Порівняльна характеристика методик аналізу менеджменту корпоративної соціальної відповідальності

Автор(и)

  • Микола Миколайович Надейко Волинський національний університет імені Лесі Українки, Україна https://orcid.org/0000-0002-1011-3477

DOI:

https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(74-75).2020.132-145

Ключові слова:

менеджмент, корпоративна соціальна відповідальність, методика аналізу

Анотація

Метою статті є формування теоретичних засад аналізу стану (рівня) соціальної відповідальності для управлінських потреб підприємства. У дослідженні використано ідентифікацію, систематизування та аналіз переваг та недоліків існуючих методик, що дало можливість виокремити методичні рекомендації з удосконалення процесу соціальної відповідальності. Охарактеризовано стан оцінювання соціальної відповідальності вітчизняних підприємств на рівні українських рейтингових агенцій за останні п’ять років. Виокремлено підприємства-лідери у сфері корпоративної соціальної відповідальності за результатами вітчизняного рейтингування. Проаналізовано існуючі методики аналізу менеджменту корпоративної соціальної відповідальності. Ідентифіковано їх зміст та методи, що в них використовуються. Узагальнено основні чинники, що підлягають оцінюванню. Наголошено на доцільності оцінювання ефективності менеджменту за зовнішніми та внутрішніми векторами соціальної відповідальності. Наведено заходи, спрямовані на запровадження системи ефективного менеджменту соціальної відповідальності. Практичну цінність має запропонований перелік заходів, що сприятимуть запровадженню системи ефективного менеджменту соціальної відповідальності, підвищенню її рівня та розвитку цього процесу. За результатами аналізу рейтингів на рівні країни узагальнено тенденції змін, що відбуваються як в системі управління соціальною відповідальністю, так і в частині висвітлення інформації щодо її впровадження. Проведені дослідження дозволяють дійти висновку, що на сьогодні не існує універсальної методики оцінювання рівня соціальної відповідальності. У зв’язку з цим, менеджменту соціальної відповідальності суб’єкта господарювання запропоновано використовувати переваги різних методик для формування власної комплексної методики, залежно від управлінських потреб та цільової аудиторії.

Біографія автора

Микола Миколайович Надейко, Волинський національний університет імені Лесі Українки

аспірант кафедри економіки, безпеки та інноваційної діяльності підприємства

Посилання

Buyan, O. A. (2012). Approaches to assessing the effectiveness of enterprises corporate social responsibility in Ukraine [Pidkhody do otsinky efektyvnosti korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti pidpryiemstv v Ukraini], Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu, Seriia «Ekonomika», Vyp. 6 (2), s. 159–165 [in Ukrainian]

Center for Corporate Social Responsibility Development: site [Tsentr «Rozvytok korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti»: sait]. Retrieved from: http://csr-ukraine.org [in Ukrainian]

Yevtushenko, V. A. (2013). Assessment of corporate social responsibility: methods, objects, indicators [Otsinka korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti: metody, obiekty, pokaznyky], Visnyk NTU «KHPI», No. 46 (1019), s. 53–63 [in Ukrainian]

The sixth index of transparency and CSR of Ukrainian companies was presented [Prezentovano shostyi indeks prozorosti i KSV ukrainskykh kompanii]. Retrieved from: http://csr-ukraine.org/article/transparency-index-2016-2 [in Ukrainian]

Transparency Index of Ukrainian Companies – 2015 presented [Prezentovano Indeks prozorosti ukrainskykh kompanii – 2015]. Retrieved from: http://csr-ukraine.org/article [in Ukrainian]

Vinnichuk, Yu., Golovnev, S. 200 largest companies of Ukraine in 2018 [200 naibilshykh kompanii Ukrainy 2018 roku], Biznes tsenzor. Retrieved from: https://biz.censor.net/r3147570 [in Ukrainian]

What is non-financial reporting and who is interested in it?: official site of «CSR Market Place» [Shcho take nefinansova zvitnist i khto v nii zatsikavlenyi?: оfitsiinyi sait «CSR Market Place»]. Retrieved from: http://www.csrinfo.org.ua [in Ukrainian]

Yevtushenko, V. A. (2013). Assessment of corporate social responsibility: methods, objects, indicators [Otsinka korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti: metody, obiekty, pokaznyky], Visnyk NTU «KHPI», No. 46 (1019), s. 53–63. Retrieved from: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3935 [in Ukrainian]

Vorobey, V., Zhurovska, I. (2010). Non-financial reporting: a tool for socially responsible business [Nefinansova zvitnist: instrument sotsialno vidpovidalnoho biznesu], Predstavnytstvo OON v Ukraini, Initsiatyva Hlobalnoho dohovoru v Ukraini, Kyiv, 84 s. [in Ukrainian]

Corporate register. Global CSR Resources: site [Korporatyvnyi reiestr. Hlobalni resursy z KSV: sait]. Retrieved from: https://corporateregister.com [in Ukrainian]

Tovma, N. A. Rating indicators of CSR [Reytingovye pokazateli KSO]. Retrieved from: http://www.rusnauka.com/5_NMIV_2009/Economics/40769.doc.htm [in Russian]

Litovchenko, S. E. (2004). Russia Social Investment Report 2004. The role of business in social development [Doklad o sotsialnykh investitsiyakh v Rossii 2004 god. Rol biznesa v obshchestvennom razvitii], Assotsiatsiya menedzherov, Moskva, 80 s. [in Russian]

Krichevskiy, N. A., Goncharov, S. F. (2007). Corporate social responsibility: monograph [Korporativnaya sotsialnaya otvetstvennost: monografiya], Dashkov i Ko, Moskva, 216 s. [in Russian]

Lepikhina, T. P. & Mokhova, E. G. (2012). Formation of the company’s social policy based on the calculation of its social responsibility index [Formirovanie sotsialnoy politiki firmy na osnove rascheta indeksa yeyo sotsialnoy otvetstvennosti],Vestnik Permskogo natsionalnogo issledovatelskogo politekhnicheskogo universiteta. Seriya «Sotsialno-ekonomicheskie nauki», No. 13 (37), s. 113–127 [in Russian]

Mazuryk, O. V. (2010). Social audit: potential opportunities and prospects for application in Ukrainian society [Sotsialnyi audyt: potentsiini mozhlyvosti ta perspektyvy zastosuvannia v ukrainskomu suspilstvi], Ukrainskyi sotsium, No. 1, s. 137–144 [in Ukrainian]

Berezina, O. Yu. (2012). Quantitative assessment of corporations social responsibility [Kilkisna otsinka sotsialnoi vidpovidalnosti korporatsiy], Visnyk Ukrainskoi akademii bankivskoi spravy, No. 1 (32), s. 97–101 [in Ukrainian]

Kashin, V., Neshchadin, A. & Tulchinskiy, G. (2012). Methodology for effectiveness assessing of corporate social policy (social investment and social partnership) [Metodika otsenki effektivnosti korporativnoy sotsialnoy politiki (sotsialnykh investitsiy i sotsialnogo partnerstva)], Chelovek i trud, No. 5, s. 20–28 [in Russian]

Vorona, O. V. (2010). Methodical approaches to assessing the level of social responsibility [Metodychni pidkhody do otsinky rivnia sotsialnoi vidpovidalnosti],Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, No. 30, s. 127–133 [in Ukrainian]

Perekrestov, D. G., Povarich, I. P. & Shabashev, V. A. (2011). Corporate social responsibility: questions of theory and practice: monograph [Korporativnaya sotsialnaya otvetstvennost: voprosy teorii i praktiki: monografiya], Izdatelstvo «Akademiya Yestestvoznaniya». Retrieved from: http://www.rae.ru/monographs/139-4596 [in Russian]

Chernykh, O. V. (2011). Obstacles and directions of regional development of social responsibility of domestic enterprises [Pereshkody ta napriamy rehionalnoho rozvytku sotsialnoi vidpovidalnosti vitchyznianykh pidpryiemstv], Stratehiia i mekhanizmy rehuliuvannia promyslovoho rozvytku, s. 140–150. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sim_2011_2011_15 [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-10-27

Номер

Розділ

МЕНЕДЖМЕНТ ТА БІЗНЕС-АДМІНІСТРУВАННЯ