МОДЕЛЬ ТА АЛГОРИТМИ ВИЗНАЧЕННЯ МІСЦЕЗНАХОДЖЕННЯ ТА ПОЛОЖЕННЯ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОЇ ТЕХНІКИ ПІД ЧАС РУХУ

Автор(и)

  • Andrii Podorozhniak Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0002-6688-8407
  • Oleksii Balenko Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0002-2314-0984
  • Valentyn Sobol Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0002-6541-4971

DOI:

https://doi.org/10.30837/ITSSI.2021.16.032

Ключові слова:

система автономного управління, сільськогосподарська техніка, інерційна навігація, одометрія, супутникова навігація

Анотація

Предметом дослідження є навігаційна підсистема системи автономного управління для визначення місцезнаходження та положення сільськогосподарської техніки під час руху. Мета роботи – розробка та дослідження моделі і алгоритмів для визначення місцезнаходження та положення мобільної сільськогосподарської техніки з використанням фізичної моделі. В статті вирішуються наступні завдання: розробка фізичної моделі сільськогосподарської техніки для збору інформації від датчиків під час руху, подальша розробка та дослідження застосовності алгоритмів визначення місцезнаходження та положення. Використовуються такі методи: методи математичної статистики, методи теорії інформаційних систем та обробки даних, методи фільтрації випадкових сигналів. Отримано наступні результати: під час проведених досліджень було створено фізичну модель сільськогосподарського транспортного засобу для збору інформації з датчиків під час руху. До складу моделі входять GPS-приймач, акселерометр, гіроскоп та інфрачервоні енкодери, для підрахунку обертів коліс, а також сама чотирьохколісна база транспортної техніки сільськогосподарського призначення. Було запропоновано модернізований алгоритм фільтрації GPS-координат з використанням алгоритму хешування геохекс, який за декількома послідовно отриманими GPS-координатами виконує розрахунок хешу отриманих координат; якщо координати мають спільний хеш, то можна стверджувати, що транспортний засіб знаходиться в сегменті площі, якій відповідає даний хеш. Для визначення положення фізичної моделі під час руху дані від акселерометру та гіроскопу було оброблено за допомогою фільтрів Савіцького-Голея та Маджвіка. Із застосуванням даних про обернення коліс було реалізовано одометричні алгоритми визначення переміщення та місцезнаходження фізичної моделі сільськогосподарського транспортного засобу під час руху. Висновки: для підвищення точності оцінки місцезнаходження і положення сільськогосподарських транспортних засобів слід використовувати алгоритми комплексування показників від різних навігаційних систем для зменшення сумарної похибки. Результати дослідження можуть бути застосовані при розробці нових, та модифікації існуючих навігаційних підсистем автономних систем управління сільськогосподарської техніки.

Біографії авторів

Andrii Podorozhniak, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"

кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри обчислювальної техніки та програмування

Oleksii Balenko, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"

кандидат технічних наук, доцент кафедри обчислювальної техніки

Valentyn Sobol, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"

студент кафедри обчислювальної техніки та програмування

Посилання

Kolodny, L. (2021), "TuSimple says its self-driving trucks shaved 10 hours off a 24-hour run", available at : https://www.cnbc.com/2021/05/19/tusimple-self-driving-trucks-saved-10-hours-on-24-hour-run.html (last accessed 01.06.2021).

"An Introduction to GNSS", available at : https://novatel.com/an-introduction-to-gnss/ (last accessed 01.06.2021).

Mihajlow, R., Demirev, V. (2018), "Application of GPS navigation in agricultural aggregates", Annual Journal of Technical University of Varna, Vol. 2, No. 2, P. 14–19. DOI: https://doi.org/10.29114/ajtuv.vol2.iss2.84

Li, Y., Cao, Q., Liu, F. (2020), "Design of control system for driverless tractor", Proceedings of the MATEC Web of Conferences CSCNS2019, Vol. 309, 04001, 12 p. DOI: https://doi.org/10.1051/matecconf/202030 904001

Kholodyuk, O. (2020), "Global navigation satellite systems and their role in precision agriculture technologies", Engineering, Energy, Transport AIC, No. 2 (109), P. 71–87. DOI: https://doi.org/10.37128/2520-6168-2020-2-8

Makarenko, V. G., Bogomolov, A. V., Rudakov, S. V., Podorozhnyak, A. A. (2007), "Technology for constructing an inertial-satellite navigation system for controlling vehicles with neuranet optimization of the composition of the measurement vector" ["Tekhnologiya postroeniya inertsial'no-sputnikovoy navigatsionnoy sistemy upravleniya transportnymi sredstvami s neyrosetevoy optimizatsiey sostava vektora izmereniy"], Mekhatronika, avtomatizatsiya, upravlenie, No. 1, P. 39–44, available at : http://novtex.ru/mech/mech07/archiv01.htm (last accessed 01.06.2021).

Colantoni, A., Monarca, D., Laurendi, V., Villarini, M., Gambella, F., Cecchini, M. (2018), "Smart Machines, Remote Sensing, Precision Farming, Processes, Mechatronic, Materials and Policies for Safety and Health Aspects", Agriculture, Vol. 8, No. 4 (47), 11 p. DOI: https://doi.org/10.3390/agriculture8040047

Parzhin, Y., Kosenko, V., Podorozhnіak, A., Malyeyeva, O., Timofeyev, V. (2020), "Detector neural network vs connectionist ANNs", Neurocomputing, Vol. 414, P. 191–203. DOI: https://doi.org/10.1016/j.neucom.2020.07.025

"Inertial navigation system: how it works" ["Inercial'naja navigacionnaja sistema: kak jeto rabotaet"], available at : https://rostec.ru/news/kak-eto-rabotaet-inertsialnaya-navigatsionnaya-sistema-/ (last accessed 01.06.2021).

Wang, H., Noguchi,N. (2021), "Real‑time states estimation of a farm tractor using dynamic mode decomposition", GPS Solutions, No. 25:16, 12 p. DOI: https://doi.org/10.1007/s10291-020-01051-5

"Principles of satellite navigation" ["Principy sputnikovoj navigacii"], available at : https://www.glonass-iac.ru/guide/navfaq.php (last accessed 01.06.2021).

"Odometry" ["Odometrija"], available at : http://robocraft.ru/blog/technology/736.html (last accessed 01.06.2021).

Poddar, S., Kottath, R., Karar, V. (2018), "Evolution of Visual Odometry Techniques", available at : https://arxiv.org/abs/1804.11142 (last accessed 01.06.2021).

Sobol, V., Podorozhniak, A. (2021), "Inertial navigation systems of agricultural machinery" [Systemy inertsialnoi navihatsii silskohospodarskoi tekhniky], available at : http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/52866 (last accessed 01.06.2021).

Sobol, V., Podorozhniak, A. (2020), "Automation of agricultural machinery" ["Avtomatyzatsiia roboty silskohospodarskoi tekhniky"], available at : http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/52853 (last accessed 01.06.2021).

"GeoHex", available at : https://sites.google.com/site/geohexdocs/ (last accessed 01.06.2021).

"Madgwick Filter", available at : https://nitinjsanket.github.io/tutorials/attitudeest/madgwick (last accessed 01.06.2021).

"Savitzky-Golay Filter", available at : http://www.statistics4u.info/fundstat_eng/cc_filter_savgolay.html (last accessed 01.06.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-06

Як цитувати

Podorozhniak, A., Balenko, O., & Sobol, V. (2021). МОДЕЛЬ ТА АЛГОРИТМИ ВИЗНАЧЕННЯ МІСЦЕЗНАХОДЖЕННЯ ТА ПОЛОЖЕННЯ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОЇ ТЕХНІКИ ПІД ЧАС РУХУ. СУЧАСНИЙ СТАН НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОМИСЛОВОСТІ, (2 (16), 32–38. https://doi.org/10.30837/ITSSI.2021.16.032