ТВОРЧІСТЬ СТЕФАНА, МАЛЯРА ПАШЕЦЬКОГО (1730-ті роки): АТРИБУЦІЯ Й СТИЛІСТИЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА В КОНТЕКСТІ УКРАЇНСЬКОГО ІКОНОПИСУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2020.221356Ключові слова:
церковне мистецтво, іконографія, ікона, стінопис, ікономаляр Стефан Пашецький, Перемиська єпархія.Анотація
Мета статті – розглянути творчість Стефана Пашецького, на основі підписної роботи, пов’язати з ним ікони тієї ж манери малярства та увести його спадщину в контекст розвитку українського іконопису першої половини XVIII ст. Для досягнення мети застосовано методи формального та стилістичного аналізу, іконографії, іконології та метод дослідження культурного контексту. Наукова новизна статті полягає у тому, що вперше комплексно розглянуто твори Стефана, маляра Пашецького, який працював у 1730-х рр. для церков Перемиської єпархії. З’ясовано, що маляр синтезував новації стилістики та іконографії, притаманні українському мистецтву кінця XVII – першої третини XVIII ст. з традиційними мотивами, що мали розвиток у місцевому середньовічному церковному мистецтві. Виявлено, що Стефан Пашецький працював у подібній стилістиці із майстрами великого осередку церковного мистецтва 1670–1760-х рр. у м. Риботичі поблизу Перемишля. Висновки. Творчість Стефана Пашецького цілком вписується в доробок майстрів церковного мистецтва Перемиської єпархії першої половини XVIII cт. і відображає історичну ситуацію його розвитку. Важливо відзначити, що у час коли працював Стефан Пашецький значно активізувалися латинізаційні процеси серед духовенства Перемиської єпархії, спонукувані постановами Замойського собору 1720 р., що відобразилося також у церковному мистецтві. У цьому контексті творчість Стефана Пашецького представляє радше консервативний напрям іконопису, зорієнтований на традицію минулого століття. Стінописи та ікони Стефана Пашецького, свідчать, що як й більшість українських майстрів, він адаптовував нові джерела іконографії, в основному через гравюри стародруків Львова та Києва. Однак його почерк є упізнаваним та вирізняється індивідуальною авторською манерою.Посилання
Kosiv, R. (2019). Icons of "Christ Pantocrator Master of 1724" on the border of the Transcarpathian and Lviv regions in the context of the then icon-painting of the region. V. Alexandrovich (Ed.) Culture and Art of Western Ukrainian Lands 2011, 2012. Lviv, 285–308 [in Ukrainian].
Kosiv, R. (2019). The Rybotychi center of church art 1670s – 1760s. Lviv: National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytskyy [in Ukrainian].
Sydor, O. (2014). The world of astronomy in the images of Ukrainian art. Ukrainian sky. Studies on the history of astronomy in Ukraine: a collection of sciences. Lviv: Inst. of Applied Problems of Mechanics and Mathematics. Ya. S. Podstryhacha, NAS of Ukraine, 226–317 [in Ukrainian].
Slobodian, V. (2015). Ukrainian sacral building of the Staro Sambir district. Lviv: Kamula [in Ukrainian].
Biskupski, R. (1977). Inspirations with Graphics of Iconpainting of the 17th–first half of the 18th centuries. Materialy Muzeum budownictwa ludowego w Sanoku. Sanok: Muzeum budownictwa ludowego w Sanoku, 23, 10–18 [in Polish].
Giemza, J. (1999). Wall paintings as an element of the decor of wooden churches in the 17th century. Sztuka cerkiewna w diecezji Prszemyskiej. Materials from the international scientific conference on March 25-26, 1995. Łańcut: Museum-Castle in Łańcut, 89–150 [in Polish].
Gronek, A. (2015). Abandoned heritage. About paintings in the church of St. Onufry in Posada Rybotycka. Krakow: Księgarnia akademicka [in Polish].
Kinga Jara, R. (2008). Art in the service of the Divine idea. Artistic and ideological issues of the art collections Museum of folk architecture in Sanok on the example of the religious Jewish artistic craftsmanship and wall paintings of the church from Grąziowa. Materialy Muzeum budownictwa ludowego w Sanoku. Sanok: Muzeum budownictwa ludowego w Sanoku, 37, 210–245 [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.