Ринок земель сільськогосподарського призначення в Україні
DOI:
https://doi.org/10.33730/2310-4678.1.2022.255227Ключові слова:
сільськогосподарські землі, ринок земель, землі для ведення товарного виробництва, землі для ведення особистого селянського господарства, вартість земель, площа земельАнотація
Земельні ресурси є не тільки одним з основних природних ресурсів, але й найважливішим чинником в економічному розвитку країни. З відкриттям ринку земель сільськогосподарського призначення цей ресурс став дорогим. Мораторій на продаж земель, який тривав майже 20 років, не дозволяв громадянам вільно розпоряджатися їхнім правом на землю. Але з прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення» від 31.03.2020 р. № 552–IX це право було дозволено.
У цій статті ми зробили аналіз ринку відчужених земельних ділянок сільськогосподарського призначення за сто днів та за 6 місяців від початку його запровадження. Інформаційною базою нам служили вітчизняні законодавчі й нормативні акти з питань економіки природокористування, охорони навколишнього природного середовища, матеріали і звіти Державної служби статистики України, Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру України. Також нами було використано статистичний та порівняльний методи досліджень. Земельні реформи в Україні розпочалися з початком незалежності і тривають і досі. Після прийняття вищезгаданого Закону в Україні розпочався новий етап земельної реформи. За перші сто днів найбільше земельних ділянок було відчужено та зареєстровано в Харківській і Київській областях, а найменше — у Луганській і Донецькій. Водночас найбільша площа відчужених ділянок зареєстрована в Кіровоградській і Харківській областях, а найменша — у Чернівецькій та Івано-Франківській. Найдорожчою була і є земля в Київській і Харківській областях, а найдешевша — у Чернівецькій і Закарпатській. Усе це пояснюється тим, що у Харківській, Київській і Кіровоградській областях переважають чорноземні ґрунти, які мають у своєму складі високий вміст гумусу, а відповідно — і вищу ціну; у Чернівецькій і Закарпатській областях переважають дерново-підзолисті та буроземні ґрунти, які є менш родючі, відповідно, і ціна є нижчою. Також у Луганській і Донецькій областях переважають чорноземні ґрунти, але у зв’язку з тимчасовою окупацією територій цих областей кількість відчужених земельних ділянок є меншою та дешевшою порівняно з іншими областями. За сім місяців ситуація на ринку землі не змінилась. Це свідчить про те, що в Україні працює ринок землі.
Посилання
Konstytutsiia Ukrainy [Constitution of Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254 [in Ukrainian].
Gaydutskiy, P. (2019). Rynok zemli: Kak vyvesti ego iz stupora? [Land market: How to get him out of stupor?]. Zerkalo nedeli — Mirror of the week, 34 (430) [in Russian].
Novakovskyi, L.Ia., Martyn, A.H. (2019). Zaprovadzhennia rynku zemel silskohospodarskoho pryznachennia: potribni vidpovidalni ta zvazheni rishennia [Introduction of the market of agricultural lands: responsible and considered decisions are required]. Visnyk ahrarnoi nauky — Bulletin of Agricultural Science, 9, (798), 5–11 [in Ukrainian].
Kovaliv, O.I. (2016). Zvershennia zemelnoi reformy v Ukraini: nova paradyhma: monohrafiia [Completion of land reform in Ukraine: new paradigm: monograph]. Kyiv: TOV «DIA» [in Ukrainian].
Khodakivska, O.V., Yurchenko, I.V. (2017). Rehuliuvannia rynkovoho obihu zemel silskohospodarskoho pryznachennia: dosvid krain YeS [Regulation of market turnover of agricultural land: the experience of EU countries]. Ekonomika APK — Economics of agro-industrial complex, 5, 78–85 [in Ukrainian].
Sabluk, P.T. (2019). Rynok zemli na chasi [Land market on time]. Visnyk ahrarnoi nauky — Bulletin of Agricultural Science, 4 (793), 82–86 [in Ukrainian].
Hutorov, A.O. (2016). Rozvytok intehratsiinykh vidnosyn v ahrarnomu sektori ekonomiky [Development of integration relations in the agricultural sector of the economy]. Kyiv: NNTs «IAE» [in Ukrainian].
Dobriak, D.S. Tykhonov, A.H., Hrebeniuk, N.V. (2004). Teoretychni zasady staloho rozvytku zemlekorystuvannia u silskomu hospodarstvi [Theoretical principles of sustainable land use development in agriculture]. Kyiv: Urozhai [in Ukrainian].
Novakovskyi L.Ia. (2009). Shliakhy udoskonalennia zakonodavchoho zabezpechennia rehuliuvannia zemelnykh vidnosyn [Ways to improve the legislative support for the regulation of land relations]. Zemlevporiadnyi visnyk — Land Management Bulletin, 4, 20–24 [in Ukrainian].
Budziak, V.M. (2008). Formuvannia rynku zemel silskohospodarskoho pryznachennia [Ways to improve the legislative support for the regulation of land relations]. Ekonomika APK — Economics of agro-industrial complex, 8, 118–122 [in Ukrainian].
Fedorov, M.M. (2011). Zemelna reforma i rozvytok rynku zemelnykh vidnosyn [Land reform and development of the land relations market]. Ekonomika APK — Economics of agro-industrial complex, 7, 55–60 [in Ukrainian].
Kvartiuk, V., Khertsfeld, T., Martyn, A., Bukin, E. (2020). Dynamika tsin na orendu silskohospodarskykh zemel derzhavnoi vlasnosti v Ukraini [Dynamics of prices for rent of state-owned agricultural lands in Ukraine]. Kyiv [in Ukrainian].
Pro zemelnu reformu: Postanova Verkhovnoi Rady Ukrainy № 563–XII vid 18 hrudnia 1990 roku [On land reform: Resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine № 563–XII from December 18th, 1990]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/563–12 [in Ukrainian].
Pro poriadok paiuvannia zemel, peredanykh u kolektyvnu vlasnist silskohospodarskym pidpryiemstvam i orhanizatsiiam: Ukaz Prezydenta Ukrainy № 720/95 vid 8 serpnia 1995 roku [On the procedure for allotment of lands transferred to collective ownership to agricultural enterprises and organizations: Decree of the President of Ukraine № 720/95 from August 8th, 1995]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/720/95 [in Ukrainian].
Pro Metodyku normatyvnoi hroshovoi otsinky zemel naselenykh punktiv: Postanova Kabinet Ministriv Ukrainy. Vtrata chynnosti vid 10.11.2021 [On the Methodology of normative monetary valuation of lands of settlements: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine. Repeal from 10.11.2021]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/213–95 [in Ukrainian].
Pro nevidkladni zakhody shchodo pryskorennia reformuvannia ahrarnoho sektora ekonomiky: Ukaz Prezydenta Ukrainy № 1529/99 vid 3 hrudnia 1999 roku [On urgent measures to accelerate the reform of the agricultural sector of the economy: Decree of the President of Ukraine № 1529/99 from December 3rd, 1999]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1529/99 [in Ukrainian].
Pro osnovni napriamy zemelnoi reformy v Ukraini na 2001–2005 rr.: Ukaz Prezydenta Ukrainy [On the main directions of land reform in Ukraine for 2001–2005: Decree of the President of Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/372/2001 [in Ukrainian].
Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo umov obihu zemel silskohospodarskoho pryznachennia: Zakon Ukrainy № 552–IX vid 31.03.2020 r. [On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine Concerning the Conditions of Circulation of Agricultural Lands: Law of Ukraine № 552–IX from March 31st, 2020]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/552–20 [in Ukrainian].
Ministerstvo ahrarnoi polityky ta prodovolstva Ukrainy [Ministry of Agrarian Policy and Food of Ukraine]. URL: https://minagro.gov.ua/ua [in Ukrainian].
Ohliad stanu zemelnykh vidnosyn v Ukraini za zhovten 2021 roku [Review of the state of land relations in Ukraine for October 2021]. URL: https://minagro.gov.ua/ua/zemelna-reforma/oglyad-stanu-zemelnihvidnosin-v-ukrayini [in Ukrainian].
Ohliad stanu zemelnykh vidnosyn v Ukraini za sichen 2022 roku [Review of the state of land relations in Ukraine for January 2022]. URL: https://minagro.gov.ua/ua/zemelna-reforma/oglyad-stanu-zemelnihvidnosin-v-ukrayini [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).