МУЗИКА ЯК ВАЖЛИВИЙ ЕЛЕМЕНТ РОЗКРИТТЯ ОБРАЗНОЇ СФЕРИ СЦЕНІЧНОЇ СЛОВЕСНОЇ ДІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2017.148906Ключові слова:
словесна дія, драматургія, художній образ, музика, віршований текст, проза, п'єса, сценічне мистецтвоАнотація
Мета роботи - визначити роль музики у драматургічному матеріалі як засобу художньої образності, реалізації сценічної дії, створення образної сфери словесної дії; прослідкувати принципи творчого бачення та використання музики як образного компонента словесних форм драматургічного твору, зокрема віршів, прози, п’єс; розглянути творчий підхід до аналізу художнього твору. Методологія дослідження полягає у застосуванні аналітичного, функціонального, порівняльного, мистецтвознавчого, культурологічного, системного, аксіоматичного методів для дослідження специфічної ролі музики в словесному контексті драматургічної дії як засобу творчої роботи над матеріалом - прозою, поезією, п’єсою, а також образно-змістовного навантаження музики в контексті драматургічного матеріалу, створення сценічного художнього образу. Наукова новизна полягає у теоретичному обґрунтуванні ролі музики як образно-змістовного елемента літературної основи сценічного твору, її місця у розкритті художньо-словесної сфери, яка безпосередньо пов’язана з індивідуальним стилем митця, його естетичними та світоглядними позиціями, творчими взаєминами із доробком інших авторів. У результаті здійсненого дослідження можна зробити висновки, що, по-перше, музика від появи театру додає концентрованої характеристики дійовим особам, сценічної ситуації в цілому: в античній трагедії словесна дія мала музичний орієнтир, яким був хор, віршована класична словесна форма забезпечувала і цілісність художніх образів; по-друге, вірш як пісня, чи твір, наближений до пісні, має музичну природу, де рима та ритм є його музичною суттю і складовою частиною форми, яка допомагає виявленню смислового і образного змісту. З поезії походить романс, частівка, плачі, гімни, пісні різних жанрів. Розуміння внутрішніх закономірностей сценічної драматургії не тільки виявляє та посилює можливості постановчих рішень, а й надає їм розмаїття та змістовності.
Посилання
Белый А.В. Симфонии / А.В. Белый. - М.: Художественная литература, 1990. - 527 с.
Блок А. Избранное / А. Блок Т. - М.: Терра, 1997. - 544 с.
Булгаков М. Полн. собр. пьес, фельетонов и очерков в одном томе / М. Булгаков. - М.: Альфа- книга, 2010. - 1088 с.
Галич А. Избранные стихотворения / А. Галич. - М.: Агентство печати Новости, 1989. - 239 с.
Гумилев Н.С. Полн. собр .соч. в 10 т. т.1. Стихотворения. Поэмы / Н. С. Гумилев. Т.1. - М.: Воск¬ресенье, 1998. - 502 с.
Дмитриева Н. Томас Манн о кризисе искусства.// Н. Дмитриева. Вопросы эстетики. Вып.8. - М.: Искусство, 1968. - 340 с.
Лорка Ф.Г. Избранное / Ф.Г. Лорка. - М.: Просвещение, 1987. - 256 с.
Личевская Г. Музыка души / Г. Личевская. - К., 1995.
Манн Т. Доктор Фаустус / Т. Манн. - М.: АСТ, 2009. - 576 с.
Манн Т. Письма / Т. Манн. - М.: Наука, 1975. - 463 с.
Маяковский В. Полн. собр. соч. в 13 т. Т.1 / В. Маяковский. Т.1. - М.: Художественная литература, 1955. - 464 с.
Махов А. Музыка слова: из истории одной фикции / А. Махов // Вопросы литературы. - 2005. - № 5. - С. 101-123.
Мышьякова Н.М. Взаимодействие литературы и музыки в истории культуры / Н.М.Мышьякова // Русская словесность. - 2008. - №5. - с.5-8.
Никологорская Т. Есть музыка / Т. Никологорская. - М.: Советский писатель, 1987. - 144 с.
Приходько А. "Реквием по свидетелю" / А. Приходько. - Киев: "Радуга" №3-4, 1997.
Софронова Л. Ф. Гарсиа - Лорка. Избранное / Л. Софронова. - М.: Искусство, 1984.
Спиваковский В. Синерго / В. Спиваковский. - К., 1991.
Томан И.Б. Зримая музыка в литературе / И.Б. Томан. - М: АПКи ППРО, 2010. - 88 с.
Чехов А. Вишневый сад. Сборник / А. Чехов. - М.: АСТ, 2016. - 352 с.
Эфрос А.В. Профессия: режиссер / А.В. Эфрос. - М.: Вагриус, 2000. - 576 с.
Belyy A.V. (1990). Symphonies. Moscow : Fiction, 527 [in Russian].
Blok A. (1997). Selected. Moscow : Terra, 544 [in Russian].
Bulgakov M. (2010). Full. Collect. Plays, feuilletons and essays in one volume. Moscow: Alfa-book, 1088 [in Russian].
Galich A. (1989). Selected poems. Moscow: Press Agency News, 239 [in Russian].
Gumilev N.S. (1998). Full. Collected Works. Poems. Moscow: Sunday, 502 [in Russian].
Dmitriyeva N. (1968). Thomas Mann on the crisis of art. Questions of aesthetics. Issue 8. Moscow: Art, 340 [in Russian].
Lorka F.G. (1987). Selected. Moscow: Enlightenment, 256 [in Russian].
Lichevskaya G. (1995). Music of the soul. Kyiv [in Ukrainian].
Mann T. (2009). Dr. Faustus. Moscow: AST, 576 [in Russian].
Mann T. (1975). Letters. Moscow: Nauka, 463 [in Russian].
Mayakovskiy V. (1955). Full. Collect. Moscow: Fiction, 464 [in Russian].
Makhov A. (2005). Music of the word: from the history of one fiction. Literature, №5, 101-123. [in Russian].
Mysh'yakova N.M. (2008). Interaction of literature and music in the history of culture. Russian literature, № 5, 5-8. [in Russian].
Nikologorskaya T. (1987). There is music. Moscow: Soviet writer, 144 [in Russian].
Prikhod'ko A. (1997). Requiem for a witness. Kyiv: The Rainbow, №3-4 [in Ukrainian].
Sofronova L.F. (1984). Garcia - Lorca. Selected. Moscow : Art. [in Russian].
Spivakovskiy V. (1991). Synergo. Kyiv. [in Ukrainian].
Toman I.B. (2010). Visible music in literature. Moscow: APK & Ppro, 88 [in Russian].
Chekhov A. (2016). The Cherry Orchard. Collection. Moscow: AST, 352 [in Russian].
Efros A.V. (2000). Profession: director. Moscow: Vagrius, 576 [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.