ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНІ ТА ФІЛОСОФСЬКІ ЗАСАДИ АРТ-НУВО

Автор(и)

  • Svetlana Oborskaya

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2020.221342

Ключові слова:

арт-нуво, японізм, естетика, філософська основа, інсектоморфні мотиви.

Анотація

Мета статті – виявити вплив творчості японських митців періоду Едо та Мейдзі на формування художньо-естетичної та філософської основи стилю арт-нуво. Методи дослідження. Застосовано метод історизму (для вивчення специфіки стилю в контексті політичних та культурно-мистецьких процесів між Європою та Японією у другій половині ХІХ ст.); метод когнітивності (для дослідження специфіки індивідуальних творчих методів французьких митців); метод формально-стильового аналізу (для осмислення художньо-естетичних особливостей стилістики арт-нуво) та системний метод (для вироблення єдиних критеріїв класифікації художньо-естетичних та стильових особливостей японського мистецтва періоду Едо та Мейдзі, а також виявлення особливостей їх інтегрування в західноєвропейському соціомистецькому просторі). Наукова новизна. Досліджено вплив творчості японських художників К. Хокусая, К. Утамаро, С. Дзесіна, К. Гекушо та В. Сейтея на формування філософських та художньо-естетичних засад арт-нуво; розглянуто феномен «японізму» як джерело оновлення художньо-естетичного бачення світу в творчості провідних французьких митців кінця ХІХ – початку ХХ ст.; виявлено, що завдяки впливу японського мистецтва, стиль арт-нуво характеризується унікальними в західноєвропейському мистецтві принципами організації простору (трипланова побудова простору картин, роль незаповненого тла, фрагментарність та кадрування, збільшення деталей переднього плану, значна роль асиметрії, умовність побудови простору, змістове наповнення лінії, декоративний початок, відмова від глибини простору, умовність кольору) та домінуванням інсектоморфних мотивів. Висновки. Мистецький стиль арт-нуво пов’язаний з традиційними східноазійськими, особливо японським, мисленням, що нагадує «камі» в синтоїзмі та «оригінальне просвітлення» в дзен-будизмі, у визнанні екзистенційної цінності мікроскопічних організмів, що живуть на землі, і навіть неживих речей, як вода та каміння. У контексті не двоїстої естетики арт-нуво, звільненої від картезіанського дуалізму, бінарні протиставлення, як інтелект та емоції, культура та природа, раціональність та випадковість, порядок та хаос, добро та зло, чоловік та жінка поєднані в єдине ціле.

Посилання

Zhegal, M. D. (1999). The Impact of the Artistic Culture of the Far East on European Art Nouveau: Painting, Graphics. Abstract of Ph.D. dissertation. Russian Academy of Arts. Moscow [in Russian].

Zhukov, A. E. (1998). History of Japan. Vol. 2. 1868–1998. Moscow: Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences [in Russian].

Kramer, M. A. (2013). Ernst Haeckel and ecology. Bulletin of the Siberian State University of Geosystems and Technologies, no. 4 (24), pp. 126–141 [in Russian].

Binet, R. (2007). From nature to form. London : Prestel Publishing [in English].

Binet, R. (1902). Esquisses décoratives. Paris : Librairie centrale des beaux-arts. Available at : https://archive.org/stream/EsquissesdeYcor00Bine#page/n17/mode/2up [in French].

Child, T. (1884). Jules Auguste Habert-Dys. Art Amateur, Vol. 10, рр. 105–107. Available at : https://archive.org/details/jstor-25628121/page/n3 [in English].

Dayrat, B. (2003). The roots of phylogeny: how did Haeckel build his trees? Systematic Biology, Issue 52 (4), pp. 515–527. DOI: 10.1080/10635150309310 [in English].

Fahr-Becker, G. (1997). Art Nouveau. Cologne : Könemann [in English].

Kritsky, G. (1997). The insects and other arthropods of the Bible: the New Revised Version. American Entomologist, Issue 43 (3), pp. 183–188 [in English].

Nazari, V. (2014). Chasing butterflies in medieval Europe. Journal of the Lepidopterists' Society, Issue 68, pp. 223–231 [in English].

Saunders, R. (2010). Le Japon artistique: Japanese floral pattern design in the Art Nouveau era from the collection of the Museum of Fine Arts, Boston. San Francisco : Chronicle Books [in English].

Silverman, D. (1992). Art nouveau in fin-de-siè-cle France politics, psychology, and style. Berkeley, CA : University of California Press [in English].

Verneuil, P. M. (1897). L'Animal dans la Décoration. Paris : Librairie Centrale des Beaux Arts [in French].

Watanabe, T. (1984). The Western image of Japanese art in the late Edo period. Modern Asian Studies, Issue 18, pp. 667–684 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-19

Номер

Розділ

Мистецький простір: історія та сучасність