ОБРАЗ БОГОМАТЕРІ В УКРАЇНСЬКОМУ БАРОКОВОМУ ІКОНОПИСІ: МИНУЛЕ І СУЧАСНІСТЬ

Автор(и)

  • Олександр Цугорка

DOI:

https://doi.org/10.32461/181575

Ключові слова:

українське бароко, образ Богоматері, ікони, сучасний іконопис

Анотація

Мета статті – визначити специфіку трансформації народних та історичних типів в образі Богоматері, а також виявити стилістичні та іконографічні особливості розвитку барокового іконопису ХVІІ– ХVІІІ ст. та сучасному етапі. Методологія дослідження. Наукові положення статті аргументовано на рівні сукупності загальнонаукових методів пізнання та культурологічних і мистецтвознавчих методологічних підходів. Застосовано порівняльно-історичний (для порівняльного аналізу специфіки трактування образу Богородиці в іконописі) та  типологічний (спрямований на виявлення та визначення особливостей розвитку барокового іконопису ХVІІ–ХVІІІ ст.) методи; а також методи художнього аналізу та стильового підходу (для виявлення специфіки трансформації типів іконографії, композиції, естетичних принципів та змін стилістичних особливостей Богородичних ікон у ретроспективі). Наукова новизна. Досліджено еволюціонування образу Богоматері в творчості провідних іконописців доби українського бароко та сучасності; виявлено іконографічні, стилістичні та композиційні зміни Богородичних ікон у ретроспективі, а також визначено специфіку трансформації образу Богоматері відповідно до зміни етнопсихологічного портрету українки. Висновки. Еволюціонування образу Богородиці в кращих традиціях українського барокового іконопису наразі відбувається не лише шляхом відродження сформованих митцями ХVІІ–ХVІІІ ст. естетичних принципів, а й подальших розробок, відповідно до специфіки сучасного світобачення та світосприйняття. Українські іконописці ХХІ ст. поєднують кращі традиції академічного живопису з унікальними художніми набутками доби козацького бароко, прагнучи перейти від стилізації та еклектики на новий рівень осмислення образу Богоматері, його сучасному прочитанню, домінуючим в якому є посилення уособлення людської природи та національних рис.

Посилання

Белецкий П. Украинская портретная живопись ХVІІ–ХVІІІ вв. Ленинград : Искусство, 1981. 255 с.

Вербицький С. Іконографія Богоматері – Оранта. Пробудження. URL : http://waking-up.org/religii-svitu/ikonografiya-bogomateri-oranta-2/?lang=uk (дата звернення 12.05.2019).

Затилюк Я. Ікона Києво-Братськї богородиці з колекції Національного музею історії України ХVІІІ ст.. : походження, атрибуція та історія. Науковий вісник Національного музею історії України. 2017. Вип. 2. С. 79–96.

Клименко В. А. Мафорій Слобожанщини. Актуальні питання історії та культури : Матеріали науково-теоретичної конференції викладачів, аспірантів та студентів. Суми : СумДУ, 2009. С. 70–76.

Кондаков Н. П. Иконография Богоматери : В 2-х т. Санкт-Петербург : Типография Императорской академии наук, 1914. Т. 1. 385 с.

Логвин Г. Н. По Україні. Стародавні мистецькі пам’ятки. Київ : Мистецтво, 1968. 462 с.

Міляєва Л. С. Чудотворні ікони Богородиці в Києві ХVІІ століття та образ Любецької Богоматері пензля Івана Щирського. Записки Наукового товариства імені Шевченка. 1994. Т. 227. С. 129–139.

Обухович Л. Богородчанський іконостас. Волинські Єпархіальні відомості. 2017. № 3 (148). С. 4.

Олійник М. Огляд історії українського іконопису. Мистецькі осередки. Львівська іконописна школа ХVІІ ст. Слово. 2013. № 1 (53). С. 36–37.

Піщанська В.М. «Защитная тема» козацкого искусства. Вопросы духовной культуры. 2012. № 219. С. 154–157.

Степовик Д. Духовні та мистецькі виміри українських ікон. Київська православна богословська академія. URL : https://www.kpba.edu.ua/statti/915-dukhovni-vymiry-ukrainckykh-ikon.html (дата звернення 11.05.2019).

Филарет (Гумилевский Д. Г.). Историко-статистическое описание Харьковской епархии: В 3 т. / Редкол.: А.Ф.Парамонов и др. Харьков, 2006. Т.1. 332 с.

Церква Святого Духу в Рогатині / автор-упорядник В. І. Мельник. Київ : Мистецтво, 1991. 144 с.

Этингоф О. Е. Образ Богоматери. Очерки византийской иконографии ХІ–ХІІІ вв. Москва : Прогресс-Традиция, 2000. 312 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-29

Номер

Розділ

Проблеми пластичного та ужиткового мистецтва