РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ КВІР-ІДЕНТИЧНОСТІ У ФІЛЬМІ ДЕВІДА ЛІНЧА «МАЛГОЛЛЕНД ДРАЙВ»

Автор(и)

  • Альона Молодіна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2021.238550

Анотація

Метою статті є розкриття особливостей репрезентації квір-ідентичності у фільмі Девіда Лінча «Малголленд Драйв» (2001) та аналіз культурних ідеалів притаманних їй. Методологія дослідження. У статті застосовано комплексний міждисциплінарний підхід із використанням методологічного інструментарію культурології та квір-теорії, що базується на структурно-функціональнальному, семіотико-герменевтичному аналізу, психоаналітичній концепції суб‘єкта Ж. Лакана. Наукова новизна полягає у тому що в рамках української культурології вперше здійснюється аналіз фільму Д. Лінча «Малголленд Драйв» в контексті квір-теорії. Висновки. Оскільки кінематограф є синтезом різних видів мистецтва, він надзвичайно багатогранно втілює культурні феномени та відтворює життєві реалії сьогодення. Аналіз особливостей репрезентації квір-ідентичності у фільмі Д. Лінча «Малголленд Драйв» крізь призму квір-теорії є дуже перспективним, адже ідентичність як феномен, що формується під тиском панівного дискурсу та соціального порядку набуває статусу культурної ілюзії або міфу, що демонструє наявні ідеали у культурі. Кіно в контексті квір-теорії є саморефлексійним, автократичним, небайдужим. Воно може створювати безпечний простір – і одночасно бути протестним виступом. Засоби за допомогою яких відбувається репрезентація квір-ідентичності можна простежити на всіх знакових рівнях (матеріальному, індексному, іконічному). На матеріальному рівні використовується великий план як знак, в якому співвідносяться всі персонажі фільму, не відокремлюючи гомосексуальних жінок візуально. На рівні індексного статусу створення образу гомосексуальної пари відбувається шляхом їх професії. Героїні належать до творчого середовища, в їх стосунках домінантну роль виконує Даян. На іконічному рівні образи будуються за допомогою їх взаємозв'язку з суспільством. Героїні переживають внутрішні протиріччя між своїм психологічним станом, природною сутністю і соціальними нормами. Сексуальність, яка репрезентована у фільмі, містить в собі протистояння індивідуального та соціального. Виявляється тенденція до нормалізації зображення квір-ідентичності у кіно, у зв'язку зі змінами в суспільній свідомості. На основі аналізу виявлено, що у фільмі Д. Лінч показує гомосексуальність як таку, а не в канонічних моделях традиційних відносин.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-31

Номер

Розділ

Культурологія