СИНТЕЗ РОЗВИТКУ КНИЖКОВОЇ ГРАФІКИ ТА ДИЗАЙНУ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2023.286784Анотація
Мета дослідження полягає в систематизації та узагальненні відомостей щодо синтезу розвитку книжкової графіки й дизайну в Україні. Методологія дослідження. У проведенні дослідження використано комплексний підхід, зумовлений необхідністю залучити порівняльно-історичний метод, що фіксує схожість між культурними явищами як свідчення спільності їх походження. Необхідним стало застосування культурологічної методології, що включає в себе соціокультурний підхід, важливий для нашого дослідження, оскільки акцентує на єдності культури та соціальності, з урахуванням наукових досягнень комплексу наук про дизайн, культурології, етнографії, психології, історії тощо. Наукова новизна. У публікації проаналізовано дизайн української книги, що як мистецьке явище дослідники вивчали досить побіжно. Висновки. Технологічно досконалий продукт галузі книговиробництва України, який характеризується якісною книжково-графічною ілюстрацією, є результатом комплексної взаємодії відмінних факторів, що є мистецькими й соціокультурними. На початку ХХІ століття відбувся перехід від класичних форм книжково-графічної ілюстрації до електронного проєктування і динамічної комп’ютеризації всіх операцій з дизайну й тиражування книжок різних форм і жанрів. Перехід індустріального соціуму до інформаційного суспільства, який супроводжувався широкою інтернет-глобалізацією, знайшов своє безпосереднє відображення у світогляді й техніці художників-графіків і дизайнерів книги. З огляду на вказане, названі обставини призвели до переформатування галузі дизайну книги, посилення значення дизайнера в статусі співавтора книги, що забезпечило вихід друку на нові стандарти й у подальшому сприятиме розвитку книговидання в нашій державі. Сполучення надбань книжкової графіки й дизайну дає змогу створити професійний та унікальний художній продукт (за умов активного використання технологічних досягнень комп’ютерної обробки і якісної типографіки). Спираючись на архаїчні й інноваційні форми української книжкової графіки, сучасні дизайнери створюють художньо досконалі і водночас високофункціональні розробки.
Ключові слова: графіка, графічне мистецтво, книжкова графіка, графічний дизайн, дизайнер, проєктна графіка, проєктування, художньо-декоративні засоби, видавництво, синтез.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.