Tariff policy and structure of concession payments in port sector

Authors

  • Наталия Сергеевна Литвинова Odessa National Maritime University Str. Mechnikov, 34, Odessa, 65011, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.18580

Keywords:

tariff policy, concession payments, ports

Abstract

One of the most common and the most effective forms of cooperation between the state and business in the world's marine practice is concession. Now, it became available to private investors in Ukrainian ports. Despite a great number of publications on the public-private partnership (PPP), they did not fully cover the specifics of tariff regulation and concession payment facilities typical for the port sector. The global practice of competitive port systems, in particular the key moments of financial relations between public and private partners based on the modern concept of relationship marketing was analyzed in the conducted research. The need for a balance of interests between partners was identified. Also, the need to settle and elaborate the regulatory environment on these issues in Ukraine was evaluated and substantiated.

Author Biography

Наталия Сергеевна Литвинова, Odessa National Maritime University Str. Mechnikov, 34, Odessa, 65011

Applicant

Department "Organization of Customs Control in Transport"

References

  1. Онищенко, С. П. Моделирование производственно-распределительных вертикально-интегрированных структур [Текст] / С. П. Онищенко, В. Ю. Смрковская // Вісник Одеського національного морського університету. – 2012. – № 35. – С. 188-202.
  2. Онищенко, С. П. Оптимизация маршрутов доставки грузов с использованием вероятностного подхода [Текст] / С. П. Онищенко, Е. Л. Смольянинов // Вісник Донецького національного університету, сер.: Економіка і право. – 2012. – Вып. 2. – С. 87-89.
  3. Демина, Е. Б. Метод определения годовых затрат от простоев оборудования [Текст] / Е. Б. Дёмина // Вестник Харьковского государственного политехнического университета. – 1999. – Вып. № 58. – С. 11-12.
  4. Онищенко, С. П. Моделирование оптимальной траектории развития предприятия с учетом вероятностной природы внешних условий и упущенных выгод [Текст] / С. П. Онищенко, Ю. Г. Лысенко // Модели управления в рыночной экономике: сб. науч. тр. ДонНУ. – 2009. – Вып. 12. – С. 140-52.
  5. Онищенко, С. П. Формирование оптимального состава программы развития предприятия [Текст] / С. П. Онищенко, Е. С. Арабаджи // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2011. – №6/3 (54). – С. 60-66. Режим доступу : URL : http://journals.uran.ua/eejet/article/view/2251
  6. Онищенко, С. П. Моделирование процессов организации и функционирования системы маркетинга морских транспортных предприятий [Текст] / С. П. Онищенко. – Одесса: Феникс, 2009. – 328 с.
  7. Engel, E. M. R. A. How to auction bottleneck monopoly when underhand vertical agreements are possible [Text] / E. M. R. A. Engel, R. D. Fischer, A. Galetovic // Journal of Industrial Economic. – 2004. – Vol. 53, № 3. – P. 427-455.
  8. Notteboom, T. E. Terminal Concessions in Seaports revisited [Text] / T. E. Notteboom, A. A. Pallis, S. Farrell // Maritime Policy and Management. – 2012. – Vol. 39, № 1. – P. 1-5.
  9. DeLangen, P. W. Governance in Seaport Clusters [Text] / P. W. DeLangen // Maritime Economics and Logistics. – 2004. – Vol. 6, № 2. – P. 141-156.
  10. Gilman, S. Sustainabilityandnationalpolicyin UK portdevelopment [Text] / S. Gilman // Maritime Policy&Management. – 2004. – Vol. 30, № 4. – P. 275-291.
  11. Кем устанавливаются и регулируются тарифы на услуги в морских портах? [Электронный ресурс] / Центр транспортнихстратегий. – Режим доступа: www/ URL: http://cfts.org.ua/question?id=33. – 22.07.2013. – Загл. с экрана.
  12. Ferrari, C. Port Concession Fees based on the price - cap regulation: ADE Aapproach [Text] / C. Ferrari, L. Basta // Maritime Economics and Logistics. – 2009. – Vol. 11, № 1. – P. 121-135.
  13. Закон України № 997-XIV «Про Концесії» від 06.05.2012 [Електронний ресурс] / Верховна Рада України. – Режим доступу: www/ URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/997-14. – Назва з екрану.
  14. Закон України № 4709-VI «Про морські порти України» від 11.08.2013 [Електронний ресурс] / Верховна Рада України. – Режим доступу: www/ URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/4709-17. – Назва з екрану.
  15. В чем разница между концессией портов по схемам «brown – field» и «green – field»? [Электронный ресурс] / Администрация морских портов Украины. – Режим доступа: www/ URL: http://www.uspa.gov.ua/ru/press-tsentr/analitika/analitika-2013. – 01.10.2013. – Загл. с экрана.
  16. Onishchenko, S. P., Smrkovskaia, V. Yu. (2012). Modelirovanie proizvodstvenno-raspredelitel'nykh vertikal'no-intehrirovannykh struktur. Vіsnik Odes'koho natsіonal'noho mors'koho unіversitetu, 35, 188-202.
  17. Onishchenko, S. P., Smol'ianinov, E. L. 2012.Optimizatsiia marshrutov dostavki hruzov s ispol'zovaniem veroiatnostnoho podkhoda. Vіsnik Donets'koho natsіonal'noho unіversitetu, ser.: Ekonomіka і pravo, 2, 87-89.
  18. Demina, E. B. (1999). Metod opredeleniia hodovykh zatrat ot prostoev oborudovaniia. Vestnik Khar'kovskoho hosudarstvennoho politekhnicheskoho universiteta, 58, 11-12.
  19. Onishchenko, S. P., Lysenko, Yu. H. (2009). Modelirovanie optimal'noi traektorii razvitiia predpriiatiia s uchetom veroiatnostnoi prirody vneshnikh uslovii i upushchennykh vyhod. Modeli upravleniia v rynochnoi ekonomike, 12, 140-152.
  20. Onishchenko, S., Arabadzhi, E. (2012). Formation of the optimal enterprise development program. Eastern-European Journal Of Enterprise Technologies, 6(3(54)), 60-66.
  21. Onishchenko, S. P. (2009). Simulation processes of the organization and functioning of marketing maritime transport enterprises. Odessa: Phoenix, 328.
  22. Engel, E. M. R. A., Fisher, R. D., Galetovic, A. (2004). How to auction bottleneck monopoly when underhand vertical agreements are possible. Journal of Industrial Economic, 52(3), 427-455.
  23. Notteboom, T. E., Pallis, A. A., Farrell, S. (2012). TerminalConcessions in Seaports revisited. MaritimePolicy and Management, 39 (1), 1-5.
  24. DeLangen, P. W. (2004). Governance in Seaport Clusters. Maritime Economics and Logistics, 6(2), 141-156.
  25. Gilman, S. (2004). Sustainability and national policy in UK port development. Maritime Policy & Management, 30(4), 275-291.
  26. Center of transport strategies. Who are regulated tariffs in the ports? Available: http://cfts.org.ua/question?id=33.
  27. Ferrari, C., Basta, L. (2009). Port Concession Fees based on the price - cap regulation: ADE Aapproach. Maritime Economics and Logistics, 11(1), 121-135.
  28. Verkhovna Rada of Ukraine. (2012, May 6). The Law of Ukraine № 997-XIV «On Concessions». Available: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/997-14.
  29. Verkhovna Rada of Ukraine. (2013, August 11). The Law of Ukraine № 4709-VI «On Sea Ports of Ukraine". Available: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/4709-17.
  30. Administration of sea portsin Ukraine. (2013, October 1). What is the difference between port concessions by the schemes «brown - field» and «green - field»? Available :http://www.uspa.gov.ua/ru/press-tsentr/analitika/analitika-2013.

Published

2013-09-11

How to Cite

Литвинова, Н. С. (2013). Tariff policy and structure of concession payments in port sector. Technology Audit and Production Reserves, 5(3(13), 57–59. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.18580

Issue

Section

Materials of scientific conference