БОЛГАРСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЗНАК В МУЗИЦІ XX – ПОЧАТКУ ХХІ СТ.
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.180581Ключові слова:
фольклор Болгарії, болгарська нерегулярна ритміка, «Танці в болгарських ритмах» Б. Бартока, «Шість етюдів для фотепіано» Д. Лігеті, бурдонісонАнотація
Мета роботи – виявити характерні фактурно-ритмічні особливості болгарського фольклору на при- кладі VI зошита фортепіанного циклу «Мікрокосмос» Б. Бартока та «Етюдів для фортепіано» Д. Лігеті. Мето- дологічною основою роботи стала інтонаційна концепція музики, що представлена працями послідовникыв Б. Асаф‘єва в Україні, зокрема в роботах І. Ляшевського [4]. Серед праць болгарських музикознавців з їхнім мето- дологічно базовим сенсом виділяємо теоретичні розробки Д. Христова [8; 9], А. Моцева [5], В. Стоїна [7]. Нау- кова новизна полягає в тому, що вперше у вітчизняному музикознавстві виділено як доповнення до зафіксованого в спеціальній літературі загалом деякі аспекти специфіки болгарського культурного феномену в його історичній автономії та зв‘язках щодо інших країн. Висновки. Аналіз даних творів дав змогу виділили такі спільні риси: використання композиторами однотипних групувань тривалостей, що притаманні болгарській ритміці; застосування подібних прийомів гармонійної мови, серед яких «кластерні нашарування» чорних і білих клавіш, секундово-квартові та секундово-квінтові співзвуччя, терцієві паралелізми, септакорди; викори- стання типу фактури, що імітує принцип витриманого бурдону, на тлі якого звучить мелізматично розвинена лінія; використання в творах груп з п‘яти-шести п‘єс, що має ознаки зв‘язку з просторовою симетрією; застосу- вання своєрідної гри з метроритмами (симетрія ритмоформул у першій п‘єсі циклу є основою перестановок груп у всіх інших).
Посилання
Гаккель Л. Микрокосмос Белы Бартока // Вопросы фортепианной педагогики. 1976. ғ 4. С. 147–
Екимовский В. Оливье Мессиан: жизнь и творчество. Москва : Сов. композитор, 1987. 304 с.
Лобанова М. Дъердь Лигети – эстетические взгляды и творческая практика 60-70 гг.: Критика и раз-
мышления / М. Лобанова // Теория и практика современной буржуазной культуры: проблемы критики. 1987. ғ. 94. С. 140–172.
Ляшевский С. История Христианства в Земле Русской с І по ХІ век. М.: ФАИРПРЕСС, 2002. 320 с.
Моцев А. Ритъм и такт в българската народна музика. С. : ЕАН, 1949. 368 с.
Нестьев И. Бела Барток : жизнь и творчество. Москва : Музыка, 1969. 798 с.
Стоин В. Българската народна музика – метрика и ритмика. С. : С. М. Стайковъ, 1927. 45 с.
Христов Добри. Учение за интервалите: Продължение от книга та Общоучение за музика. София : С. М. Стайков, 1923. 58 с.
Христов Д. Теоретические основы болгар ской народной музыки. М. : Музыка, 1959. 54 с. 216.
Gakkel, L. (1976). Bella Bartok‘s Microcosmos. Questions of piano pedagogy,4, 147–170[inRussian].
Lobanova, M. (1987).GyörgyLigeti– aesthetic views and creative practice of 60-70: Criticism and reflec- tions.Theory and practice of modern bourgeois culture: problems of criticism, 94, 140–172[in Russian].
Lyashevskyy, S. (2002). History of Christianity in the Russian land with I the XI centuries. Moscow: FAIR PRESS [in Russian].
Motsev, A. (1949). Rhythm and tact in the Bulgarian folk music. S.: EAN[in Bulgarian].
Nestjev, I. (1969). Bela Bartok: life and work. Moscow: Muzyka[in Russian].
Stoin, V. (1927). Bulgarian Folk Music – Metrics and Rhythmic. S.: SM Staikov [in Bulgarian].
Hristov, Dobri. (1923). Doctrine of Intervals: Continued from the book Total Music Teaching. Sofia: SM Staykov [in Bulgarian].
Hristov, D. (1959). Theoretical Foundations of Bulgarian Folk Music. M.: Muzyka [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.