THE BASIC CONCEPTS OF PEDAGOGY. COMPETENCY AND COMPETENCE. THE IMPORTANCE OF A TEACHER IN FORMATION OF STUDENTS’ PROFESSIONAL COMPETENCIES IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Keywords:
competence, competency, teacher, professional competencies, high school students.Abstract
The general and comparative analyses of the basic concepts of pedagogy «competency» and «competence» is given. The importance of a teacher and professors and lecturers in formation students’ professional competencies in higher educational institutions is considered.
References
Бабак К. В. Формирование компетентностей хореографа в вузе / К. В. Бабак // Образование: традиции и инновации : материалы V Международной научно-практической конференции, Чешская республика, г. Прага, 22 апреля 2014 г. – Прага, 2014. – С. 74–77.
Бабак С. В. Роль преподавателя вуза в воспитательном процессе студентов / С. В. Бабак // Образование: традиции и инновации : материалы V Международной научно-практической конференции, Чешская республика, г. Прага, 22 апреля 2014 г. – Прага, 2014. – С. 73-74.
Болсун С. А. Ідеальний образ вихованого педагога / С. А. Болсун // Науково-методичний журнал «Шлях освіти» – К.: «Педагогічна преса», 2013. – № 2 – С. 36–37.
Вища освіта України і Болонський процес : навч. посібн. / за ред. В. Г. Кременя. Авторський колектив: М. Ф. Степко, Я. Я. Болюбаш, В. Д. Шинкарук, В. В. Грубінко, І. І. Бабин. – Тернопіль : Навч. книга – Богдан, 2004. – 384 с.
Горбунов А. П. Роли преподавателя высшей школы в современную эпоху / А. П. Горбунов // Университетские чтения – 2008 : материалы научн.-метод. чтений ПГЛУ, г. Пятигорск, 10–11 января, 2008 г. – Пятигорск, 2008. – Ч. 1. – С. 15–23.
Гура О. І. Професійні компетенції та професійна компетентність педагога вищої школи: порівняльний аналіз понять / О. І. Гура // Наука і сучасність: зб. наук. праць Націон. педаг. ун-ту ім. М.П. Драгоманова. – К., 2006. – Том 54. – С. 3–12.
Давидов П. Г. Вища освіта в Україні. Університетська освіта: навч. посіб. для студ. технічних спеціальностей / П. Г Давидов, С. М. Жуков, О. А. Поцулко. – Донецьк : Світ книги; ДонІЗТ, 2012. – 201 с.
Егорова Ю. А. Проблема профессиональной компетентности преподавателя вуза / Ю. А. Егорова // Молодой ученый. – 2009. – №2. – С. 277–280.
Загородня А. Педагогічний такт як складова ідеалу особистості вчителя у творчому доробку К. Ушинського та І. Синиці / А. Загородня // «Нова педагогічна думка» науково-методичний журнал, РОІППО, Рівне., 2008 – № 3 – С. 115–117.
Иванова С. Развитие потенциала сотрудников: професиональные компетенции, лидерство, коммуникации / С. Иванова [и др.]. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2008. – 278 с.
Колясникова Л. В. Оценивание компетентностных результатов профессионального обучения / Л. В. Колясникова, Г. Р. Мугинова // Образование: традиции и инновации : материалы V межд. научно-практич. конф. – Чешская республика, г. Прага, 22 апреля 2014. – Прага, 2014. – С. 255–262.
Левітас Ф. Л. Роль учителя історії в морально-етичному вихованні учнів» / Ф. Л. Левітас // Науково-методичний журнал «Шлях освіти», – К.: «Педагогічна преса», 2013. – № 2. – С. 38-40.
Лункін Ю. І знову про стилі керівництва в освіті / Ю. І. Лункін // Педагогічний вісник : наук. метод. журнал. – Черкаси, 2012. – № 2 (68). – С. 29–32.
Мармаза О. І. Менеджмент в освіті: дорожня карта керівника / О. І. Мармаза. – Х. : Видав. Група «Основа», 2007. – 448 с.
Матвіїв О. Стан та розвиток сучасної системи вищої освіти на макро- та макрорівнях економіки / О. Матвіів // Економіка освіти : зб. наук. праць. – Тернопіль, 2001. – Том 1. – С. 32–38.
Медведев В. Подготовка преподавателя высшей школы: компетентностный подход / В. Медведев, Ю. Татур // Высшее образование в России. – 2007. – №11. – С. 46–56.
Миллс Р. Компетенции. Карманный справочник / Роджер Миллс ; [пер. с англ.]. – М. : НІРРО, 2004. – 128 с.
Омельчук В. В. О. Сухомлинський – провісник педагогіки добра, людяності і любові / В. Омельчук // «Нова педагогічна думка» науково-методичний журнал, РОІППО. – Рівне, 2009. – № 4 – С. 122–124.
Перехейда О. М. Духовна культура як основа професійної майстерності педагога: проблема формування та розвитку: автореф. дис. на здобуття ступеня канд. філософ. наук: 09.00.10 / Перехейда Олександр Михайлович; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К., 2009. – 17 с.
Пільова С. Г. Визначення сутності понять «компетентність» і «компетенція» в сучасній педагогіці / С. Г. Пільова // Личность в образовательном пространстве: сб. науч. статей. – Запорожье, 2010. – Ч. 1. – С. 141–143.
Рогачева Н. Н. Личность преподавателя высшего ученого заведения / Н. Н. Рогачева // Проблемы гуманизации образования на современном этапе: материалы регион. науч.-практ. конф., г. Киев, 25 апреля 2009, – К., 2009. – Вип. 1. – С. 75–77.
Свірчук Т. Поняття компетентності та компетенції у працях сучасних педагогів та лінгводидактів / Т. Свірчук // Актуальні проблеми сучасної філології. Мовознавчі студії: зб. наук. пр. Рівненського державного гуманітарного університету. – Рівне, 2008. – Вип. 16. – С. 115–122.
Філіпчук Н. Гуманістичні цінності й етико-естетичні ідеї у педагогічній спадщині А. Макаренка: сучасний погляд / Н. Філіпчук // Педагогіка і психологія професійної освіти: наук. метод. журнал. – Львів, 2013. – № 2. – С. 211–220.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 С.В. Бабак, К.В. Бабак
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).