Демонстративна символізація національної ідентичності в дизайні олімпійського парадного костюма
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2021.249248Анотація
Мета роботи. Проаналізувати олімпійський парадний костюм XVIII зимових Олімпійських ігор «Нагано-1998» та встановити компоненти демонстративно символізуючі національну ідентичність в дизайні предметів одягу олімпійського парадного костюма. Методологія. Для вирішення поставлених завдань використовувалися евристичні методи в мистецтвознавчому аналізі, а саме: візуальне спостереження; опис; спроба встановити компоненти демонстративно символізуючі національну ідентичність в дизайні предметів одягу олімпійського парадного костюма; логічне узагальнення отриманих результатів. Наукова новизна. За результатами мистецтвознавчого аналізу олімпійського парадного костюма закордонних команд-учасниць змагань (США, КНР, Греції) XVIII зимових Олімпійських ігор «Нагано-1998», вперше встановлено одну з детермінант художньо-інформаційної ідентифікації олімпійського парадного костюма та її компоненти, які демонстративно символізують національну ідентичність в дизайні предметів одягу. Висновки. Мистецтвознавчий аналіз олімпійського парадного костюма, відображеність соціально-політичних впливів історичного контексту на його формалізованість та інформаційну відповідність нормативно закріпленим Олімпійською хартією принципам [5, 11-12] змагань, дають нам підстави вперше встановити демонстративну символізацію національної ідентичності дизайну предметів одягу олімпійського парадного костюма, однією з детермінант художньо-інформаційної ідентифікації. Враховуючи церемоніальні настанови щодо ідентичності в костюмі, яких дотримуються всі команди з 1936 року, надважливим проявом в зазначений період (1998 р.) є семіотичний акцент в костюмі. Вираження державної незалежності, національної ідентичності, а також вагомості та самобутності своєї культури на зламі епох, може здійснюватися за допомогою таких демонстративно символізуючих національну ідентичність в дизайні предметів одягу олімпійського парадного костюма компонентів, як: 1) Конструкція – формоутворення костюма та використаний матеріал тектонічно відображаються на фігурах спортсменів. За допомогою конструювання предметів одягу вибудовується візуальний образ, який дозволяє отримати силуетний ідентифікативний результат; 2) Знак – стилізація знаку/знаків відбувається за допомогою нанесення на одяг та аксесуари костюма рисунку, графічних елементів, комбінацій графічних елементів, оздоблення вишивкою та можливо інших творчих інноваційних стилізацій. Знаки візуально ідентифікують спортсменів, дозволяють зчитувати закладені сенси смислових інформаційних наповнень костюма; 3) Колір – звернення до кольорів національного прапора та відтворення за допомогою кольору образів загальновідомих об'єктів культурної спадщини є найпопулярнішими методами ідентифікації країни під час Олімпійського параду. Однак, під час вибору кольору та відтінку кольору, враховується його відповідність значенням в приймаючій змагання країні та панівним тенденціям часу. Варто зазначити, що транслюючий національну ідентичність візуальний образ можна отримати поєднуючи в дизайні зазначені компоненти як разом, так і окремо, що було виявлено під час мистецтвознавчого аналізу олімпійських парадних костюмів спортивних збірних США, КНР та Греції.
Ключові слова: дизайн, костюм, олімпійський парадний костюм, ідентичність, ідентифікація, символізація, демонстрація.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.