ВИЩA МЕДИЧНA ОСВІТA У ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ
Keywords:
система охорони здоров’я, вища медична освіта, професійна підготовка, історико-педагогічний аналіз, сімейна медицина, Велика Британія,Abstract
У статті викладено результати ретроспективного аналізу вищої медичної освіти у Великій Британії; виокремлено та обґрунтовано критерії, що дозволили класифікувати досліджуване явище в його еволюційному поступі. Стаття містить результати аналізу взаємозв‘язків ринку праці та вищої професійної підготовки майбутніх лікарів у Великій Британії та їх особливостей, що вирізняють їх від інших країн. Простежено динаміку змін чисельності студентів-медиків у ХХІ ст. та проаналізовано чинники, що її обумовлюють. Описано структуру медичної освіти у Великій Британії на сучасному етапі та розкрито теоретико-методологічні підходи до неї.
References
ЛІТЕРАТУРА
150 Years of Medical School Achievements: Improving Lives – London: Medical School Council, 2008. – 32 p.
Allen Ph. Medical Education in the 17th Century England / Ph. Allen [Електронний ресурс]. − Режим доступу: https://www.jstor.org/stable/24619539?seq=1#page_scan_tab_contents. – Назва з екрану.
Bates V. Yesterday’s Doctors: The Human Aspects of Medical Education in Britain, 1957-93 / V. Bates // Medical History. – 2017. – Vol. 61 (1). – pp.48-65 [Електронний ресурс]. − Режим доступу: https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content /view/ B85B53EBCDB75F715319746C32DDFB36/S0025727316001009a.pdf/div-class-title-yesterday-s-doctors-the-human-aspects-of-medical-education-in-britain-1957-93-div.pdf. – Назва з екрану.
Brown J. How Clinical Communication has become a Core Part of Medical Education in the UK / J. Brown // Medical Education. – 2007. – Vol. 42 (3). – pp. 271–278.
Dornan T. O. Apprenticeship and the “New Medical Education” / T. Dornan // Journal of the Royal Society of Medicine. – 2005. – Vol. 9(3). – pp.91-95 [Електронний ресурс]. − Режим доступу: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1079407/ . – Назва з екрану.
General Medical Council. Tomorrow’s Doctors – Recommendations on
Health and Medicine in Medieval England / Learning History Site. [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://www.historylearningsite.co.uk/health_and_medicine_in_medieval _.htm . – Назва з екрану.
Kopelman P. The Future of UK Medical Education Curriculum – What Type of Medical Graduates Do We Need? / Peter Kopelman // Future Hospital Journal. – 2014. – Vol. 1. – No 1. – pp.41-46.
Medical Education in 1858 [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://www.thornber.net/medicine/html/scimedph.html. – Назва з екрану.
Reinarz J. Towards a History of Medical Education in Provincial England / J. Reinarz [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://www.evolve360.co.uk/data/10/docs/17/17reinarz.pdf. – Назва з екрану.
Report of the Royal Commission on Medical Education 1965–1968. – London: HMSO, 1968. – 302 p.
Rivlin J. J. Getting a Medical Qualification in England in the Nineteenth Century / J. J. Rivlin [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://www.evolve360.co.uk/data/10/docs/09/09rivlin.pdf. – Назва з екрану.
Smith R. Medical Discipline: the Professional Conduct of the GMC 1858 – 1990 / Russell G. Smith. – Oxford: Oxford University Press, 1994. – 117p.
REFERENCES
150 Years of Medical School Achievements. (2008). Improving Lives – London: Medical School Council – 32 p.
Allen Ph. Medical Education in the 17th Century England. [Elektronnyi resurs]. − Rezhym dostupu: https://www.jstor.org/stable/24619539?seq=1#page_scan_tab_contents. – Nazva z ekranu.
Bates V. (2017). Yesterdays Doctors: The Human Aspects of Medical Education in Britain. Medical History. – Vol. 61 (1). – pp.48-65 [Elektronnyi resurs]. − Rezhym dostupu: https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content /view/ B85B53EBCDB75F715319746C32DDFB36/S0025727316001009a.pdf/div-class-title-yesterday-s-doctors-the-human-aspects-of-medical-education-in-britain-1957-93-div.pdf. – Nazva z ekranu.
Brown J. (2007). How Clinical Communication has become a Core Part of Medical Education in the UK / J. Brown // Medical Education. – Vol. 42 (3). – pp. 271–278.
Dornan T. Osler, Flexner, (2005). Apprenticeship and the “New Medical Education” Journal of the Royal Society of Medicine. – Vol. 9(3). – pp.91-95 [Elektronnyi resurs]. − Rezhym dostupu: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1079407/ . – Nazva z ekranu.
General Medical Council. Tomorrows Doctors – Recommendations on Health and Medicine in Medieval England / Learning History Site. [Elektronnyi resurs]. − Rezhym dostupu: http://www.historylearningsite.co.uk/health_and_medicine_in_medieval _.htm . – Nazva z ekranu.
Kopelman P. (2014). The Future of UK Medical Education Curriculum – What Type of Medical Graduates Do We Need? Future Hospital Journal. – Vol. 1. – No 1. – pp.41-46.
Medical Education in 1858 [Elektronnyi resurs]. − Rezhym dostupu: http://www.thornber.net/medicine/html/scimedph.html. – Nazva z ekranu.
Reinarz J. Towards a History of Medical Education in Provincial. Elektronnyi resurs]. − Rezhym dostupu: http://www.evolve360.co.uk/data/10/docs/17/17reinarz.pdf. – Nazva z ekranu.
Report of the Royal Commission on Medical Education (1965–1968). – London: HMSO – 302 p.
Rivlin J. J. Getting a Medical Qualification in England in the Nineteenth Century. [Elektronnyi resurs]. − Rezhym dostupu: http://www.evolve360.co.uk/data/10/docs/09/09rivlin.pdf. – Nazva z ekranu.
Smith R. (1994). Medical Discipline: the Professional Conduct of the GMC 1858 – 1990 – Oxford: Oxford University Press – 117p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Камілла Газанфарівна Магрламова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).