INTERACTIVE METHODS OF EDUCATION FOR STUDENTS OF AGROBIOLOGICAL AND TECHNICAL SPECIALTIES AT THE LESSONS OF “FOREIGN LANGUAGE FOR PROFESSIONAL PURPOSES (ENGLISH)"

Authors

  • О.В. Іванова National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine (Kyiv), Ukraine

Keywords:

innovative teaching technologies, interactive technologies, foreign specialized language.

Abstract

In the modern world of technologically advanced communications and information exchange, a significant role belongs to innovative learning technologies.  The problem of introducing interactive technologies into the modern system of teaching foreign professional language to students does not lose its relevance primarily because the main task of the educational process is the formation of creativity, critical thinking and analytical abilities, communicative competences, tolerance and the ability to self-education and self-development that ensures success in personal, professional and career growth of young professionals. As a result of the conducted research, analysis and generalization of its results, it was proved that interactive methods are the most relevant in contemporary education as they are based on dialogue (polylogue), interpersonal interaction, transfer of students into active learners, able  actively participate in cognitive activities on the basis of self-esteem, self-expression, emotional and positive attitude and independent achievement of educational goals.  The didactic principles of application of interactive methods in teaching students of technical and agrobiological specialties were determined and proved. 

 

 

Author Biography

О.В. Іванова, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine (Kyiv)

Ph.D. in Pedagogy, Associate Professor,
the Head of the Department of English for Technical and Agrobiological Specialties

References

Бондар В.І. Дидактика: [підруч. для студ. вищ. пед. навч. закл.] / Володимир Іванович Бондар. – К.: Либідь, 2005. – 264 с.

Буган Ю.В. Громадянська освіта в школі: завдання, зміст та форми реалізації / Ю.В.Буган, О.В.Козловська // Завуч. Наша вкладка. – 2005. – № 01 (223). – С. 6-18.

Велитченко Л.К. Педагогічна взаємодія: теоретичні основи психологічного аналізу: моногр. / Л.К.Велитченко. – Одеса: ПНУАПН України, 2005. – 302 с.

Велитченко Л.К. Психология педагогического взаимодействия: проблемы концептуализации: моногр. / Л.К.Велитченко. - Одесса: ЮНЦ АПН Украины, 2003. – 222 с.

Волосюк М.А. Проблемне навчання як провідний метод розвиваючого навчання в умовах особистісно оріїнтованої парадигми освіти / М.А.Волосюк // Управління школою. – 2005. – № 16 – 18 (100 – 102). – С. 56- 69.

Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти, вивчення, викладання, оцінювання. Відділ сучасних мов. Страсбург. – К.: Ленвіт, 2003. – 261 с.

Іванова О.В. Інтерактивні методи та їх застосування в програмах з практичного курсу другої іноземної мови / О.В. Іванова // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер.: Педагогіка і психологія. – Зб. статей: – Ялта: РВВ КГУ, 2014. – Вип. 43. – Ч. 4. – С. 51-57.

Іванова О.В., Журба О.Р. Ефективні методи вивчення іноземних мов / О.В. Іванова, О.Р. Журба // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України / Серія «Філологічні науки» / Редкол. : Д.О. Мельничук (відп.ред.) та ін. – К.: ВЦ НУБіП України, 2013. – Вип. 186. – Ч. 2. – С.193-198.

Ігри дорослих. Інтерактивні методи навчання / Л.Галіціна (упоряд.). – К.: Редакції загально педагогічних газет, 2005. – 128 с. – ( Бібліотека «Шкільного світу»).

Коваль Т.І. Підготовка викладачів вищої школи: інформаційні технології у педагогічній діяльності: [навч.-метод. посібник] / Т.І. Коваль, С.О. Сисоєва, Л.П. Сущенко. – К.: Видавничий центр КНЛУ, 2009. – 380с.

Леднев В.С. Содержание образования / Вадим Семенович Леднев. –М.: Высш.шк.,1989. -.360 с.

Мартинова Р.Ю. Цілісна загальнодитактична модель змісту навчання іноземних мов: [Монографія] – К.: Вища школа, 2004. – 454 с.

Пометун О. Сучасний урок: Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібн. / О.І.Пометун, Л.В.Пироженко; За ред. О.І.Пометун. – К.: „А.С.К.”, 2005. – 192 с.

Пометун О. Як навчити учителів інтерактивних технологій: з досвіду проведення інтерактивних тренінгів у системі перепідготовки педагогічних кадрів / Олена Пометун // Управління школою. – 2004. – № 31 (79). – С. 22 -26.

Сквирский В.Я. О роли педагогического взаимодействия / В.Я.Сквирский // Вестник высшей школы. – 1987. – № 6. – С. 30-33.

Скрипник М. Ігри дорослих. Інтерактивні методи навчання / М.Скрипник; упоряд. І.Галіцина. – К.: Ред. загальнопедагогічних газет, 2005. – 128 с.

Часовский А.В. Интерактивные методы обучения в преподавании «психологии здоровья» / А.В. Часовский // Инновации в образовании. – 2002. – № 3. – С. 92-97.

Handford M., Lisboa M., Koester A.

Swan M.A. Critical look at the Communicative Approach // ELT Journal. – 1985. – Vol. 39. – №1. – P. 1-11.

Widdowson S. Teaching Language as communication. – Oxford: Oxford University Press, 1978. – 168 p.

Published

2017-10-17