DIAGNOSTICS OF FAMILIES WITH CHILDREN-INVALIDS, AS THE BASIS OF THEIR TYPOLOGY AND COMPONENT OF THE EFFICIENCY OF SOCIALLY PEDAGOGICAL WORK WITH THEM IN THE CONDITIONS OF REHABILITATION CENTER

Authors

  • Наталія Грабовенко Interregional Academy of Personnel Management, Ukraine

Keywords:

socially pedagogical diagnostics, socialization of personality, pedagogical culture of parents, psychological climate of family, adaptation family to the terms of life.

Abstract

In article  research certainly of group of families on such signs: formed of pedagogical culture of parents; emotional adaptation of parents (productive/unproductive) to the problems of disability of child; psychological climate of family, which creates favourable/unfavourable environment for emotional development of child-invalid, readiness of parents to cooperate with social pedagogies. The typology of families is based on an integrated socio-pedagogical diagnostics.

Author Biography

Наталія Грабовенко, Interregional Academy of Personnel Management

PhD, Associate Professor, Assistant Professor of Sociology and Social Work

References

Алексєєнко Т. Педагогічні проблеми молодої сім’ї: Навчальний посібник. – К.: ІЗМН, 1997. – 116 с.

Алексеенко Т.Ф. Формирование педагогической культуры современной молодой семьи: Дисс. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Інститут педагогіки АПН України. – К.,1994. – 151с.

Бернс Р.С. Кинетический рисунок семьи: введение в понимание детей через кинетические рисунки: Метод. руководство/ Р.С.Бернс, С.Х.Кауфман; пер. с англ. – 2-е изд. – М.: Смысл, 2003. – 146 с.

Венгер А.Л. Психологические рисуночные тесты: Иллюстрированное руководство. – М.: Владос, 2005. – 159 с.

Дубровина И.В., Юферова Т.И. Психологический климат семьи. – М.: Педагогіка, 1991. – 103 с.

Журбицька Т.С. Молода сім’я. – К.: Політвидав України, 1985. – 101 с.

Игнатовский В.И. Нравственно-психологические основы молодой семьи. – Л.: Лениздат, 1976. – 138 с.

Михайлова Л.М. Основні напрямки соціально-педагогічної роботи зі студентськими сім’ями // Освіта на Луганщині. – 2007. - №1 (26). – С.114-117.

Маллер А.Р. Ребенок с ограниченными возможностями. – М.:Педагогика, 1996.

Мамайчук И.И. Помощь психолога ребенку с задержкой психического развития: Научно-практическое руководство. – СПб.: Речь, 2006. – 352с.

Мастюкова Е.М. Семейное воспитание детей с отклонениями в развитии. Учебное пособие для вузов. – М.: Владос, 2004. – 408 с.

Мишина Г.А. Формы организации коррекционно-педагогической работы специалиста-дефектолога с семьей, воспитывающей ребенка раннего возраста с нарушениями психофизического развития. // Дефектология. – 2001. – №1.

Постовий В.Г. Сучасна сім’я і її педагогіка. – К.: Освіта, 1994. – 64с.

Трубавіна І.М. Соціально-педагогічна робота з неблагополучною сім’єю: Навч. посібник. – К.: ДЦССМ, 2002. – 132 с.

Трубавіна І.М., Бугаєць Н.А. Методи вивчення сім'ї. – К.: УДЦССМ, 2001. – 76с.

Финни Н. Ребенок с церебральным параличом. Помощь. Уход. Развитие. Книга для родителей. – М., 2001.

Olson D.H., Russell C.S. Circumflex model of marital and family systems II: Empirical studies and clinical intervention. In J.P. Vincent, 1980.

Rogers K. On becoming a person. – Boston, USA, 1994. – 267 p.

Published

2015-12-26