SPECIFICS OF THE ATTITUDE TO LEARNING IN STUDENTS WITH A PREDOMINANCE DIFFERENT IMPLICIT THEORIES OF INTELLIGENCE AND PERSONALITY

Authors

Keywords:

educational and cognitive activity, positive affect, negative affect, emotional attitude towards learning and cognitive activity, “increased intelligence”, “enriched personality”

Abstract

The article presents the findings of empirical research of the relationship between the parameters of implicit theories of intelligence and personality characteristics and emotional attitude of students to teaching and learning activities at the university. It is proved that taking by students the implicit theories of “increased intelligence” and “enriched personality” is accompanied by a more positive attitude to learning and cognitive activity in high school.

educational and cognitive activity; positive affect; negative affect; emotional attitude towards learning and cognitive activity; “increased intelligence”; “enriched personality”

 

Author Biographies

Марат Кузнецов, H.S. Skovoroda National Pedagogical University of Kharkiv

Doctor of Psychology, Professor, Professor of the Department of Practical Psychology

Яна Козуб, H.S. Skovoroda National Pedagogical University of Kharkiv

PhD student, Department of Practical Psychology

References

Гордеева Т.О. Психология мотивации достижения /Т.О. Гордеева. — М.: Смысл; Издательский центр «Академия», 2006. — 336 с.

Гордеева Т.О. Позитивное мышление как фактор учебных достижений старшеклассников / Т.О. Гордеева, Е.Н. Осин // Вопросы психологии. — 2010. — №1. — С. 24-33.

Дуэк К. Гибкое сознание. Новый взгляд на психологию развития взрослых и детей / Дуэк К.: пер. с англ. — М.: Изд-во Манн, Иванов и Фербер. — 2013. — 400 с.

Когнитивная психотерапия расстройств личности / Под ред. А. Бека, А. Фримена ; пер. с англ. С.А. Комаров. — СПб.: Питер, 2002. — 544 с.

Когнитивная терапия депрессии / А. Бек, А. Раш, Б. Шо и др.; пер. с англ. А. Татлыбаева. — СПб.: Питер, 2003. — 304 с.

Корнилова Т.В. Модификация опросников К. Двек в контексте изучения академических достижений студентов / Т.В. Корнилова, С.Д. Смирнов, М.В. Чумакова и др. // Психологический журнал. — 2008. — Т. 29. — № 3. — С. 86-100.

Кузнецов М.А. Эмоциональная память / М.А. Кузнецов. — Х.: Крок, 2005. — 568 с.

Кузнецов М.А. Специфика эмоциональных переживаний в условиях предэкзаменационного стресса у студентов, стремящихся к успеху и ориентированных на избегание неудачи / М.А. Кузнецов, А.В. Егорова // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки: Зб. наукових праць. — К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. — № 26 (50). — Част. І., С. 280-286.

Кузнецов М.А. Чувство, установка и эмоциональная память / М.А. Кузнецов // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, № 981. — Х., 2011. — С. 120-124.

Кузнєцов М.А. Шкільні страхи: Види, умови прояву та шляхи подолання / М.А. Кузнєцов, І.В. Бабарикіна. — Х.: ХНПУ, 2012. — 227 с.

Кузнецов М.А. Виды студенческих страхов и особенности их динамики / М.А. Кузнецов, В.С. Шаповалова // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Психологія. Випуск 49. – Х.: ХНПУ, 2014. — С. 58-68.

Кузнєцов М.А. Психічні стани студентів у процесі навчально-пізнавальної діяльності / М.А. Кузнєцов, К.І. Фоменко, О.І. Кузнецов. — Х.: ХНПУ, 2015. — 338 с.

Левченко В.В. Позитивная психология: учеб. пособие / В.В. Левченко. — М.: ФЛИНТА,2014. — 258 с.

Осин Е.Н. Измерение позитивных и негативных эмоций: разработка русскоязычного аналога методики PANAS / Е.Н. Осин. — Психология. Журнал Высшей школы экономики. — 2012. — Т. 9. — №4. — С. 91-110.

Селигман М. Как научиться оптимизму: Измените взгляд на мир и свою жизнь / Селигман М.; пер. с англ. — 2-е изд. — М.: Альпина Паблишер, 2015. — 338 с.

Шрадер В. Отношение к учению слабоуспевающих учеников и условия, влияющие на изменение этого отношения / В. Шрадер // Психические особенности слабоуспевающих школьников / Под ред. И. Ломпшера. — М.: Педагогика, 1984. — С. 11-77.

Чебыкин А.Я. Эмоциональная регуляция учебно-познавательной деятельности / А.Я. Чебыкин. — Одесса, 1992. — 168 с.

Чиксентмихайи М. Поток: Психология оптимального переживания / Чиксентмихайи М.; пер. с англ. — М.: Смысл; Альпина нон-фикшн, 2011. — 461 с.

Чиксентмихайи М. Креативность: Поток и психология открытий и изобретений / Чиксентмихайи М.; пер. с англ. — М.: Карьера Пресс, 2015. — 528 с.

Эллис А. Психотренинг по методу Альберта Эллиса / Эллис А.; пер. с англ. — СПб.: Питер, 1999. — 288 с.

Caprara G.V. Affective and interpersonal self-regulatory efficacy beliefs as determinants of subjective well-being / G.V. Caprara, P. Steca // Delle Fave A. (ed.). Dimensions of well-being: Research and intervention. — Milano: FrancoAngeli, 2006. — P. 120-142.

Dweck C.S. A Social-Cognitive Approach to Motivation and Personality / C.S. Dweck, E.L. Leggett // Psychological Review. — 1988. — Vol. 95. — № 2. — P. 256-273.

Dweck C.S. Self-theories: Their role in motivation, personality, and development / C.S. Dweck. — Philadelphia: Psychology Press, Taylor & Francis Group., 1999. — 195 p.

Epstein S. Cognitive experiental self-theory / S. Epstein // Handbook of personality: Theory and research / Ed. L. Pervin. — N.Y.: Guilford. — 1990. — P. 165-192.

Janoff-Bulman R. Shattered assumptions: Toward a new psychology of trauma / Janoff-Bulman R. — NY.: Free Press, 1992.

Scheier M.F. Opti¬mism, pessimism, and psychological well-being / M.F. Scheier, C.S. Carver, M.W. Bridges // Chang E.C. (ed.). Optimism and pessimism: Implications for theory, research, and practice. — Washington, DC: АРА, 2002. — P. 189-216.

Watson D. Toward a consensual structure of mood / D. Watson, A. Tellegen // Psychological Bulletin. — 1985. — № 98. — p. 219-235.

Watson D. Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales / D. Watson, L.A. Clark, A. Tellegen // Journal of Personality and Social Psychology. — 1988. — Vol. 54. — № 6. — p. 1063-1070.

Published

2015-11-21