НЕОФОЛЬКЛОРИЗМ ЯК СТИЛЬОВИЙ НАПРЯМ В КОМПОЗИТОРСЬКІЙ ТВОРЧОСТІ ХХ СТ.

Автор(и)

  • Наталія Чабаненко

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2019.190624

Ключові слова:

фольклор, неофольклоризм, цитування, композиторська творчість, стилізація, музична культура сучасна музика.

Анотація

Мета роботи – дослідити стильові особливості, пов’язані з неофольклорними елементами у творчості
вітчизняних композиторів ХХ ст.
Методологія полягає в застосуванні загального наукового принципу об’єктивності, історико-логічного,
аналітичного, компаративного та культурологічно-мистецтвознавчого методів у дослідженні чинників, що
обумовлювали розвиток неофольклорних стильових тенденцій у творчості українських композиторів ХХ ст., що
сприяло генезі музично-виконавської культури в умовах міжкультурних зав’язків, взаємодій та полістилістики в
культурі й мистецтві, детермінованих особливостями кута заломлення в межах національних культур глобального і
національно-специфічного. Наукова новизна роботи полягає у комплексному аналізові та розкритті особливостей
розвитку неофольклоризму, що сприяло формуванню як класичного академічного репертуару, так і сучасних напрямів,
пов’язаних зі світовими музичними тенденціями, що найбільш яскравий прояв мало численних творах українських
композиторів ХХ ст. Своєю чергою, такі видозміни підвищують рівень виконавської майстерності, формуючи цілісне
художньо-естетичне явище української музичної культури. Висновки. Розвиток музичної культури ХХ ст. був одним із
важливих чинників збереження культурної ідентичності та нині є невід’ємною складовою частиною української
національної музичної культури, важливим фактором збереження і розвитку окремих її жанрів, творчих напрямів.
різнобічна взаємодія академічної музики з фольклором є сьогодні однією з найважливіших складових сучасної
музичної України. Фольклорний мелос, передаючись від покоління до покоління, утворює свій неповторний побутовий
мистецький діалект, який плідно впливає на музичну творчість. Він не втрачає первинного автентичного начала; на
його основі з’являються нові форми музичного мовлення, розширюючи межі традицій, зближуючись із професійним,
академічним мистецтвом. В умовах сучасного життя неофольклоризм як цілісне явище набуває важливого значення в
культурному та духовному відродженні країни, збереженні безцінної спадщини українського народу, його культурної
ідентичності як всередині країни, так за кордоном.

Посилання

Грисенко Л. Б. М. Лятошинський і народна музика // Народна музика та етнографія. К., 1963. Кн.2. С.45-53.

Дерев’янченко О. О. Неофольклоризм у музичному мистецтві: статика та динаміка розвитку в першій

половині ХХ ст. : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : 17. 00. 03. Київ, 2005. 19 с.

Забута Б. І. Музичний фольклор у сучасній композиторській практиці // Простір і час сучасної науки : матер.

сьомої міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф. URL : http://intkonf.org/zasluzheniy-pratsivnik-kulturi-ukrayini-zabutabimuzichniy-

folklor-u-suchasniy-kompozitorskiy-praktitsi/. (дата звернення: квітень 2019).

Козаренко О. Українська національна музична мова: генеза та сучасні тенденції розвитку : автореф. дис. … д-

ра мистецтвознав. : спец. 17. 00. 03. Київ, 2001. 36 с.

Ляшенко Г. Київська композиторська та теоретична школа 60–70-х років ХХ століття // Українське

музикознавство. Вип. 36. 2010. С. 272–276.

Ляшенко І. Національні традиції в музиці як історичний процес. Київ : Музична Україна, 1973. 325 с.

Кияновська Л.О. М. Скорик // Стильова еволюція Галицької музичної культури ХІХ-ХХ ст. – Тернопіль:

Астон, 2000. С. 294-319.

Костюк Н.О. Музична культура західної України 20-30-х років ХХ ст.: ідеї поступу і розвиток національних

традицій: автореф. канд. мист-ва. К., 1998. 21 с.

Макаренко Л. П. Особливості музикознавчого аналізу фольклорних засад авторського стилю у вітчизняній

оркестровій музиці (на прикладі творчості Л. Колодуба). Культура України. 2014. Вип. 47. С. 230-237

Медушевский В. В. Двойственность музыкальной формы и восприятие музыки // Восприятие музыки. М. :

Музыка, 1980, С. 178–195.

Назайкинский Е. В. Стиль и жанр в музыке. М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2003. 248 с.

Протопопова О. Поставангардний діалог «Композитор – фольклор»: до постановки проблеми. Київське

музикознавство. 2012. Вип. 41. С. 147-156

Стельмащук Р. Модерністичні тенденції у творчості українських композиторів Львова 20–30-х років ХХ ст.:

Автореф. ... канд. мист-ва. К., 2003. 18 с.

Шевляков Е. Г. Новая фольклорная волна // История отечественной музыки второй половины XX века. С-Пб.

: «Композитор», 2005. 555 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-26

Номер

Розділ

Мистецтвознавство