Метод логічних мереж для моделювання систем адаптивного тестування знань

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30837/ITSSI.2023.26.045

Ключові слова:

програмна інженерія; бази знань; алгебра скінченних предикатів; логічні мережі; логічні правила; надійність тестів; використання знань; модель суб’єкта навчання

Анотація

Предметом дослідження є розроблення математичного та алгоритмічного забезпечення інтелектуального інструментарію аналізу наборів тестових завдань і моделювання процесу інтерпретації якості наборів тестових завдань, що дає змогу об’єктивно та всебічно проводити безперервний контроль знань суб’єктів навчання за умови впровадження концепції віртуального розподіленого навчання (перепідготовки). Мета роботи – підвищення ефективності контролю знань суб’єктів освітнього процесу в умовах дистанційної форми навчання з допомогою застосування адаптивних методів комп’ютерного тестування на основі моделей логічних мереж і алгебри скінченних предикатів. У статті вирішуються такі завдання: формування моделі тестування в розподіленому віртуальному навчальному середовищі та моделі оцінювання валідності за змістом наборів тестових завдань. Використовуються такі методи: методи логічних мереж і алгебраїчного програмування на основі алгебри скінченних предикатів і предикатних операцій, інтелектуальний аналіз інформації. Здобуто такі результати: сформульовано принципи інтелектуального аналізу в процесі розроблення моделі універсальної логічної мережі та її застосування до актуальних завдань штучного інтелекту в галузі неформалізованого оброблення інформації, а саме в побудові систем тестування знань для розподіленого віртуального навчання. Висновки. Удосконалено алгоритми оптимального багатоступінчастого адаптивного тестування знань як частини моделей розподіленого віртуального навчання та методів аналізу успішності суб’єктів навчання.  Використано кон’юнктивну декомпозицію з бінарними предикатами та досягнуто мету дослідження, оскільки таким способом будь-який багатомісний предикат можна подати логічною мережею, що моделює процес тестування знань. Описано модель суб’єкта навчання.  

Біографії авторів

Володимир Ляшик, Харківський національний університет радіоелектроніки

аспірант кафедри програмної інженерії

Ігор Шубін, Харківський національний університет радіоелектроніки

кандидат технічних наук, доцент, професор кафедри програмної інженерії

Посилання

Перелік посилань

Шубін І., Пітюкова М. Логічні мережі та їх використання для вирішення морфологічних завдань. Матеріали ІІІ Міжнародної конференції Інноваційні технології в науці та освіті. Амстердам, Нідерланди, 2019. С. 402-405. URL: http://dspace.opu.ua/jspui/bitstream/123456789/10382/1/%D0%86%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B2-%D0%A2%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%97-2019-%D0%90%D0%BC%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B4%D0%B0%D0%BC-%D0%9B%D0%BE%D0%B7%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%9F%D1%94%D1%82%D1%83%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%94%D1%80%D1%83%D0%BA%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf

Backer, Р., Siemens G. Educational data mining and learning analytics. The Cambridge handbook of the learning sciences, 2019. 274 р. DOI:10.1017/CBO9781139519526.016

Fourier J. Un modele d'indexation relationnel pour les graphes conceptuels fondee sur une interpretation logique, Phd thesis Universitee. Grenoble, 1998. 302 p. URL: https://www.academia.edu/2686445/Un_mod%C3%A8le_dindexation_relationnel_pour_les_graphes_conceptuels_fond%C3%A9_sur_une_interpr%C3%A9tation_logique

Gruzdo I., Kyrychenko I., Tereshchenko G., Shanidze O. Analysis of Models Usability Methods Used on Design Stage to Increase Site Optimization, Proceedings of the 7th International Conference on Computational Linguistics and Intelligent Systems. (COLINS), Volume III: Intelligent Systems Workshop, 2023. In CEUR Workshop Proceedings, Vol. 3403, Р. 387-4093. URL: https://ceur-ws.org/Vol-3403/paper31.pdf

Shubin І. Development of conjunctive decomposition tools. CEUR Workshop Proceedings, 2021. Р. 890–900. URL: https://ceur-ws.org/Vol-2870/

Karataiev O., Sitnikov D., Sharonova N. A Method for Investigating Links between Discrete Data Features in Knowledge Bases in the Form of Predicate Equations, CEUR Workshop Proceedings, 2023, Р. 224–235. URL: https://ceur-ws.org/Vol-3387/paper17.pdf

Тест як інструмент педагогічного моніторингу, URL: http://opentest.com.ua/test-kak-instrument-izmereniya-urovnya-znanij (дата звернення: 20.11.2023.)

MyTestXPro – Система програм для створення та проведення комп’ютерного тестування, збору та аналізу їх результату, URL: http://mytest.net (дата звернення: 28.11.2023.)

Компютерна програма тестування OpenTEST2. URL: http://opentest.com. ua/kompyuternaya-programma-testirovaniya-znanij-opentest-2. (дата звернення: 21.11.2023.)

Конструктор тестів Keepsoft. URL: http://www.keepsoft.ru/simulator.htm. (дата звернення: 20.11.2023.)

Безкоштовна програма для тестування знань та онлайн підготовки. URL: http://xtls.org.ua/ test.html (дата звернення: 20.11.2023.)

Sharonova N. et al. Issues of Fact-based Information Analysis. International Conference on Computational Linguistics and Intelligent Systems. 2018. 178 р. URL: http://web.kpi.kharkov.ua/iks/wp-content/uploads/sites/113/2021/10/preface_colins_volume2_2018.pdf

Williams P. E-learning: what the literature tells us about distance education. An overview. Aslib Proceedings. Vol. 57. 2005. P 109–122. DOI: https://doi.org/10.1108/00012530510589083

Omran P. G., Wang K., Wang Z. An Embedding-based Approach to Rule Learning in Knowledge Graphs, IEEE Transactions on Knowledge and Data Engineering. Vol. 33(4). 2021. Р. 1348–1359. DOI: 10.1109/TKDE.2019.2941685

Pellissier-Tanon T., Weikum G., Suchanek F. F. YAGO 4: A Reasonable Knowledge Base, 17th International Conference, ESWC 2020, Heraklion, Crete, Greece, May 31–June 4. 2020, P. 583-596. DOI:10.1007/978-3-030-49461-2_34

Kyrychenko I., Malikin D. Research of Methods for Practical Educational Tasks Generation Based on Various Difficulty Levels, 6th International Conference on Computational Linguistics and Intelligent Systems (COLINS-2022), May 12–13, 2022, Gliwice, Poland. CEUR Workshop Proceedings 3171, Volume I: Main, 2022. Р. 1030-1042. URL: https://ceur-ws.org/Vol-3171/paper74.pdf

Omran P. G., Wang Z., Wang K. Scalable rule learning via learning representation, Twenty-Seventh International Joint Conference on Artificial Intelligence. IJCAI-18. 2018. Р. 2149-2155. DOI:10.24963/ijcai.2018/297

Svato M., Schockaert S., Davis J. STRiKE: Rule-Driven Relational Learning Using Stratified k-Entailment, in: ECAI, 2020. URL: https://ida.fel.cvut.cz/~kuzelka/pubs/ecai2020.pdf

Sharonova N., Gruzdo I., Tereshchenko G. Generalized Semantic Analysis Algorithm of Natural Language Texts for Various Functional Style Types. 6th International Conference on Computational Linguistics and Intelligent Systems (COLINS-2022), May 12–13, 2022, Gliwice, Poland. CEUR Workshop Proceedings 3171, Volume I: Main, Р. 16-26. URL: https://ceur-ws.org/Vol-3171/paper4.pdf

Barkovska, O. Research into Speech-to-text Transformation Module in the Proposed Model of a Speaker’s Automatic Speech Annotation. Innovative Technologies and Scientific Solutions for Industries. № 4 (22). 2022. Р. 5-13. DOI: https://doi.org/10.30837/ITSSI.2022.22.005

References

Shubin, I., Pitiukova, M. "Logichni mezhy ta jih vykorystannja dl`a vyrishennia morfologichnyh zavdan. Materials of the 3rd International Conference Innovative Technologies in Science and Education. Amsterdam, the Netherlands", 2019. Р. 402-405. available at: http://dspace.opu.ua/jspui/bitstream/123456789/10382/1/%D0%86%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B2-%D0%A2%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%97-2019-%D0%90%D0%BC%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B4%D0%B0%D0%BC-%D0%9B%D0%BE%D0%B7%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%9F%D1%94%D1%82%D1%83%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%94%D1%80%D1%83%D0%BA%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf

Backer, Р., Siemens, G. (2019), "Educational data mining and learning analytics". The Cambridge handbook of the learning sciences, 274 р. DOI:10.1017/CBO9781139519526.016

Fourier, J. (1998), "Un modele d'indexation relationnel pour les graphes conceptuels fondee sur une interpretation logique", Phd thesis Universitee. Grenoble, 302 p. available at: https://www.academia.edu/2686445/Un_mod%C3%A8le_dindexation_relationnel_pour_les_graphes_conceptuels_fond%C3%A9_sur_une_interpr%C3%A9tation_logique

Gruzdo, I., Kyrychenko, I., Tereshchenko, G., Shanidze, O. "Analysis of Models Usability Methods Used on Design Stage to Increase Site Optimization", Proceedings of the 7th International Conference on Computational Linguistics and Intelligent Systems. (COLINS), Volume III: Intelligent Systems Workshop, 2023. In CEUR Workshop Proceedings, Vol. 3403, Р. 387-4093. available at: https://ceur-ws.org/Vol-3403/paper31.pdf

Shubin, І. "Development of conjunctive decomposition tools". CEUR Workshop Proceedings, 2021. Р. 890–900. available at: https://ceur-ws.org/Vol-2870/

Karataiev, O., Sitnikov, D., Sharonova, N. "A Method for Investigating Links between Discrete Data Features in Knowledge Bases in the Form of Predicate Equations", CEUR Workshop Proceedings, 2023, Р. 224–235. available at: https://ceur-ws.org/Vol-3387/paper17.pdf

"The test as a tool of pedagogical monitoring" ["Test yak instrument pedahohichnoho monitorynhu"] available at: http://opentest.com.ua/test-kak-instrument-izmereniya-urovnya-znanij (last accessed 20.11.2023.)

"MyTestXPro – System of programs for creating and conducting computer testing, collecting and analyzing their results". ["Systema prohram dlia stvorennia ta provedennia kompiuternoho testuvannia, zboru ta analizu yikh rezultativ"] available at: http://mytest.net (last accessed 28.11.2023.)

"Computer testing program OpenTEST2" ["Kompiuterna prohrama testuvannia OpenTEST2"]. available at: http://opentest.com. ua/kompyuternaya-programma-testirovaniya-znanij-opentest-2. (last accessed 21.11.2023.)

"Test designer Keepsoft". ["Konstruktor testiv Keepsoft"]. available at: http://www.keepsoft.ru/simulator.htm. (last accessed 20.11.2023.)

"Free program for knowledge testing and online preparation". ["Bezkoshtovna prohrama dlia testuvannia znan ta onlain pidhotovky"]. available at: http://xtls.org.ua/ test.html (last accessed 20.11.2023.)

Sharonova, N. et al. "Issues of Fact-based Information Analysis". International Conference on Computational Linguistics and Intelligent Systems. 2018. 178 р. available at: http://web.kpi.kharkov.ua/iks/wp-content/uploads/sites/113/2021/10/preface_colins_volume2_2018.pdf

Williams, P. (2005), "E-learning: what the literature tells us about distance education". An overview. Aslib Proceedings. Vol. 57. P 109–122. DOI: https://doi.org/10.1108/00012530510589083

Omran, P. G., Wang, K., Wang, Z. (2021), "An Embedding-based Approach to Rule Learning in Knowledge Graphs", IEEE Transactions on Knowledge and Data Engineering. Vol. 33(4). Р. 1348–1359. DOI: 10.1109/TKDE.2019.2941685

Pellissier-Tanon, T., Weikum, G., Suchanek, F. (2020), "F. YAGO 4: A Reasonable Knowledge Base", 17th International Conference, ESWC 2020, Heraklion, Crete, Greece, May 31–June 4. P. 583-596. DOI:10.1007/978-3-030-49461-2_34

Kyrychenko, I., Malikin, D. "Research of Methods for Practical Educational Tasks Generation Based on Various Difficulty Levels" 6th International Conference on Computational Linguistics and Intelligent Systems (COLINS-2022), May 12–13, 2022, Gliwice, Poland. CEUR Workshop Proceedings 3171, Volume I: Main, 2022. Р. 1030-1042. available at: https://ceur-ws.org/Vol-3171/paper74.pdf

Omran, P. G., Wang, Z., Wang, K. (2018), "Scalable rule learning via learning representation", Twenty-Seventh International Joint Conference on Artificial Intelligence. IJCAI-18. Р. 2149-2155. DOI:10.24963/ijcai.2018/297

Svato, M., Schockaert, S., Davis, J. "STRiKE: Rule-Driven Relational Learning Using Stratified k-Entailment", in: ECAI, 2020. available at: https://ida.fel.cvut.cz/~kuzelka/pubs/ecai2020.pdf

Sharonova, N., Gruzdo, I., Tereshchenko, G. "Generalized Semantic Analysis Algorithm of Natural Language Texts for Various Functional Style Types". 6th International Conference on Computational Linguistics and Intelligent Systems (COLINS-2022), May 12–13, 2022, Gliwice, Poland. CEUR Workshop Proceedings 3171, Volume I: Main, 2022. Р. 16-26. available at: https://ceur-ws.org/Vol-3171/paper4.pdf

Barkovska, O. (2022), "Research into Speech-to-text Transformation Module in the Proposed Model of a Speaker’s Automatic Speech Annotation". Innovative Technologies and Scientific Solutions for Industries. № 4 (22). Р. 5-13. DOI: https://doi.org/10.30837/ITSSI.2022.22.005

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-27

Як цитувати

Ляшик, В., & Шубін, І. (2023). Метод логічних мереж для моделювання систем адаптивного тестування знань. СУЧАСНИЙ СТАН НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОМИСЛОВОСТІ, (4(26), 45–57. https://doi.org/10.30837/ITSSI.2023.26.045