THE BACKGROUND SPEECH DEVELOPMENT OF A CHILD WITH A MODERATE MENTAL BACKWARDNESS
Keywords:
speech development, family education, children with moderate mental backwardnessAbstract
The article presents the theoretical analysis of the speech of children with moderate mental backwardness. It is noted that one of the conditions for the development of speech, is the presence of a positive family environment for them. It was determined that the communication of parents with a child with moderate mental backwardness, is one of the leading factors of mental development of the child.
References
Закон України «Про дошкільну освіту» від 11 липня 2001 року // Відомості Верховної Ради України. – 2001. – № 2628-III [Електронний ресурс]. – Режим доступа : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2628-14 – Загол. с экрана.
«Базовоий компонент дошкільної освіти» (нова редакція) від 04.05.2012 протокол № 5/2-2 [Електронний ресурс]. – Режим доступа : http://sunny-vkontakte.weebly.com/blog/nova-redaktsya-bazovogo-komponenta-doshklno-osvti – Загол. с экрана.
Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей: сутність та шляхи реалізації / А. Богуш // Дошкільне виховання. – 1999. – № 6. – С. 3-5.
Скрипченко О.В. Вікова та педагогічна психологія : навч. посібник / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та ін. – К. : Просвіта, 2001. – С.102-108
Вьюнова Н.И. Психологическая готовность ребенка к обучению в школе: психолого-педагогические основы : учебн. пособ. для студентов вузов / Н.И. Вьюнова, К.М. Гайдар, Л.В. Темнова. – 2-е изд. – М. : Академический Проект, 2005.
Воспитание и обучение детей и подростков с тяжелыми и множественными нарушениями развития / под ред. И.М. Бгажноковой. – М. : ВЛАДОС, 2007. – 239 с.
Гаврилов О. В. Особливі діти в закладі і соціальному середовищі : навч. посібник / О. В. Гаврилов. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2009. – 308 с.
Словарь практического психолога / Сост. С.Ю. Головин. – Мн. : Харвест, 1998. – С. 296-297.
Кудярська Т. Р. Готовність дитини до школи / Т. Р. Кудярська // Логопед. – 2011. – № 7. – С. 7.
Липакова В.И. Значение формирования речевой коммуникации для детей с умеренной умственно отсталостью / В.И. Липакова // Коррекционная педагогика: проблемы теории и практики. – Спб. : Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2007.
Лисина М.И. Общение, личность и психика ребенка / М.И. Лисина // Под ред. А.Г. Рузской. – 2-е изд. – М. : Московский психолого-социальный институт, Воронеж : НПО «МОДЭК», 2001. – 266 с.
Маллер А.Р. Воспитание и обучение детей с тяжелой интеллектуальной недостаточностью / А. Р. Маллер, Г. В. Цикото. – М. : Издательский центр «Академия», 2003. – 208 с.
Наказ Міністерства освіти і науки України (МОН) від 15.09.08 // Відомості Верховної Ради України. – 2008. – № 852.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Анна Чобанян
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).