие основы педагогики [Текст]: учеб. / В. В. Краевский. – М.: Изд. центр «Академия», 2003. – 256 с.







Copyright (c) 2016

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)