DOI: https://doi.org/10.15587/2312-8372.2015.41344

Simulation of the braking system of car under the control of ABS in MATLAB SIMULINK

Андрій Петрович Горбунов

Abstract


It is developed a mathematical model of the braking system of a car equipped with ABS by means of MATLAB SIMULINK. The results, which allow visually explore the basic physical processes associated with the exploration and development of existing and new control algorithms of ABS, are received. The article deals with a pneumatic braking system under the control of ABS, which is most common and installed on buses and trucks. Its modeling is performed on a graphical interface of MATLAB SIMULINK, and is essentially a means of visual programming.

This work allows us to estimate the correct approach to the study of the dynamic and technical parameters of the ABS and achieve clarity of the processes occurring during operation of the ABS.

The study found that this model in the first approximation can be used as the primary outcome correct approach to mathematical modeling of the ABS.

The obtained results are important for the further improvement of the primary model, namely, accounting for additional factors that affect the correct operation of the brakes of the car (road condition, accuracy of the sensors, dynamics of the car traffic, wheel drift during turn, etc.).

Keywords


braking system of car; ABS; MATLAB; SIMULINK

References


Kravets, V. N. (2007). Teoriia avtomobilia. N. Novgorod: NGTU, 368.

Lytvynov, A. S. (1971). Upravliaemost y ustoichyvost avtomobylia. M.: Mashynostroenye, 405.

Platonov, V. F. et al; In: Platonov, V. F. (1997). Mashinostroenie. Entsiklopediia. T. IV-V. Kolesnye i gusenichnye mashiny. M.: Mashinostroenie, 688.

Avtomobil'nyi spravochnik Bosch. (2002). Translated from English. M.:ZAO KZhI «Za rulem», 896.

D'iakonov, V. P. (2004). VisSim + Mathcad + MATLAB. Vizual'noe matematicheskoe modelirovanie. G.: Solon-press, 384.

Wong, J. V. (2001). Theory of Ground Vehicles. Ed. 3. NewYork: John Wiley and Sons, 528.

Rotenberg, R. V. (1972). Podveska avtomobilia. Ed. 3. M.: Mashinostroenie, 392.

Lomaev, A. V., Fil'kin, N. M. (2009). Algoritm upravleniia antiblokirovochnoi sistemoi tormozov avtomobilia. Sovremennye naukoemkie tehnologii, 8, 116-117.

Tarasik, V. P., Rynkevich, S. A. (2004). Intellektual'nye sistemy upravleniia avtotransportnymi sredstvami. Mn.: UP «Tehnoprint», 510.

Revin, A. A., Dygalo, V. G. (2002). Kompleksnoe modelirovanie v tsikle proektirovaniia avtomobilei i ih sistem. Avtomobil'naia promyshlennost', 11, 29–30.


GOST Style Citations


Кравец, В. Н. Теория автомобиля [Текст] / В. Н. Кравец. – Н. Новгород: НГТУ, 2007. – 368 с.

Литвинов, А. С. Управляемость и устойчивость автомобиля [Текст] / А. С. Литвинов. – М.: Машиностроение. – 1971. – 405 с.

Платонов, В. Ф. Машиностроение [Текст]. Т. IV—V. Колесные и гусеничные машины: энциклопедия / В. Ф. Платонов и др.; под общ. ред. В. Ф. Платонова. – М.: Машиностроение, 1997. – 688 с.

Автомобильный справочник Bosch [Текст]: пер. с англ. – М.: ЗАО КЖИ «За рулем», 2002. – 896 с.

Дьяконов, В. П. VisSim + Mathcad + MATLAB. Визуальное математическое моделирование [Текст] / В. П.  Дьяконов. – Г.: Солон-пресс, 2004. – 384 с.

Wong, J. V. Theory of Ground Vehicles [Text] / J. V. Wong. – Ed. 3. – NewYork: John Wiley and Sons, 2001. – 528 p.

Ротенберг, Р. В. Подвеска автомобиля. [Текст] / Р.В. Ротенберг. – 3-е изд., переработ. и доп. – М.: Машиностроение, 1972. – 392 с.

Ломаев, А. В., Алгоритм управления антиблокировочной системой тормозов автомобиля [Текст] / А.В. Ломаев, Н. М Филькин // Современные наукоемкие технологии. – 2009. – № 8. – С. 116-117.

Тарасик, В. П. Интеллектуальные системы управления автотранспортными средствами [Текст] / В. П. Тарасик, С. А. Рынкевич. – Мн.: УП «Технопринт», 2004. – 510 с.

Ревин, А. А. Комплексное моделирование в цикле проектирования автомобилей и их систем [Текст] / А. А. Ревин, В. Г. Дыгало // Автомобильная промышленность. – 2002. – № 11. – С. 29–30.







Copyright (c) 2016 Андрій Петрович Горбунов

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN (print) 2664-9969, ISSN (on-line) 2706-5448