СИМВОЛІЗМ ЖІНОЧОГО ОБРАЗУ В ДЕКОРІ АРХІТЕКТУРНИХ СПОРУД СТИЛЮ МОДЕРН
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.181108Ключові слова:
стиль модерн, жіночий образ, горельєфи, маскарони, герми, декор, архітектураАнотація
Мета роботи – визначення специфіки символізму жіночого образу в декорі архітектурних споруд 1890–1910-х рр. у контексті регіональних особливостей мистецтва модерну. Методологію дослідження здійснено на основі використання загальнонаукових методів та принципів наукового пізнання: аналітичного, джерелознавчого, історичного та термінологічного. Наукова новизна. Здійснено мистецтвознавче дослідження жіночих образів в архітектурному декорі відповідно до специфіки регіональних особливостей стилю модерн; проаналізовано символіку маскаронів в історичній ретроспективі і виявлено специфіку їхнього використання митцями франко-бельгійського арт-нуво, віденського сецесіону, німецького і ризького югентилю та російського модерна. Висновки. Жіночі образи в горельєфах і барельєфах як домінуючому декорі архітектурних споруд стилю модерн переважно абстрактні, проте дуже таємничі, загадкові, ніби істоти з паралельної реальності. Особливого поширення набувають жіночі маскарони, образ яких вміщує широкий спект повідомлень, закодо- ваних у глибокій символіці стилю, уособлюючи потужній жіночий початок. Своєрідність символіки жіночих образів архітектурного декору модерну вирізняється відповідно до регіональної специфіки стилю – від фаталь- ної жінки з акцентуацією на її приналежності до таємничих та демонічних сил природи до символу чистоти і духовності, які відображали жіночу невинність і скромність.
Посилання
Алмазов Б. А. Повести каменных горожан. Очерки о декоративной скульптуре Санкт-Петербурга. Его высокоблагородие модерн. 2012. URL : https://design.wikireading.ru/6557 (дата обращения 8.11.2018).
Вершинина А. Убранство зданий московського модерна. Русское искусство. 2005. ғ 1. С. 24–28.
Кириков Б.М. Петербургский модерн. Заметки об архитектуре и монументально-декоративном ис- кусстве. Панорама искусств 10. Москва: Советский художник, 1987. С. 99–148.
Окунева Т. И. Семантика женской маски: архитектурный декор русского модерна. Вестник Россий- ского государственного гуманітарного университета. 2008. ғ 10. С. 206–212.
Ранкс К. Латвия, Литва, Эстония. Litres, 2017. 345 с.
Clarke M. The Concise Oxford Dictionary of Art Terms. OUP Oxford, 2010. 267 р.
Florman L. Gustav Klimt and the Precedent of Ancient Greece. The Art Bulletin. 1990. Vol. 72. ғ. 2. pp. 310–326.
Frampton K. Modern Architecture. A Critical History. London: T & H, 1992. рр. 42–50.
Rose H. J. A Handbook of Greek Mythology, including its Extension to Rome. London: Methuen and Co., 1928. 363 р.
Sargos J. Bordeaux, chef-d'œuvre classique Jacques Sargos ; photographies d'Alain Beguerie. Bordeaux : Horizon chimerique, 2009, 407 p.
Almazov, B. A. (2012). Tale of stone townspeople. Essays on the decorative sculpture of St. Petersburg. His high nobility modern. Retrieved from: https://design.wikireading.ru/6557 [in Russian].
Vershinina, A. (2005). The decoration of buildings of Moscow modern. Russkoe iskusstvo, no. 1, pp. 24– 28 [in Russian].
Kirikov, B. M. (1987). Petersburg modern. Notes on architecture and monumental-decorative art. Panorama iskusstv 10, pp. 99–148 [in Russian].
Okuneva, T. I. (2008). The semantics of the female mask: architectural decor of Russian modern. Vestnik Rossijskogo gosudarstvennogo gumanіtarnogo universiteta, no. 10, pp. 206–212 [in Russian].
Ranks, K. (2017). Latvia, Lithuania, Estonia. Litres [in Russian].
Clarke, M. (2010). The Concise Oxford Dictionary of Art Terms. OUP Oxford [in English].
Florman, L. (1990). Gustav Klimt and the Precedent of Ancient Greece. The Art Bulletin, vol. 72, no. 2, pp. 310–326 [in English].
Frampton, K. (1992). Modern Architecture. A Critical History. London: T & H. рр. 42–50 [in English].
Rose, H. J. (1928). A Handbook of Greek Mythology, including its Extension to Rome. London: Methuen and Co. [in English].
Sargos, J. (2009). Bordeaux, chef-d'œuvre classique Jacques Sargos ; photographies d'Alain Beguerie. Bordeaux : Horizon chimerique [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.