ПЕРЕТИН КУЛЬТУР ЗАХОДУ І СХОДУ В ФІЛОСОФСЬКОМУ РОМАНІ ОЛДОСА ГАКСЛІ «ОСТРІВ»

Автор(и)

  • Iryna Karaeva

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2020.222270

Ключові слова:

Олдос Гакслі, культура, філософський роман, особистість, культура дзен-буддизму, філософський світогляд, метаантропологія, культурна метаантропологія

Анотація

Мета дослідження. Довести, що звернення О. Гакслі до філософсько-релігійних ідей Сходу уможливило створення ідеального суспільства, культури та досконалої особистості в філософському романі «Острів»; розглянути приклади з життєвого досвіду митця, що свідчать про його глибоке проникнення в культуру Сходу; з’ясувати, як набутий досвід відображений у творчості письменника, зокрема в філософському романі «Острів». Методологія. Використано методи компаративістського та герменевтичного аналізу й систематизації дотичних до теми статті наукових праць з культурології, філософії, психології та літературознавства, метод біографізму та психоаналізу, а також підхід метаантропології Н. Хамітова, що дало змогу коректно й виважено розглянути матеріали, присвячені життю і творчості О. Гакслі, та кваліфікувати його твір «Острів» як філософський роман. Наукова новизна. Уперше стверджується, що саме звернення О. Гакслі до культури та філософсько-релігійних ідей Сходу уможливило створення ідеального суспільства, культури та досконалої особистості в філософському романі «Острів»; розглянуто приклади із життєвого досвіду митця, що відображають його глибоке проникнення в культуру Сходу; визначено низку філософських та художніх творів, у яких відображений означений досвід О. Гакслі. За допомогою метаантропологічної методології вдалося з’ясувати творчий розвиток О. Гаслі від особистісного до філософського світогляду, що привів автора до нових можливостей у літературній творчості і в розумінні суті культури. Висновки. У романі «Острів» О. Гакслі створив модель ідеального суспільства, побудованого на принципах дзен-буддизму – однієї з культур філософсько-релігійної спадщини Сходу. Шляхом виходу за межі не тільки буденного, а й особистісного світогляду автор художньо продемонстрував здатність людської особистості сприймати навколишній світ на вищому рівні і створювати талановиті зразки філософської прози. Становлення філософського світогляду митця визначило його глибоке проникнення в культуру Сходу, сприяло появі філософських есеїв, публіцистичних та художніх творів, основним серед яких є філософський роман «Острів».

Посилання

Bliss R.H. (1994). What is Zen? (O. Chichkevich, Trans). Lviv: Initiative, Kyiv: Airland [in Russian].

Vanderhill E. (1996). Aldous Huxley. Mystics of the twentieth century. Moscow: Myth, Lockheed [in Russian].

Vovk I. (2017). Ivan Franko and oriental studies. Universe, 3-4, 271-279 [in Ukrainian].

Gerchanivska P.E. (2019). Dichotomy east-west: historical and cultural aspect. Bulletin of the National Academy of Management of Culture and Arts, 1, 3-8 [in Ukrainian].

Gil O.L. (2001). Aldous Huxley's novel-discussion. English intellectual novel: Textbook. Omsk: OmGPU [in Russian].

Dumoulin G. (2003). History of Zen Buddhism (V.Bondareva, Trans). Moscow: Centerpolygraph [in Russian].

Eco U. (1991). Zen and the West. (G. Gamaliy, A. Okhrimovich, Trans). Universe, 3, 164-170 [in Ukrainian].

Krylova S. (2020). The beauty of man in the life practices of culture. Experience of social and cultural metaanthropology and androgynous analysis. Кyiv: КНТ [in Ukrainian].

Lanovyk M. (2019). "Oriental poems" by P. Kulish at the crossroads of Asian mysticism and European romanticism. Word and time, 8 (704), 56-75 [in Ukrainian].

Mazin V. (2018). Psychoanalysis and Buddhism. European Journal of Psychoanalysis, 4, 78-126 [in Russian].

Nietzsche F. (2018). Antichrist. Ecce Homo. Мoscow: Eksmo [in Russian].

Sivachenko G.M. (2003). V.Vinnichenko and A. Huxley. Prophet not of his homeland. Volodymyr Vynnychenko's expatriate "meta-novel": text and context. Kyiv: Alternatives [in Ukrainian].

Suzuki D. (1991). Two lectures on Zen Buddhism. (L. Ermakova. Trans). Foreign Literature, 1, 241-253 [in Russian].

Suzuki D. (1992). The Science of Zen – The Mind of Zen. Kyiv: Press of Ukraine [in Russian].

Torchinov E. (2019). Introduction to Buddhism. St. Petersburg: Azbuka, Azbuka-Atticus [in Russian].

Torchinov E. (2018). Ways of philosophy of East and West. Cognition of the transcendent. Мoscow: Palmyra [in Russian].

Watts A. (1993). The Way of Zen. (Yu. Mikhaylin. Trans). Кyiv: Sofia [in Russian].

Huxley A. (1995). Island. (M. Krutikova, Trans). Кyiv: Sofia [ in Rusiian].

Huxley A. (2014). Perennial philosophy. (E.D. Syromyatnikova, Trans). Moscow: AST [in Russian].

Khamitov N. (2017). Clarification of the specifics of the eastern and western ways of human existence in the world. History of Philosophy: the problem of man and its boundaries. Introduction to philosophical anthropology as metaanthropology. N. Khamitov (Ed.). Кyiv: КNТ [in Ukrainian].

Fromm E. (2013). Zen Buddhism and psychoanalysis. Zen Buddhism and psychoanalysis; Psychoanalysis and religion; Crisis of psychoanalysis. Essays on Freud, Marx, and Social Psychology. (V. Kulagina-Yartseva, A. Yakovleva, E. Grossman, Trans). Zaporizhzhia: Big Press [in Russian].

Schopenhauer A. (1998). The world as will and representation. (J. Eichenwald, Trans). Minsk: Poppuri LLC [in Russian].

Jung K.G. (1990). What India teaches us. (M. Ryabchuk, Trans). Universe, 5, 136-138 [in Ukrainian].

Bancroft A. (1976). Huxley Aldous. XXth Century Mystics & Sages. UK: Heinemann. 344 p. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-30

Номер

Розділ

Культурологія