«ХРИСТОС – ДОБРИЙ ПАСТИР» В УКРАЇНСЬКІЙ ІКОНОГРАФІЇ АКАФІСТІВ БОГОРОДИЦІ ТА ІСУСА ХРИСТА XVII – XVIII СТ.
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2020.221367Ключові слова:
образ Христа – Доброго Пастиря, Акафіст Ісуса Христа, Акафіст Пресвятої Богородиці, українська іконографія, ікона, гравюра.Анотація
Мета роботи: розглянути особливості зображення «Христа – Доброго Пастиря» в контексті розвитку іконографії циклів Акафістів Ісуса Христа та Пресвятої Богородиці в українському мистецтві XVII – XVIII ст.. Методологія: У дослідженні використано метод формального мистецтвознавчого аналізу. Вплив богословської складової та культурних вподобань того часу на змістове наповнення іконографії досліджувалися за допомогою іконографічного та іконологічного методу. Використання міждисциплінарного підходу дало можливість для аналізу особливостей текстів Акафістів Христа та Богородиці, барокових літературних, філософських та художніх творів, як зразків іконографії Доброго Пастиря. Наукова новизна: Вперше розглянуто образ «Христа – Доброго Пастиря» в контексті розвитку іконографії Акафістів Пресвятої Богородиці та Ісуса Христа в українському мистецтві XVII – ХVIII ст.. Окреслено текстову та мистецьку основи даної іконографії, простежено зв'язок мистецьких творів з західноєвропейськими зразками. Висновки: Встановлено, що образ «Христа – Доброго Пастиря» з’являється в українському мистецтві XVII – XVIII ст. під впливом тогочасної західноєвропейської гравюри. Зображення «Христа – Доброго Пастиря» з ягням на спині, представлене у живописних та графічних циклах Акафістів Христа та Богородиці, зумовлено згадками про нього у текстах самих акафістів.Посилання
Akathist, kanons i prochsia dushepoleznaia moleniia. (1731). Vernadsky National Libraly of Ukraine. Kyiv, Kyr. 99. Kyiv: printing house of lavra.
Akathists i kanons. (1798). Vernadsky National Libraly of Ukraine. Kyiv, Kyr. 1096 P. Kyiv: printing house of lavra.
Akathist to Virgin Mary, Akathist to Our Lord Jesus Christ. (2010). Prayerbook with psalter. Four edition. Kyiv, Kharkiv, Lviv: Swiatohorec [ in Ukrainian].
Kara-Vasylieva T. (2008). The artistic and functional role of the liturgical needlework in the temple ensemble. Ukrainian Art Studies: materials, research, reviews: collection of scientific works. Kyiv (рр. 15-26) [in Ukrainian].
Monumental painting of the Trinity Gate Church of the Kyiv-Pechersk Lavra. (2005). Catalog. Kyiv: KVIC [in Ukrainian].
Ovsiichuk, V.A. & Krvavych, D. P. (2001). The story about icon. Simferopol: Tavryda [in Ukranian].
Svachii V.(2010). Mural of the Good Shepherd, 1670s. In St. George's Church in Drohobych. Drohobych , 284-290 [in Ukrainian].
Fomin I. (2012). Fragments of the sculptured images of the Good Shepherd in the early Christian tradition. Actual problems of national and world history, 15, 39-45 [in Ukrainian].
Haliatovskyi I. (1659). The key to understanding. Kyiv: printing house of lavra.
Albom 24. Biblia Piskatora. (1650). Midioryt,.1650. Retriever from: http:// irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0007150. [in Ukrainian].
Ioan Georh Pinzel. In the footsteps of a secret genius. Retrieved from : http://www.kray.org.ua/5639/ mandrivky/ioan-georg-pinzel-slidami-tayemni cho go-geniya / [in Ukrainian].
Biblia (pol.; Biblia Leopolity) 1561, Krakow. Retrieved from: http://polona. pl/item/biblia-to-jest-xiegi-starego-y-nowego-zakonu-na-polski-iezyk-z-pilnoscia-wedlug, MTE2MzMzOTU/123#info:metadata [in Polish].
Collection of (96) 16th-17th C. German engraved book illustrations by Mattheus Marian (1593 – 1650) or Jan Sadler (1550 – 1600). Retrieved from: https://live.thomastonauction. com/lots/view/1-16ZI8S/collection-of-96-16th-17th-c-german-engraved-book-illustrations-by-mattheus-merian-1593-1650-or-jan-sadeler-1550-1600 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.