СТИЛІСТИЧНІ НОВАЦІЇ ІКОНОСТАСІВ ДОБИ УКРАЇНСЬКОГО БАРОКО
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.180634Ключові слова:
українське бароко, іконостас, стилістичні новації, композиційні особливостіАнотація
Мета статті – визначити новаторство композиційного, декоративного та іконографічного складу українських іконостасів ХVІІ–ХVІІІ ст. у контексті розвитку стилю українського бароко. Методологія до- слідження ґрунтується на комплексі усталених та новітніх теоретико-методологічних підходів і принципів, пе- редусім міждисциплінарному інтегруванні провідних методів сучасного мистецтвознавства, культурології та філософії. Застосовано методи: предметно-аналітичний (для натурного вивчення іконостасів та графічного ма- теріалу), іконографічний (завдяки якому прослідковано еволюціонування іконографічних канонів), іконо- логічний (для відтворення семантичного поля художнього образу), художньо-стилістичний (для виявлення специфіки стилістичних новацій в українському бароковому іконостасі) та ін. Наукова новизна. Здійснено комплексне мистецтвознавче дослідження іконостасу доби українського бароко; визначено інноваційні струк- турні та стилістичні компоненти барокового іконостасу як унікального полісемантичного утворення; окреслено специфіку стильових змін декоративних елементів та виявлено їх символічне значення. Висновки. Іконостаси православних церков доби українського бароко – свідчення органічного поєднання естетичних, моральних, філософських, духовних та мистецьких принципів стилю. Лишаючись традиційною частиною сакрального ми- стецтва протягом багатьох століть, синтетичний за природою бароковий іконостас позиціонуємо унікальним літописом національної культури, в якому окрім символічних образів, втілених в художньо-образній структурі, відзеркалюється національно-визвольний дух української нації.
Посилання
Жолтовський П. М. Український живопис ХVІІ-ХVІІІ ст. Київ : Наукова думка, 1978. 327 с.
Зілінко Р. «Розп‘яття з пристоячими» зі сценами «Страстей Господніх» із завершення Жовківського іконостаса (1697-1699) Івана Рутковича. Літопис Національного музею у Львові імені Андрія Шептицького. Львів. 2012. Вип. 9 (14). С. 80–89.
Зілінко Р. «Жовківський іконостас» Івана Рутковича. URL : https HYPERLINK "https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234":// HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"risu HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234". HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"org HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234". HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"ua HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"/ HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"ua HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"/ HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"index HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"/ HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"spiritual HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"_ HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"culture HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"/ HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"icon HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"/ HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"icons HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"_ HYPERLINK
"https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"articles HYPERLINK "https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234"/34234 (дата звернення 14.05.2019).
Корнилович К. В. Окно в минувшее. Лениград : Искусство, 1968. 143 с.
Кузьмин Е. Киев, которого не знают. Київ : Либідь, 2015. 368 с. URL : https HYPERLINK "https://www.academia.edu/35100138/Кузьмин_Е._Киев_которого_не_знают":// HYPERLINK "https://www.academia.edu/35100138/Кузьмин_Е._Киев_которого_не_знают"www HYPERLINK "https://www.academia.edu/35100138/Кузьмин_Е._Киев_которого_не_знают". HYPERLINK "https://www.academia.edu/35100138/Кузьмин_Е._Киев_которого_не_знают"academia HYPERLINK "https://www.academia.edu/35100138/Кузьмин_Е._Киев_которого_не_знают". HYPERLINK "https://www.academia.edu/35100138/Кузьмин_Е._Киев_которого_не_знают"edu HYPERLINK "https://www.academia.edu/35100138/Кузьмин_Е._Киев_которого_не_знают"/35100138/Кузьмин_Е._Киев_котор ого_не_знают (дата звернення 15.05.2019).
Свєнціцька В. Іван Руткович і становлення реалізму в українському малярстві ХVІІ ст. Київ : Нау- кова думка, 1966. 152 с.
Таранушенко С. А. Український іконостас. Записки НТШ. Праці секції мистецтвоз-навства. Львів, 1994. Т. 227 (CCXXVІI). С. 141–164.
Церква Святого Духу в Рогатині / автор-упорядник В. І. Мельник. Київ : Мистецтво, 1991. 144 с.
Янковська Д. О. Схеми та мотиви орнаментики західноукраїнських ікон кінця ХVІІ-ХVІІІ ст. (до питання атрибуції при реставраційних дослідженнях). Вісник Харківської державної академії дизайну і мис- тецтв. 2014. С. 91–96.
Zholtovsky, P. M. (1978). Ukrainian painting of the seventeenth and eighteenth centuries. Kyiv: Scientific Opinion [in Ukrainian].
Zilinko, R. (2012). "The Crucifixion with the Stairs" with scenes of "Passions of the Lord" on the comple- tion of Ivan the Rutkovich Zhovkva iconostasis (1697-1699). Chronicle of the National Museum in Lviv named after Andriy Sheptytsky, Issue 9 (14), pp. 80–89 [in Ukrainian].
Zilinko, R. "Zhovkva iconostasis" by Ivan Rutkovich. Available at : https://risu.org.ua/en/index/spiritual_culture/icon/icons_articles/34234 [in Ukrainian].
Kornilovich, K. V. (1968). A window into the past. Leningrad: Art [in Russian].
Kuzmin, E. (2015) Kiev, who do not know. Kiev: Lybid. Available at : https://www.academia.edu/35100138/Kuzmin_E._Kyiv_to_ who_– do not know [in Russian].
Svyantsitskaya, V. (1966). Ivan Rutkovych and the formation of realism in the Ukrainian painting of the XVII century. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Taranushenko, S. A. (1994). Ukrainian iconostasis. Notes of NTSh Works of art-art section, Vol. 227, pp. 141–164 [in Ukrainian].
Melnyk, V. I. (1991). Church of the Holy Spirit in Rohatyn. Kyiv : Art [in Ukrainian].
Yankovskaya, D. O. (2014). Schemas and motifs of ornamentation of Western Ukrainian icons of the end of the seventeenth and eighteenth centuries (to the issue of attribution during restoration studies). Bulle- tin of the Kharkiv State Academy of Design and Arts, pp. 91–96 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.