National programmes of specialists training - fast track of the specialists reserve creation

Authors

  • Елена Борисовна Абросимова Nizhny Novgorod branch of National Research University «Higher School of Economics», B. Pecherskaya str, 25/12, Nizhny Novgorod, Russia, 603155, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.21707

Keywords:

specialists training, President's programme, action learning

Abstract

The issues of training specialists, namely low, mid and top-level managers, implementing enterprises and organizations development programs under the State Plan for management training for the national economy of the Russian Federation are considered in the paper. The reasons for the Programme popularity among listeners and employers were identified. The main objective of the study is to assess the reasons for the President's programme popularity among managers of companies - Programme listeners and heads of sending organizations as the fastest way for professional development and training of specialists reserve for the innovation economy, respectively. The analysis of results of the sociological survey of listeners of educational programs, implemented under the State Plan for management training for the national economy of the Russian Federation in the Nizhny Novgorod branch of the Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Professional Education "National Research University "Higher School of Economics" (NRU HSE - Nizhny Novgorod), and representatives of the sending organizations is given in the paper. Following the survey results it can be concluded on the Programme's ability to meet the requirements of specialists reserve training for the innovation economy. The research results can be applied in developing practice-oriented specialists training programs and for selecting educational trajectories at continuous managers training for rapid specialists reserve formation.

Author Biography

Елена Борисовна Абросимова, Nizhny Novgorod branch of National Research University «Higher School of Economics», B. Pecherskaya str, 25/12, Nizhny Novgorod, Russia, 603155

PhD

References

  1. Зинов, В. Г. Менеджмент инноваций: Кадровое обеспечение [Текст]/ В. Г. Зинов. – М.: Дело, 2005. – 496 с.
  2. Мицуаки, С. Эпоха системных инноваций [Текст]/ С. Мицуаки. – М.: Миракл, 2006. – 248 с.
  3. Свиридова, Л. В. Проблемы формирования профессиональных управленческих команд в условиях инновационного развития организации [Текст]/ Л. В. Свиридова. – Н.Новгород: ООО «ВЕК», 2009. – 184 с.
  4. Такер, Р. Б. Инновации как формула роста. Новое будущее ведущих компаний [Текст]: пер. с англ./ Роберт Б. Такер. – М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2006. – 240 с.
  5. Бовин, А. А. Управление инновациями в организации [Текст]: учебное пособие по специальности «Менеджмент организации» / А. А. Бовин, Л. Е. Чередникова, В. А. Якимович. – 3-е изд., стер. – М.: Издательство «Омега Л», 2009. – 415 с.
  6. Педлер, М. Практика обучения действием [Текст]/ под ред. М. Педлера; пер. с англ. под ред. О. С. Виханского. – М.: Гардарики, 2000. – 336 с.
  7. Абросимова, Е. Б. Модель оценки компетенций выпускников образовательных программ. [Текст]/ Е. Б. Абросимова; под общ. ред. С. С. Чернова// Проблемы и перспективы развития образования в России: Сборник материалов XIV Международной научно-практической конференции. – Новосибирск: Издательство НГТУ, 2012. – С. 180–183.
  8. Абросимова, Е. Место Президентской программы подготовки управленческих кадров в системе непрерывного образования в условиях экономической нестабильности [Текст]/ Е. Абросимова // Навстречу 15-летию Президентской программы подготовки управленческих кадров: опыт и перспективы: Сборник материалов Московской международной научно-практической конференции. – Москва, 2011. – С. 72–74.
  9. Альтшуллер, И. «Куб инноваций» и палитра инноваторов. Идеи, проекты, уроки и комментарии [Текст]/ И. Альтшуллер, Э. Фияксель. – М.: Дело, 2007. – 280 с.
  10. Шатилов, А. Кадровые резервы России. Состав и особенности элитообразования [Текст]/ А. Шатилов, А. Юдельсон, С. Дойченко. – М.: Центр политической информации, 2007. – 232 с.
  11. Zinov, V. H. (2005). Menedzhment innovatsii: Kadrovoe obespechenie. M.: Delo, 496.
  12. Mitsuaki, S. (2006). Epokha sistemnykh innovatsii. M.: Mirakl.
  13. Sviridova, L. V. (2009). Problemy formirovaniia professional'nykh upravlencheskikh komand v usloviiakh innovatsionnoho razvitiia orhanizatsii. N. Novhorod: OOO «VEK», 184.
  14. Taker, R. B. (2006). Innovatsii kak formula rosta. Novoe budushchee vedushchikh kompanii. Translation from English. M.: ZAO «Olimp-Biznes», 240.
  15. Bovin, A. A., Cherednikova, L. E., Yakimovich, V. A. (2009). Upravlenie innovatsiiami v orhanizatsii. Ed. 3. M.: Izdatel'stvo «Omeha L», 415.
  16. In: Pedler, M.; English translation edited by Vikhanskiy, O. S. (2000). Praktika obucheniia deistviem. M.: Hardariki, 336.
  17. Abrosimova, E. B.; In: Chernova, S. S. (2012). Model' otsenki kompetentsii vypusknikov obrazovatel'nykh prohramm. Problemy i perspektivy razvitiia obrazovaniia v Rossii: Sbornik materialov XIV Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii. Novosibirsk: Izdatel'stvo NHTU, 180–183.
  18. Abrosimova, E. (2011). Mesto Prezidentskoi prohrammy podhotovki upravlencheskikh kadrov v sisteme nepreryvnoho obrazovaniia v usloviiakh ekonomicheskoi nestabil'nosti. Navstrechu 15-letiiu Prezidentskoi prohrammy podhotovki upravlencheskikh kadrov: opyt i perspektivy: Sbornik materialov Moskovskoi mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii. Moskva, 72–74.
  19. Al'tshuller, I., Fiiaksel', E. (2007). «Kub innovatsii» i palitra innovatorov. Idei, proekty, uroki i kommentarii. M.: Delo, 280.
  20. Shatilov, A., Iudel'son, A., Doichenko, S. (2007). Kadrovye rezervy Rossii. Sostav i osobennosti elitoobrazovaniia. M.: Tsentr politicheskoi informatsii, 232.

Published

2014-02-06

How to Cite

Абросимова, Е. Б. (2014). National programmes of specialists training - fast track of the specialists reserve creation. Technology Audit and Production Reserves, 1(4(15), 47–50. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.21707