АРХЕТИПИ ЖІНОЧИХ ОБРАЗІВ В ОПЕРАХ П. ЧАЙКОВСЬКОГО (на прикладі оперної тріади «Євгеній Онєгін» - «Пікова дама» - «Іоланта»)
DOI:
https://doi.org/10.32461/149833Ключові слова:
оперний архетип, Карл Юнг, «Пікова дама», «Іоланта», «Євгеній Онєгін», Тетяна Ларіна, Ліза, інтерпретація, соціально-індивідуальний аналізАнотація
Мета роботи. У статті порушується питання еволюційності архетипів жіночих образів в операх П. Чайковського у зв‘язку із проблемою новітнього прочитання оперної класики. Методологія дослідження полягає в комплексному підході до вивчення вказаних явищ і ґрунтується на застосуванні аналітичного та компаративного методів. Зазначений методологічний підхід дозволяє визначити певний архетип, виявити архетипові моделі поведінки, прослідкувати зміни у трактовці образів порівняно з літературними першоджерелами і сценічне втілення в оперних постановках. Наукова новизна роботи полягає в розв’язанні порушеного кола питань шляхом критичного аналізу вже відомих положень стосовно поняття оперних архетипів та поясненні власного розуміння цього явища, підкріпленого аналізом образів головних героїнь у трьох різнопланових операх П. Чайковського («Євгеній Онєгін», «Пікова дама», «Іоланта»}. Основна увага концентрується на трьох архетипових поведінкових мотивах - ліричному (Іоланта}, трагічному (Ліза}, та драматичному (Тетяна}. Зазначається, що в своїх операх композитор, ґрунтуючись на сценарному літературному першоджерелі, пропонує дещо інше трактування сюжетів, переносячи центр уваги на жіночі образи. Водночас, чоловічі персонажі відходять на другий план, відтіняючи еволюцію головних героїнь. У висновках зазначено, що тематика статті поширюється на галузь музичного театру в цілому, торкаючись проблем сучасного світового оперного виконавства.
Посилання
Зеленский В. В. Юнг К. Г. Архетип и символ: Сборник работ / В. В. Зеленский. - М.: Ренессанс, 1991. - 343 с.
Комарницкая О. В. О феномене музыкальной формы оперы П. И. Чайковского «Иоланта» // А. С. Пушкин. Эпоха, культура, творчество. Часть II. / О. В. Комарницкая. - Владивосток: Изд. Дальневосточного университета, 1999. - С. 21 - 27.
Кулешова Г. Композиция оперы / Г. Кулешова. - Минск: Наука и техника, 1983. - 237 с.
Левит С. Культорология. XX век: Энциклопедия / С. Левит, Л. Мильская. - СПб.: Унив. кн., 1998. - Т. 1: А - Л. - 447 с.
Новая философская энциклопедия. В 4 томах / Ред. Степин В. С. - М.: Мысль, 2010. - Т. 1. - 744 с.; Т. 2. - 634 с.; Т. 3. - 692 с.; Т. 4. - 736 с.
Соловцов А. «Пиковая дама» П. Чайковского / А. Соловцов. - М.: МУЗГИЗ, 1954. - 140 с.
Ставнюк В. Арістотель. Нікомахова етика (білінгва - переклад з давньогрецької, коментарі) / В. Ставнюк - К.: Аквілон-Плюс, 2002. - 480 с.
Стасюк С. А. К вопросу формирования жанровых архетипов в русской оперной классике / С. А. Стасюк // Музичне мистецтво. - Дн.: Юго-Восток, 2012. - Вип. 12. - C. 105 - 115.
Чайковский М. Жизнь Петра Ильича Чайковского. В трех томах / М. Чайковский - Москва - Лейпциг: Изд. П. Юргенсона, 1903. - 1922 с.
Zelenskyj, V. V. (1991). Jung K. G. Archetype and Symbol: Collection of Works. Moscow: Renessans [in Russian]
Komarnitskaya, O. V. (1999). About the phenomenon of the musical form of P. I. Tchaikovsky's opera «Iolanta». A. S. Pushkin. Epoch, culture, creativity. Part II (pp. 21-27). Vladivostok: Ed. Far Eastern University [in Russian]
Kuleshova, G. (1983). Composition of the opera. Minsk: Nauka i tehnika [in Russian]
Levit S., & Milskya L. (1998). Cultorology. The twentieth century: Encyclopedia. SPb.. Univ. kn. T. 1. [in Russian]
Stepin V.S. (Eds.). (2010). New philosophical encyclopedia. In 4 volumes. M.: Mysl. [in Russian]
Solovtsov A. (1954). «The Queen of Spades» by P. Tchaikovsky. M.: MUZGIZ. [in Russian]
Stavnuk V. (2002). Aristotel. Aristotle. Nikomach's Ethics (bilingua - translation from Ancient Greek, comments). K.: Akvilon-Plus. [in Ukrainian]
Stasjuk S. A. (2012). On the Formation of Genre Archetypes in Russian Opera Classics. Muzychne mystectvo (pp. 105-115). Dn.: Yugo-Vostok. [in Russian]
Chaikovskyj M. (1903). Life of Pyotr Tchaikovsky. In three volumes. M.-Leipzig: Izd. P. Yurgensena. [in Russian]
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Antonina Lisohorska
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.