КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ ТАНЦЮ ЯК ФОРМИ КОМУНІКАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148184Ключові слова:
Танець, хореографічне мистецтво, комунікація, тілесність, знакова системаАнотація
Мета статті – з’ясувати культурологічні засади вивчення танцю як форми комунікації. Методологічну основу дослідження становлять загальнонаукові методи пізнання, а також методи культурної антропології. Новизна дослідження визначається загальною культурологічною не розробленістю питання комунікативної при-роди танцю і полягає в формулюванні проблеми танцю в культурологічному контексті, у виявленні специфіки комунікативних властивостей хореографічного мистецтва. Висновки. З’ясовано, що виявлення комунікативно-го аспекту феномена танцю обґрунтовує і розкриває таку функцію танцю, як засіб передання інформації, у тому числі думок, ідей і почуттів. Танець – комунікативний процес, що в цілому підтверджує теорію походження танцю в результаті реалізації потреби первісної людини висловлювати свої емоції і знання про світ, використовуючи своє тіло. Танець є формою комунікації в просторі культури і визначається як актуальне художнє висловлювання, в якому знаходять своє вираження світоглядні установки.Посилання
Апресян В. Ю., Апресян Ю. Д. Метафора в семантическом представлении эмоций // Вопросы язы-кознания. 1993. № 3. С. 27–35.
Басин Е. Я. Семиотика об изобразительности и выразительности. Москва : Искусство, 1965. 234 с.
Быховская И. М. Телесность человека как объект социокультурного анализа : автореф. дис. на со-иск. учен. степени д-ра филос. наук : 17.00.08. [б.м.], 1992. 35 с.
Выготский Л. C. Психология искусства / предисл. А. Н. Леонтьева ; коммент. Л. С. Выготского, В. В. Иванова ; общ. ред. В. В. Иванова. 3-е изд. Москва : Искусство, 1986. 573 с.
Гегель Г. Ф. Эстетика : в 4 т. Москва : Искусство, 1969. Т. 2. 695 с.
Гегель Г. В. Ф. Лекции по эстетике. Книга первая // Сочинения : в ХIV т., т. XII. Москва : Поли-графкнига, 1938. 494 с.
Каган М. С. Морфология искусства: Историко-теоретическое исследование внутреннего строения мира искусств. Ленинград, 1972. 528 с.
Кирилов А. П. Языковой аспект художественно-образной природы танцевального движения : дис. на соиск. учен. степени канд. искусствовед. Москва, 1988. 176 с.
Леонова С. Є. Символіка тілесності у сучасній театральній хореографії (на прикладі М. Ека) [Електр. ресурс]. Режим доступу : www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis.../cgiirbis_64.exe?...2.
Матвейчук М. До проблеми тілесності в сучасному танці [Електр. ресурс]. Режим доступу : http://sm.etnolog.org.ua/zmist/2015/1/64.pdf.
Мерло-Понти М. Феноменология восприятия / пер. с фр. под ред. И. С. Вдовиной, С. Фокина. Санкт-Петербург : Ювента; Наука, 1999. 603 c.
Мосс М. Техники тела // Мосс М. Общества. Обмен. Личность : тр. по социальной антропологии : пер. с франц. Москва : Вост. лит., 1996. С. 242–263.
Станишевский Ю. Украинский балетный театр: история и современность. Київ : Муз. Україна,
411 с.
Цветаева М. И. Искусство при свете совести // Сочинения : в 2 т. / сост., подгот. текста, коммент. А. Саакянц ; худ. В. Медведев. Москва : Худож. лит., 1988. Т. 2: Проза. Письма. 640 с.
Цветкова Л. Ю. Методика викладання класичного танцю : підручник. – 2-е вид. Київ : Альтерпрес, 2007. 324 с.
Чілікіна Н. Сучасні аспекти філософії тілесності як ключ до мови тіла [Електр. ресурс]. – Режим доступу : http://publications.lnu.edu.ua/ bulletins/index.php/artstudies/article/viewFile/3066/3129.
Чурпіта Т. М. Професійне становлення М. Трегубова (1928–1935 рр.) // Мистецтвознавчі записки. 2014. Вип. 26. С. 302–309.
Lomax A. Folksong Style and Culture. – Washington, DC: American Association for the Advancement of Science; New Jersey: Transaction Books, 1968. – 363 p.
References
Apresyan, V. Yu., Apresyan, Yu. D. (1993). "Metaphor in the Semantic Representation of Emotions". Ques-tions of Linguistics, no. 3, р. 27–35 [in Russian].
Basin, E. Ya. (1965). Semiotics on the representativeness and expressiveness. Moscow: Iskusstvo, 234 p. [in Russian].
Bykhovskaya, I. M. (1992). The corporality of man as an object of socio-cultural analysis. Doctor’s thesis, 35 p. [in Russian].
Vygotsky, L. C. (1986). The psychology of art. Moscow: Iskusstvo, 573 p. [in Russian].
Gegel, G. F. (1969). Aesthetics: in the 4th volume. Moscow: Iskusstvo, vol. 2, 695 p. [in Russian].
Gegel, G. F. (1938). "Lectures on aesthetics. The first book". Compositions: in XIV vol., vol. XII. Moscow: Poligrafkniga, 494 p. [in Russian].
Gegel, G. F. (1938). "Lectures on aesthetics. The first book". Compositions: in XIV vol., vol. XII. Moscow: Poligrafkniga, 494 p. [in Russian].
Kagan, M. S. (1972). The morphology of art: Historical and theoretical study of the internal structure of the world of the arts. Leningrad, 528 p. [in Russian].
Kirilov, A. P. (1988). Language aspect of the artistic and imaginative nature of the dance movement. Doc-tor’s thesis. Moscow, 176 p. [in Russian].
Leonova, S. Ya. (2011). Symbolism of corporeality in contemporary theatrical choreography (on the exam-ple of M. Eka). URL: www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis.../cgiirbis_64.exe?...2... [in Ukrainian].
Matveichuk, M. (2015). To the problem of corporeality in modern dance URL: http://sm.etnolog.org.ua/ zmist/2015/1 / 64.pdf [in Ukrainian].
Merlo-Ponty, M. (1999). Phenomenology of Perception. St. Petersburg: Juventa; Nauka, 603 p. [in Russian].
Moss, M. (1996). "Techniques of the body". Society. Exchange. Personality: works on social anthropology. Moscow: Vostochnaya literatura, р. 242-263 [in Russian].
Stanishevsky, Yu. (2008). Ukrainian Ballet Theater: History and Modernity. Kiev: Muzichna Ukrayina, 411 p. [in Russian].
Tsvetaeva, M. I. (1988). "Art in the light of conscience". Compositions: in 2 vol. Moscow: Hudozhestven-naya literatura, Vol. 2: Prose. Letters, 640 p. [in Russian].
Tsvetkova, L. Yu. (2007). Method of Teaching Classical Dance. Kyiv: AlterPres, 324 p. [in Ukrainian].
Chilikina, N. (2013). Modern aspects of the philosophy of corporeality as the key to body language. URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins / index.php / artstudies / article / viewfile / 3066/3129 [in Ukrainian].
Churpita, T. M. (2014). "The professional formation of M. Tregubov (1928-1935)". Art criticism notes, vol. 26, p. 302–309 [in Ukrainian].
Lomax, A. (1968). Folksong Style and Culture. Washington, DC: American Association for the Ad-vancement of Science; New Jersey: Transaction Books, 363 p. [in English].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.