АТРИБУЦІЯ ІКОНИ СВЯТОГО ХРИСТОФОРА (з приватної колекції, м. Київ)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2014.148268Ключові слова:
атрибуція, святий Христофор, кінокефал, старообрядницька ікона,Анотація
Стаття присвячена атрибуції ікони з приватної колекції (м. Київ) – православного образа з рідкісною іконографією святого зі звірячою головою. За результатами здійсненої іконографічної атрибуції, аналізу стилістичних, конструктивних і технологічних особливостей встановлено, що даний твір є іконою святого мученика Христофора і належить до російських старообрядницьких храмових образів XIX століття.
Посилання
Бульст Н. Почитание святых во время чумы: Социальные и религиозные последствия эпидемии чумы в позднее средневековье / Н.Бульст // Одиссей. Человек в истории. – М.: Наука, 2000. – С.152–185.
Гувакова Е. В. Святой песьеголовец – аберрация, дань православной традиции или иконографический курьез? Обзор икон святого мученика Христофора в собрании фонда древнерусской живописи ГИМ / Е. В. Гувакова // Труды Государственного Исторического музея. – Вып. 143. Забелинские чтения, 2003. – М., 2004. – С. 48–62.
Зелов Д. Загадка св. Христофора, воина-псеглавца и покровителя путешественников / Д. Зелов // Исторический журнал. – 2010. – № 11. – С. 4–23.
Липатова С. Н. Святой мученик Христофор Песьеглавец: иконография и почитание / С. Н. Липатова // Православие.RU [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.pravoslavie.ru/put/070522120099.htm.
Максимов Е. Н. Образ Христофора Кинокефала (опыт сравнительно-мифологического исследования) / Е. Н. Максимов // Древний Восток. Сб. 1. – М.: Наука, 1975. – С. 76–89.
Найденова Д. В. Изображение святого Христофора на боковых вратах иконостаса как иконографический феномен / Д. В. Найденова // Университетский историк. – Вып. 8. – СПб., 2011. – С. 22–28.
Саенкова Е. М. Иконы святых воинов. Образы небесных защитников в византийском, балканском и древнерусском искусстве / Е. М. Саенкова, Н. В. Герасименко. – М.: Интербук-бизнес, 2008. – 272 с.
Снигирева Э. А. Образ святого Христофора: Предания и действительность / Э. А. Снигирева // Проблемы формирования и изучения музейной коллекции Государственного музея истории религии. – Л., 1990. – С. 53.
Lanzi Fernando. Saints and their symbols: recognizing saints in art and in popular images / Fernando Lanzi. – Collegeville, Minnesota: Order of Saint Benedict, 2004. – 220 p.
Bul'st N. Pochitanie svyatykh vo vremya chumy: Sotsial'nye i religioznye posledstviya epidemii chumy v pozdnee srednevekov'e / N.Bul'st // Odissey. Chelovek v istorii. – M.: Nauka, 2000. – S.152–185.
Guvakova E. V. Svyatoy pes'egolovets – aberratsiya, dan' pravoslavnoy traditsii ili ikonograficheskiy kur'ez? Obzor ikon svyatogo muchenika Khristofora v sobranii fonda drevnerusskoy zhivopisi GIM / E. V. Guvakova // Trudy Gosudarstvennogo Istoricheskogo muzeya. – Vyp. 143. Zabelinskie chteniya, 2003. – M., 2004. – S. 48–62.
Zelov D. Zagadka sv. Khristofora, voina-pseglavtsa i pokrovitelya puteshestvennikov / D. Zelov // Istoricheskiy zhurnal. – 2010. – № 11. – S. 4–23.
Lipatova S. N. Svyatoy muchenik Khristofor Pes'eglavets: ikonografiya i pochitanie / S. N. Lipatova // Pravoslavie.RU [Elektronniy resurs]. – Rezhim dostupu: http://www.pravoslavie.ru/put/070522120099.htm.
Maksimov E. N. Obraz Khristofora Kinokefala (opyt sravnitel'no-mifologicheskogo issledovaniya) / E. N. Maksimov // Drevniy Vostok. Sb. 1. – M.: Nauka, 1975. – S. 76–89.
Naydenova D. V. Izobrazhenie svyatogo Khristofora na bokovykh vratakh ikonostasa kak ikonograficheskiy fenomen / D. V. Naydenova // Universitetskiy istorik. – Vyp. 8. – SPb., 2011. – S. 22–28.
Saenkova E. M. Ikony svyatykh voinov. Obrazy nebesnykh zashchitnikov v vizantiyskom, balkanskom i drevnerusskom iskusstve / E. M. Saenkova, N. V. Gerasimenko. – M.: Interbuk-biznes, 2008. – 272 s.
Snigireva E. A. Obraz svyatogo Khristofora: Predaniya i deystvitel'nost' / E. A. Snigireva // Problemy formirovaniya i izucheniya muzeynoy kollektsii Gosudarstvennogo muzeya istorii religii. – L., 1990. – S. 53.
Lanzi Fernando. Saints and their symbols: recognizing saints in art and in popular images / Fernando Lanzi. – Collegeville, Minnesota: Order of Saint Benedict, 2004. – 220 p.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.