CRITERIA AND INDICATORS IN METHODOLOGICAL CULTURE FORMATION OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS
Keywords:
methodic culture, criteria, indicators, methodological competence, methodical skills, methodical creativity.Abstract
The purpose of this publication is to highlight the organizational and methodological tools in experimental research of methodological culture formation of future teachers at primary school in the training process. The author reveals the basic criteria and corresponding indicators in the formation of methodological culture of future teachers.
The author sums up the results of the research and makes the conclusions that the important criteria in formation of methodological culture of primary school teachers are methodical competence, methodical skills, methodical creativity and conscious commitment to methodological improvement.
References
Авраменко К. Б. Роль інтерактивних технологій у змісті методичної підготовки майбутніх учителів / К. Б. Авраменко, Г. Б. Жигадло // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Педагогічні науки. – 2010. – Вип. 1.28. – С. 167-172.
Бондар Л. С. Педагогічна культура вчителя як основа його професійної компетентності у творчій спадщині В. О. Сухомлинського / Л. С. Бондар // Педагогіка і психологія. – 2006. – № 3. – С. 13-18.
Гриньова В. М. Педагогічна культура майбутнього вчителя : Навч. посібник для вчителів та студ. пед. спец. вузів / В. М. Гриньова : Харківський держ. педагогічний ун-т ім. Г.С.Сковороди. – Х. : [б.в.], 1996. – 104 с.
Жигайло О. Методична компетентність як інтегральна характеристика фахової підготовки майбутнього вчителя початкових класів / О. Жигайло // Молодь і ринок. – 2014. – № 7. – С. 21-25.
Ковальчук, Л. Педагогічна культура вчителя як запорука його успіху в професійно-педагогічній діяльності / Л. Ковальчук // Другий український педагогічний конгрес : зб. матеріалів конгресу / редкол.: В. Г. Кремень, В. В. Панасюк, Р. А. Арцішевський та ін. – Львів, 2006. – С. 358-369.
Лук’янова Л.Б., Аніщенко О.В. Освіта дорослих: короткий термінологічний словник / Авт.-упор. Лук’янова Л.Б., Аніщенко О.В. – К.: Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2014. – 108 с.
Пальшкова І. О. Практико-орієнтований підхід у формуванні професійно-педагогічної культури вчителів початкової школи : монографія / І. О. Пальшкова. – О. : [Букаєв Вадим Вікторович], 2009. – 339 с.
Сидоренко Т. Д. Дидактичні основи формування педагогічної культури майбутнього вчителя : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09 / Сидоренко Тетяна Дмитрівна : Криворіз. держ. пед. ун-т. – Кривий Ріг, 2011. – 20 с.
Федірчик Т.Д. Розвиток педагогічного професіоналізму молодого викладача вищої школи (теоретико-методичний аспект) / Т. Д. Федірчик : Монографія. – Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2015. – 448 с.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Наталя Вікторівна Нікула
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).