ЖАНРОВО-СТИЛЬОВІ ОСОБЛИВОСТІ ЦИКЛУ "24 ПРЕЛЮДІЇ ТА ФУГИ" В. БІБІКА

Автор(и)

  • Поліна Босакевич

Анотація

Мета роботи. Дослідження передбачає вияв ключових аспектів розвитку поліфонії у ХХ ст. на прикла- ді творчості українського композитора В.Бібіка. На основі аналізу його поліфонічного циклу "24 прелюдії та фуги" ор. 2 передбачається виявити традиційність та новаторські ознаки поліфонії, основні композиційні та драматургічні ідеї та принципи їхньої реалізації у художньому просторі твору. Методологія дослідження пе- редбачає використання взаємодоповнюючих методів, зокрема: структурного, оскільки ключовим для автора стало прагнення усвідомити цикл як єдину художню структуру, що моделюється композиційними рішеннями; системного, як базового для формулювання системних принципів організації на ладовому, гармонійному та формотворчому рівнях; методу цілісного аналізу, як основного у розгляді прелюдій і фуг. Наукова новизна пов‘язана з відсутністю у вітчизняному музикознавстві ґрунтовних праць про поліфонічну творчість багатьох відомих українських композиторів. З наявних наукових статей кілька є прикладами оригінальних міркувань про поліфонічні експерименти сучасних композиторів, які, втім, спонукають до подальшого вивчення та розробки проблеми. Обраний цикл "24 прелюдії та фуги" ор.2 взагалі маловідомий та абсолютно не вивчений в середо- вищі музикантів і музикознавців. Висновки. Використання українськими композиторами останньої третини ХХ ст. поліфонії підтверджує провідну стилеутворюючу тенденцію музики ХХ ст., яка грунтується на якісному оновленні конкретно-жанрових джерел всього попереднього історичного шляху розвитку європейського музи- чного мистецтва. У циклі прелюдій та фуг ор.2 В.Бібік продемонстрував глибоке розуміння поліфонічних форм, досить зріле їх використання і водночас заявив про власну стильову позицію.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-07