МОНУМЕНТАЛЬНИЙ ЖИВОПИС ВЕЛИКОЇ УСПЕНСЬКОЇ ЦЕРКВИ В ХУДОЖНІЙ КРИТИЦІ КІНЦЯ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2020.222381Ключові слова:
монументальний живопис, сакральне мистецтво, художня критика, Києво-Печерська лавра, Велика Успенська церква, Успенський собор.Анотація
Мета статті – аналіз художньої критики кінця 1890-х – початку 1900х рр., присвяченої розписам Великої Успенської церкви (Успенського собору) Києво-Печерської лаври. Методологія дослідження ґрунтується на використанні герменевтичного методу, історико-культурного та мистецтвознавчого аналізу для вивчення публікацій, архівних фотографій стінопису. Наукова новизна роботи. Проведено комплексний аналіз публікацій 1897–1901 рр., присвячених художнім особливостям розписів Великої Успенської церкви 1770х – 1900 рр. Згідно з архівними матеріалами доведено, що керівництво Лаври було налаштовано на збереження існуючого стінопису. Виявлено проблему зіткнення прихильників українського (барокового) та академічного живопису, національної самобутності й академізму. Перші презентували художні особливості живопису в бароковому стилі, інші – академічного живопису з орнаментами у візантійському стилі. Висновки. Художня критика щодо старого (1770-ті рр. ХІХ ст.) і нового (1894−1900) стінопису Успенського собору у взаємозв’язку не була проаналізована. Прибічники національного мистецтва акцентували увагу на історичній та художній цінності композицій у бароковому стилі. Автори використовували термінологію образотворчого мистецтва для формування негативної оцінки академічному живопису 1894–1900 рр. Їхні опоненти спростували обвинувачення на фаховому рівні. Публікації, присвячені живопису Великої Успенської церкви, відобразили художнє життя Києва кінця ХІХ – початку ХХ ст.Посилання
Istomin, M. (1898). Description of the Kyiv-Pech7ersk Lavra’s Іcon Рaintings. Chteniya v Istoricheskom obshchestve Nestora Letopistsa. Book 12. P. 34−89 [in Russian].
Ertel, A. D. (1897). About the Mural Painting of the Kyiv-Pechersk Lavra’s Dormition Cathedral. Trudy Kievskoy dukhovnoy akademii. 4, 500–527 [in Russian].
Petrov, N. (1900). About the Liquidated Mural Painting of the Kyiv-Pechersk Lavra’s Great Church. Trudy Kievskoy dukhovnoy akademii. 4, 579–610 [in Russian].
Kuzmin, Ye. M. (1900). Some Thoughts About the Liquidated and Preserved Ancient Monuments in Kyiv-Pechersk Lavra. Iskusstvo i khudozhestvennaya promyshlennost. February, 223–240 [in Russian].
Yaremich, S. (1900). Art Monuments of the XVII–XVIII Centuries in Kyiv-Pechersk Lavra. Kievskaya starina. June, 378–390 [in Russian].
Zholtovskyi, P. M. (1988). Mural Painting in Ukraine in the 17th and 18th Centuries. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Sitkarova, О. V. (2000). Kyiv-Pechersk Lavra’s Dormition Cathedral. Kyiv: Svіato-Uspenska Kyіevo-Pecherska lavra [in Ukrainian].
Petrov, N. (1901). About the New Mural Painting of the Kyiv-Pechersk Lavra’s Great Church. Trudy Kievskoy dukhovnoy akademii. 2, 277–286 [in Russian].
Krainia, O. O. (2002). To the Hhistory of the Mural painting of the Dormition Cathedral in the end of the 19th century. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (2000) “The Grate Dormition Churh of the Kyiv-Pechersk Lavra. The Mark on Ages” (p. 111–120). Kyiv: Vilpol [in Ukrainian].
Bardik, M. А. (2019). Renewal of Mural Paintings in the Kyiv-Pechersk Lavra’s Dormition Cathedral and Kyiv St. Sophia Cathedral in the First Part of XIX Сentury: monograph, Kyiv: TOV «Kyivska Drukarska Manufaktura» [in Ukrainian].
National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Preserve. Records (1884). KPL-A-560 [in Russian].
National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Preserve. Records (1885). KPL-A-559 [in Russian].
Vereshchagin, V. P. (1901). To the Issue Concerning the New Mural Painting of the Kyiv-Pechersk Lavra’s Great Church. Trudy Kievskoy dukhovnoy akademii. 3, 440–446 [in Russian].
Savenko, A. I. (1901). Kyiv-Pechersk Lavra’s Great Church. Kyiv: Tip. I. N. Kushnereva i Ko. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.