НОВІ КОНОТАЦІЇ В БАЛЕТАХ «ВЕСНА СВЯЩЕННА» ТА ХУДОЖНІ ПРИЙОМИ «ПОДВІЙНОГО КОДУВАННЯ» В МИСТЕЦТВІ ХОРЕОГРАФІЇ

Автор(и)

  • Olena Aphonina кандидат мистецтвознавства, доцент докторант Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/150153

Ключові слова:

код, подвійне кодування, конотація, балет «Весна священна» І. Стравінського, М. Бежар, П. Бауш, Р. Поклітару

Анотація

Мета роботи. Розкрити спектр конотацій «духу сивої давнини» в балетах «Весна священна» різних хореографів з точки зору постмодерністських концепцій. Методологія дослідження полягає в застосуванні історично-порівняльного методу для виявлення нових конотацій в балетах «Весна священна»; семіотичного підходу та деконструктивістського аналізу (Ж. Дерріда) для виявлення особливостей «подвійного кодування» в мистецтві «рух­ливої пластики». Наукова новизна роботи полягає у виявленні різних конотацій в балеті І. Стравінського, що охоплюють модерністичні та постмодерністичні трактовки змісту «сивої давнини», як на рівні естетичного наповнення, так і драматургії балетів. Хореогра­фічний твір, будучи одним із проявів тексту, розглядається як інформаційна передача через рухово-семантичну форму, алюзії, ремінісценції. Висновки. Незмінним кодом кожного бале­ту є музика І. Стравінського та коди-образи язичницької Русі (крім балету Р. Поклітару). Постановка В. Ніжинського відповідає духу музики композитора і складає єдність музики і хореографії з передачею основних кодів-образів. Постановка М. Бежара насичена алюзіями і ремінісценціями як прийомами «подвійного кодування», які відсилають уяву глядачів до ан­тропогенезу з еволюційним процесом виникнення людини. Зміст балету П. Бауш близький до першоджерела, а рухи танцівників - це синтез танцювальних технік. У балеті Р. Поклітару алюзійну та ремінісцентну природу містять основні коди-образи, мотиви і стилістичні прийоми.

Мета роботи. Розкрити спектр конотацій «духу сивої давнини» в балетах «Весна священна» різних хореографів з точки зору постмодерністських концепцій. Методологія дослідження полягає в застосуванні історично-порівняльного методу для виявлення нових конотацій в балетах «Весна священна»; семіотичного підходу та деконструктивістського аналізу (Ж. Дерріда) для виявлення особливостей «подвійного кодування» в мистецтві «рух­ливої пластики». Наукова новизна роботи полягає у виявленні різних конотацій в балеті І. Стравінського, що охоплюють модерністичні та постмодерністичні трактовки змісту «сивої давнини», як на рівні естетичного наповнення, так і драматургії балетів. Хореогра­фічний твір, будучи одним із проявів тексту, розглядається як інформаційна передача через рухово-семантичну форму, алюзії, ремінісценції. Висновки. Незмінним кодом кожного бале­ту є музика І. Стравінського та коди-образи язичницької Русі (крім балету Р. Поклітару). Постановка В. Ніжинського відповідає духу музики композитора і складає єдність музики і хореографії з передачею основних кодів-образів. Постановка М. Бежара насичена алюзіями і ремінісценціями як прийомами «подвійного кодування», які відсилають уяву глядачів до ан­тропогенезу з еволюційним процесом виникнення людини. Зміст балету П. Бауш близький до першоджерела, а рухи танцівників - це синтез танцювальних технік. У балеті Р. Поклітару алюзійну та ремінісцентну природу містять основні коди-образи, мотиви і стилістичні прийоми.

Посилання

Багнюк А. Символи Українства: художньо-інформаційний довідник: видання дру­ге, доповнене / Анатолій Багнюк. - Тернопіль: ТзОВ «Терно-граф», 2009. - 832 с.

«Весна священная» в хореографии Мориса Бежара - на Новой сцене Большого те­атра // Новости культуры // Режим доступу: http://tvkultura.ru/artide/show-/artide_id/84321/ ]. 04.04.2013 | 11:17.

Дерріда Ж. Позиції / Ж. Дерріда / [пер. з франц. А. Ситник]. - К.: Дух і літера, 1994. - 158 с.

Джеймисон Ф. Постмодернизм или логика культуры позднего капитализма / Ф. Джеймисон / [Пер. с анг. А. А. Горных] // Философия эпохи постмодерна. - Минск: Красико- принт, 1996. - С. 118 - 137.

Каварина Н. Морис Бежар: «Наивысшая радость! Творить, любить, исчезать...» Режим доступу:http://ptj.spb.ru/archive/15/the-petersburg-prosped-15-3/moris-bezhar-naivysshaya-radost-tvorit-umirat-lyubit-ischezat/

Кирнарская Д. К. Психология специальных способностей. Музыкальные способ­ности / Д. Кирнарская. - М.: Таланты - XXI век. 2004. - 496 с.

Холопова В. Н. Формы музыкальных произведений: уч. Пос. 3-е изд. / В. Н. Холопова. - СПб.: Изд. «Лань», 2006. - 496 с.

Язычество / Толстая С. М. // Славянские древности: Этнолингвистический сло­варь: в 5 т. / Под общей ред. Н. И. Толстого; Институт славяноведения РАН. - М.: Междуна­родные отношения, 2012. - Т. 5: С (Сказка) - Я (Ящерица). - С. 616-619.

Theo D’haen. Linguistics and the Study of Literature / Theo D’haen. - Amsterdam: Rodopi, 1986 - 288 p.

Fokkema Douwe.The semantic and syntactic organic sation of postmodernist texts // Approaching postmodernism, Bertens. - Amsterdam; Philadelphia, 1986. - 300 р.

Bagnyuk, A. (2nd ed.). (2009). Symbols of Ukrainian culture: artistic and informative guide. Ternopil, LLC «Terno-graph» [in Ukrainian].

«The Rite of Spring», choreographed by Maurice Bejart - on the New Stage of

the Bolshoi Theatre Culture, News. (2013). Retrieved from: http://tvkultura.ru/article/show- /article_id/84321/]. 04.04.2013 | 11:17 [in Russian].

Derrida, J. (1994). Positions. (A. Sitnik, Trans). Kyiv: The spirit and the letter [in Ukrainian].

Jamieson, Fr. (1996). Postmodernism or the Cultural Logic of Late Capitalism. (A. Gornykh, Trans). Minsk [in Russian].

Kavarina, N. (n.d.). Maurice Bejart: «The highest joy! To create, to love, to disap­pear...». Retrieved from: http://ptj.spb.ru/archive/15/the-petersburg-prospect-15-3/moris-bezhar- naivysshaya-radost-tvorit-umirat-lyubit-ischezat [in Russian].

Kirnarskaya, D. K. (2004). Psychology of special abilities. Musical ability. Moscow: Talents - XXI century [in Russian].

Kholopova, V. (1999). Forms of music. St. Petersburg.: Lan [in Russian].

Tolstaya, S.M. (2012). Pagan. Slavic Antiquities: Ethnolinguistic Dictionary. Volume 5: C (Fairy Tale), I (Lizard). N. I. Tolstoy (Ed.). Moscow: International Relations [in Russian].

D’haen, T. (1986). Linguistics and the Study of Literature. Amsterdam: Rodopi [in English].

Douwe, F. (1986). The semantic and syntactic organic sation of postmodernist texts. Approaching postmodernism, Bertens. H. Amsterdam; Philadelphia [in English].

##submission.downloads##