ОПТИМІЗАЦІЯ МАРШРУТІВ ПЕРЕВЕЗЕНЬ У СИСТЕМІ ЗАМКНЕНОЇ ЛОГІСТИКИ

Автор(и)

  • Vladimir Beskorovainyi Харківський національний університет радіоелектроніки, Україна https://orcid.org/0000-0001-7930-3984
  • Olexij Kuropatenko Харківський національний університет радіоелектроніки, Україна https://orcid.org/0000-0001-7765-2785
  • Denys Gobov Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського", Україна https://orcid.org/0000-0001-9964-0339

DOI:

https://doi.org/10.30837/2522-9818.2019.10.024

Ключові слова:

логістична мережа, мережі прямих і зворотних потоків, замкнена логістика, оптимізація мереж, системологічна модель

Анотація

Предметом дослідження в статті є мережі замкнутої логістики. Мета роботи – створення математичних моделей і методів вирішення завдань оптимізації маршрутів перевезень у системах замкнутої логістики з урахуванням множини топологічних і функціональних обмежень. У статті вирішуються наступні завдання: розробка системологічної моделі проблеми оптимізації маршрутів перевезень у системі замкненої логістики; розробка математичної моделі задачі структурно-топологічної оптимізації трирівневої централізованої мережі маршрутів замкненої мікрологістики для глобальних перевезень; розробка математичної моделі задачі оптимізації кільцевих маршрутів перевезень у системі замкненої логістики для локальних перевезень; розробка методів оптимізації кільцевих маршрутів перевезень у системі замкнутої логістики. Використовуються такі методи: методи теорії систем, теорія графів, методи теорії корисності, оптимізації та дослідження операцій. Отримані такі результати: виконана декомпозиція проблеми оптимізації маршрутів перевезень у системах замкнутої логістики на макро- і мікрорівні; розроблена системологічна модель проблеми, що відображає весь комплекс завдань, що вирішуються на різних етапах життєвого циклу логістичних систем; для підвищення ефективності систем замкненої логістики запропоновано спільне розв’язання задач оптимізації мереж для транспортування прямих потоків продукції та зворотних потоків; розроблена математична модель задачі структурно-топологічної оптимізації трирівневої централізованої мережі маршрутів замкненої мікрологістики для глобальних перевезень. Для вирішення таких завдань ефективними визнані методи, які використовують спрямований перебір варіантів; розроблена математична модель задачі оптимізації мережі маршрутів замкненої мікрологістики для локальних перевезень з одночасним транспортуванням вмісту прямого та зворотного потоків; для розв’язання задачі оптимізації мереж маршрутів замкненої мікрологістики на рівні локальних перевезень з одночасним транспортуванням вмісту прямого та зворотного потоків запропоновані модифікації методів Кларка-Райта, а також методу на основі схем покоординатної оптимізації та вставки; експериментальні дослідження запропонованих модифікацій методів дозволили отримати оцінки їх часової складності. Висновки: Практичне використання запропонованих математичних моделей і модифікацій методів оптимізації систем замкнутої логістики за рахунок спільного розв’язання задач для прямих і зворотних потоків дозволить скорочувати витрати на реалізацію транспортної діяльності компаній. Отримані оцінки часової складності методів оптимізації дозволять прогнозувати витрати обчислювальних і часових ресурсів при їх практичному використанні для розв’язання задач оптимізації мереж замкненої логістики.

Біографії авторів

Vladimir Beskorovainyi, Харківський національний університет радіоелектроніки

доктор технічних наук, професор, професор кафедри системотехніки

Olexij Kuropatenko, Харківський національний університет радіоелектроніки

магістрант кафедри системотехніки

Denys Gobov, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського"

кандидат технічних наук, старший викладач кафедри автоматизованих систем обробки інформації та управління факультету інформатики та обчислювальної техніки

Посилання

Bowersox, D., Closs, D. (2017), Logistical Management: The integrated supply chain process, Trans. from Eng. 2nd ed. [Logistika: Integrirovannaya tsep' postavok, Per. s angl., 2-e izd.], Olimp-Biznes, Moscow, 640 p.

Govindan K., Fattahi M., Keyvanshokooh, E. (2017), "Supply chain network design under uncertainty: A comprehensive review and future research directions", European Journal of Operational Research, Vol. 263, Р. 108–141.

Pascual, C. P., Faustino, A. V. (2018), "Identification of Reverse Logistics Decision Types from Mathematical Models", Journal of Industrial Engineering and Management, No. 11 (2), P. 239-249.

Hurch, L., Khmara, L. (2014), "Development of "green logistics" in Ukraine" ["Rozvytok "zelenoyi lohistyky" v Ukrayini", Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Logistics, No. 811, P. 86–91.

Chortok, Y. (2007), "Directions to reduce the negative ecological and economic impact of the logistics system" ["Napryamky znyzhennya nehatyvnoho ekoloho-ekonomichnoho vplyvu lohistychnoyi systemy"], The mechanism of regulation of the economy, No. 3, P. 165–172.

Lazarev, V., Kul'kova, Y. (2014), "Reverse logistics – the logistics of return and reverse flows" ["Reversivnaya logistika – logistika vozvratnykh i obratnykh potokov"], Manager, No. 5 (51), P. 48–51.

Pavlova, E., Mamedova, I. (2015), "Return commodity flows in logistics: causal relationships" ["Vozvratnye tovaropotoki v logistike: prichinnye svyazi"], World of transport, Vol. 13, No. 5, P. 124–131.

Smyrnov, I., Kosareva, T. (2013), Transport logistics [Transportna lohistyka], CUL, Kyiv, 224 p.

Iastremska, O. (2018), "Logistics at an enterprise: the peculiarities of procurement activities", Innovative Technologies and Scientific Solutions for Industries, No. 3 (5), P. 141–148. DOI: https://doi.org/10.30837/2522-9818.2018.5.141

Morozov, O. (2018), "Methods of forming of a hierarchical system of warehouses for servicing geographically dispersed consumers", Control, navigation and communication systems, No. 5 (51), P. 98-101. DOI: https://10.26906/SUNZ.2018.5.09

Beskorovaynyy, V., Imangulova, Z., Petrova, A. (2012), "Optimization of the number and location of distribution centers of the transport and storage system" ["Optimizatsiya kolichestva i mestopolozheniya raspredelitel'nykh tsentrov transportno-skladskoy sistemy"], Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, No. 5/3 (59), P. 24–28.

Beskorovaynyy, V., Imangulova, Z. (2000), "Algorithms for optimizing the topology of ICS on a set of radial-node structures" ["Algoritmy optimizatsii topologii IVS na mnozhestve radial'no-uzlovykh struktur"], Electronics and Informatics, No. 2, P. 100–104.

Beskorovainyi, V., Podoliakа, K. (2015), "Reengineering the topological structure of large-scale monitoring systems", ECONTECHMOD, Vol. 4 (3), P. 13–18.

Prokopenkov, V., Kozhin, Y., Malykh, O. (2019), "Determination of the optimal ring route passing through a given set of points on the map" ["Opredelenie optimal'nogo kol'tsevogo marshruta, prokhodyashchego cherez zadannoe mnozhestvo punktov na karte"], Innovative technologies and scientific solutions for industries, No. 1 (7), P. 102–112.

Rogatkin, A., Zakharkina, M. (2016), "Optimization of motor transport routes: heuristic algorithms and the practice of logistics management" ["Optimizatsiya avtotransportnykh marshrutov: evristicheskie algoritmy i praktika logisticheskogo menedzhmenta"], Moscow University Bulletin, No. 1, P. 124–135.

Kostyuk, Y. (2013), "Effective implementation of the algorithm for solving the traveling salesman problem using the branch and bound method" ["Effektivnaya realizatsiya algoritma resheniya zadachi kommivoyazhera metodom vetvey i granits"], Discrete applied mathematics, No. 2 (20), P. 78–90.

Kosenko, V., Gopejenko, V., Persiyanova, E. (2019), "Models and applied information technology for supply logistics in the context of demand swings", Innovative Technologies and Scientific Solutions for Industries, No. 1 (7), P. 60–68. DOI: https://doi.org/10.30837/2522-9818.2019.7.059

Bezkorovaynyy, V., Mal'tseva, S., Kolodyazhnyy, O. (2018), "Optimization of supply chain networks in environmental logistics systems], "Informatsiyni systemy ta tekhnolohiyi" IST-2018 : Materialy 7-yi Mizhnar. nauk.-tekhn. konf.], Kobleve-Kharkiv, P. 163–166.

Beskorovaynyy, V. (2002), "Systemological analysis of the problem of structural synthesis of geographically distributed systems" ["Sistemologicheskiy analiz problemy strukturnogo sinteza territorial'no raspredelennykh system"], Automated control systems and automation devices, No. 120, P. 29–37.

Beskorovainyi, V., Berezovskyi, G. (2017), "Estimating the properties of technological systems based on fuzzy sets", Innovative Technologies and Scientific Solutions for Industries, No. 1 (1), P. 14–20. DOI: https://doi.org/10.30837/2522-9818.2017.1.014

Beskorovainyi, V. (2017), "Parametric synthesis of models for multicriterial estimation of technological systems", Innovative technologies and scientific solutions for industries, No. 2 (2). P. 5–11. DOI: https://doi.org/10.30837/2522-9818.2017.2.005

Melamed, I., Sergeev, S., Sigal, I. (1989), "Travelling salesman problem. Theory basis" ["Zadacha kommivoyazhera. Voprosy teorii"], Automation and telemechanics, No. 9, P. 3–33.

##submission.downloads##

Як цитувати

Beskorovainyi, V., Kuropatenko, O., & Gobov, D. (2019). ОПТИМІЗАЦІЯ МАРШРУТІВ ПЕРЕВЕЗЕНЬ У СИСТЕМІ ЗАМКНЕНОЇ ЛОГІСТИКИ. СУЧАСНИЙ СТАН НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОМИСЛОВОСТІ, (4 (10), 24–32. https://doi.org/10.30837/2522-9818.2019.10.024

Номер

Розділ

ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ