THE VALUES OF CIVIC COMPETENCE AS A BASIS IN PROFESSIONAL PREPARATION OF FUTURE PRESCHOOL TEACHERS

Authors

  • Н.І. Мельник Ph.D. (Pedagogy), Associate Professor, Department of Preschool Education, Pedagogical Institute, Kiev Boris Grinchenko University, Ukraine

Keywords:

pedagogical education, civic competences, preschool educators.

Abstract

Trends in the development of modern native pedagogical science and practice are aimed to the training of preschool teachers based on democracy, values and attitudes, in accordance with the concept of European pedagogical education, whose priorities are the values of civil society. However, not always in the process of training, there is a correct understanding and awareness of all the values associated with the civic competence of future educators, whose components are the starting point for their further professional activities and forms the basis of professional competence in general.

The leading methods in the implementation of the goal are: the method of questioning, the method of analysis of personal data; study of actual material; For the formulation of the results of the study used methods for describing and summarizing factual information and perspective analysis with the elements of modeling.

According to the results of the research, the author has determined, that among the civic competences important for the professional activity of the teacher, the future bachelors of pre-school education have distinguished: empathy, cooperation skills, autonomous learning skills, knowledge and critical understanding of the world, responsibility, openness to other cultures, ability to listen and watch, respect, respect for human dignity, flexibility and adaptability, linguistic and communicative skills, and multilingualism.

Beyond the attention of future preschool educators such aspects are left, as: respect for human rights, recognition of the value of cultural diversity, recognition of the value of democracy, justice, equality and the rule of law, knowledge and critical understanding of language and the peculiarities of communication, self-knowledge and critical self-esteem, civic consciousness, confidence in itself, the adoption of uncertainty, analytical and critical thinking, conflict resolution skills.

The results of the study showed the necessity of developing the content, forms, methods and means of forming civic competences in bachelors of pre-school education as basic in the process of professional training. Thus, the author developed and proposed a system of trainings and training aimed at forming the civic competencies of future bachelors of pre-school education, taking into account the experience of Western European countries.

 

References

Бєлєнька Г. В. Формування професійної компетентності сучасного вихователя дошкільного навчального закладу : монографія / Ганна Володимирівна Бєлєнька ; Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, Пед. ін-т. – Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2011. – 320 с.

Забезпечення формування громадянської компетентності у сучасному змісті шкільної освіти (Підсумковий документ робочої групи з розробки планів і програм проекту «Громадянська освіта – Україна»//Історія в школах України.- 2006.-№ 8.- С.5.

Зязюн І. А. Неперервна освіта: концептуальні засади і сучасні технології / І. А. Зязюн // Творча особистість у системі неперервної професійної освіти : матеріали Міжнар. наук. конф., 16–17 трав. 2000 р. / АПН України, Ін-т педагогіки і психології проф. освіти, Харків. держ. політехн. ун т ; [/ за ред. С. О. Сисоєвої, О. Г. Романовського]. – Харків, 2000. – С. 8–16.

Котенко О. До проблеми формування професійно значущих якостей майбутнього вчителя іноземної мови /О. Котенко// Калейдоскоп мов. – С. 62-64.

Мельник Н. І. Професійна підготовка дошкільних педагогів у країнах Західної Європи: теорія і практика: монографія / Н. І. Мельник. – Умань : ФОП Жовтий О. О., 2016. – 392 с.

Мельник Н. І. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки дошкільних педагогів у країнах Західної Європи) : дис. ... д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти»; 13.00.08 «Дошкільна педагогіка» / Мельник Наталія Іванівна ; Уманськ. держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини. – Умань, 2017. – 622 с.

Моніторинг якості освіти: становлення та розвиток в Україні: Рекомендації з освітньої політики / Під заг. Ред. О.І.Локшиної – К.: “К.І.С.R” , 2004. – 160 с.

Подлесная Ю.Е. Гражданская компетентность в современном обществе: политологические аспекты формирования и развития : автореф. ... канд. полит. наук / Ю.Е. Подлесная. – М., 2006.

Пометун О. Теоретичні засади формування громадянської компетентності учнівської молоді // Управління школою. –2005.– № 8 (92). – С. 5-7.

Пометун О.І. Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки // Вісник програм шкільних обмінів . – 2005. – № 23. – С. 18-23.

Пуховська, Л. П. Професійна підготовка вчителів у Західній Європі: спільність і розбіжності : [монографія] / Л. П. Пуховська ; Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України. – Київ : Вища шк., 1997. – 180 с.

Хартія Ради Європи з освіти для демократичного громадянства й освіти з прав людини: юридичні документи. – Рекомендація CM/Rec (2010)7, та пояснювальний меморандум. – European Wergeland Centre, 2016. – 34 c.

Oberhuemer, P., Schreyer, I., & Neuman, M.J. (2010). Professionals in early childhood education and care systems. European profiles and perspectives. Opladen & Farmington Hills, MI: Velgar Barbara Budrich Publishers. – 525 p.

Terminology of European Education and Training Policy : a selection of 100 key terms / CEDEFOP. European Centre for the Development of Vocational Training. – Luxembourg : Office for Official Publications of the European Communities, 2008 – 246 p.

Towards an EU strategy on the rights of the child [SEC(2006) 888] [SEC(2006) 889] /* COM/2006/0367 final */ Communication from the Commission – [Electronic resourese]. – EUR–LEX. – Access to European Union Laws. – Retrieved from: http://eur–lex.europa.eu/legal–content/EN/TXT/?uri=celex:52006DC0367 – Date of retrieving: 13.02.2014. – Title from the screen.

Published

2018-02-23