СТИЛЬОВІ ТЕНДЕНЦІЇ "НЕОКЛАСИЦИЗМ" І "НЕОФОЛЬКЛОРИЗМ" У МУЗИЦІ М. СКОРИКА

Автор(и)

  • Stepan Lisiecki

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2016.148416

Ключові слова:

синтез жанрів, токата, бурлеска, фуга, прелюдія, весільна пісня, коломийка

Анотація

Мета роботи. Дослідження присвячене вивченню тих музичних творів видатного українського композитора М. Скорика (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.), які належать до стильових тенденцій неокласицизму і неофольклоризму. Методологія. Зроблено стильовий аналіз низки творів композитора,  виявлено нові риси в його музиці, що написана в цих стилях, і зроблено порівняльний аналіз композицій М. Скорика з творами інших митців. Наукова новизна. Виявлено специфічні риси, застосовані М. Скориком у названих  стилях. Якщо його неокласицизм виник на синтезі барочних особливостей з сучасною музичною мовою, то його неофольклоризм має кілька засад: 1) народна мелодія недоторкана – гармонія сучасна; 2) народна мелодія не змінюється – супровід оновлюється: гармонічно-ритмічно-тембрально; 3) авторська імпровізація фольклорного плану синтезується з сучасними засобами музичної виразності: гармонією, ритмікою, оркестровкою. Висновки. Оскільки стаття спрямована на допомогу у вивчені історії української та зарубіжної музики ХХ ст. студентами музичного ВНЗ, виникла потреба поряд з основною темою (новаторські риси музики Скорика, що написана в стилях неокласицизму і неофольклоризму) розкрити формування і розвиток цих  стилів у європейській музиці першої половини ХХ ст. (М. Равель, Б. Барток, П. Хіндеміт, І. Стравинський).


Біографія автора

Stepan Lisiecki

кандидат мистецтвознавства, доцент Київського університету ім. Бориса Грінченка


Посилання

Большой энциклопедический словарь. Музыка. – М.: Научное издательство "Большая Российская энциклопедия", 1998. – 671 с.

Барсова И. Камерный оркестр Пауля Хиндемита (Kammer musiken № 1-7) / И. Барсова // Музыка и современность 9. – М.: Музыка, 1975. – С. 226-261.

Задерацкий В. О некоторых стилевых тенденциях в композиторском творчестве 60-70-х годов / В. Задерацкий // Музыкальная культура Украинской ССР. Сб. статей. – М.: Музыка, 1979. – 416-451 с.

Леонтьева О. Хиндемит / О. Леонтьева// Музыка ХХ века. Очерки. – М.: Музыка, 1984. – С. 307-329.

Музыкальная энциклопедия. Т. 3. – М.: Советская энциклопедия, 1976. – С. 959-963. (Неоклассицизм)

Павлишин С. Зарубежная музыка ХХ века. Пути развития. Тенденции / С. Павлишин. – К.: Музычна Украина, 1980. – 205 с.

Скорик М. Твори для фортепіано / М. Скорик. – К. : Музична Україна, 2012. – 153 с.

Щириця Ю. Мирослав Скорик / Ю. Щириця. – К.: Музична Україна, 1979. – 54 с.

Энциклопедический музыкальный словарь; авторы-составители Б.С. Штейнпресс и И.М. Ямпольский. – М.: Советская энциклопедия, 1966. – 632 с.

Big encyclopaedic dictionary. Muzyka. (1998). Moscow:. Nauchnoe izdatel'stvo "Bol'shaya Rossijskaya ehnciklopediya" [in Russian].

Barsova I. (1975). Kamernyj orkestr Paulya Hindemita (Kammer musiken № 1-7) // Muzyka i sovremennost' , 226-261, Moscow: Muzyka [in Russian].

Zaderackij V. (1979) O nekotoryh stilevyh tendenciyah v kompozitorskom tvorchestve 60-70-h godov, 416-451. Muzykal'naya kul'tura Ukrainskoj SSR. Moscow: Muzyka [in Russian].

Leont'eva O. (1984) Hindemit. Muzyka ХХ veka. Ocherki. 307-329 Moscow: Muzyka [in Russian].

Music encyclopedia. (1976) T. 3. Moscow. "Sovetskaya ehnciklopediya". (Neoklassicizm) [in Russian].

Pavlishin S. (1980) Zarubezhnaya muzyka HKH veka. Puti razvitiya. Tendencii. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Skorik M. (2012) Tvori dlya fortepіano. Kyiv: Muzichna Ukraїna [in Ukrainian].

Shchiricya YU. (1979) Miroslav Skorik Kyiv: Muzichna Ukraїna [in Ukrainian].

Encyclopedic music dictionary (1966). vtory-sostaviteli B.S. SHtejnpress i I.M. YAmpol'skij. – Moscow: Sovetskaya ehnciklopediya [in Russian].

##submission.downloads##