МАЙСЕНСЬКА ПОРЦЕЛЯНА У СУМСЬКОМУ ОБЛАСНОМУ ХУДОЖНЬОМУ МУЗЕЇ ІМ. Н. ОНАЦЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.32461/181578Ключові слова:
фарфор, порцеляна, атрибуція, Майсенська фарфорова мануфактура, Сумський художній музей, приватна колекція.Анотація
Мета роботи. Проаналізувати ряд порцелянових творів Майсенської фарфорової мануфактури, що надійшли від приватних колекціонерів та нині зберігаються в колекції Сумського обласного художнього музею імені Никанора Онацького. Уточнити атрибуцію творів та ввести український спадок у загальноєвропейський контекст. Методологія дослідження полягала в мистецтвознавчому аналізі наданих для вивчення творів, а також в компаративному аналізі аналогічних предметів. На підставі характеристик предмета-аналога та схожості з предметом дослідження робилися висновки про наявність тих же характеристик у досліджуваного предмета, висувалися припущення про місце та час його походження. Наукова новизна дослідження полягає в новій атрибуції порцелянових предметів з Сумського обласного художнього музею ім. Н. Онацького. Огляд порцелянових творів з колекції музею у порівнянні зі світовими аналогами як малої пластики, так і монументальних об’єктів, вводить предмети української збірки у світовий контекст. Висновки. Українські мистецькі збірки містять значну кількість класичних творів західноєвропейських мануфактур XVIII–XIX ст. Завдяки відкритості фондів, ми ознайомилися лише з незначною частиною предметів Майсенської порцелянової мануфактури, що надійшла від приватних колекціонерів та нині зберігається у Сумському обласному художньому музеї ім. Н. Онацького. Внаслідок дослідження було простежено паралелі з монументальною скульптурою, здійснено нову атрибуцію трьох предметів та винесено на розгляд датування четвертого. Таким чином, у СХМ зберігаються: алегоричні скульптури «Зима», «Алегорія весни» або «Флора», «Алегорія літа» або «Церес (Церера)» – з колишньої колекції Є. Русакової; «Викрадення Прозерпіни» зі збірки Е. Захар’ян. Уточнено роки створення моделі фігури «Жінка, що сидить на пуфику», місце походження предмету потребує подальшого дослідження. Висновки, що були зроблені під час аналізу, дозволяють стверджувати, що окрім клейма та предметів аналогів, виріб можна атрибутувати завдяки стилістичним особливостям, манері розпису та кольоровим нюансам.
Посилання
Бутлер К. Мейсенская фарфоровая пластика XVIII века в собрании Эрмитажа : каталог. Ленинград : Аврора, 1977. 33 [158] с.
Мастера искусства об искусстве : в 7 т. / ред. И. Я. Цагарелли. Москва : Искусство, 1967. Т. 3. 632 с.
Мифы и аллегории в изобразительном искусстве. Всероссийский музей декоративно-прикладного и народного искусства : веб-сайт. URL: http://www.vmdpni.ru/data/events/2016/03/mifi_i_allegoriya/index.php (дата звернення: 12.04.2019).
A Meissen Group «The Rape of Proserpine». Christie’s Auction House. URL: https://www.christies.com/lotfinder/Lot/a-meissen-group-the-rape-of-proserpine-5067125-details.aspx (дата звернення: 23.04.2019).
Burton W. A General History of Porcelain : in 2 volumes. London, New York, Toronto, Melbourne : Cassel and Company, 1921. V. 2. 228 p. (Copyright BiblioLife, LLC).
La sculpture : De la Renaissance au XXe siècle, du XVe au XXe siècle : in 2 volumes / ouvrage dirigé par G. Duby, J.-L. Daval. Köln : Taschen, 2010. V. 2. 1149 p.
Meier G. Porzellan aus der Meißner Manufaktur. Berlin : Henschelverlag Kunst und Gesellschaft, 1981. 206 p.
Meißener Porzellan des 18.Jahrhunderts. Die Stiftung Ernst Schneider in Schloß Lustheim / herausgegeben von R. Eikelmann. München : C. H. Beck, 2004. 448 p.
Ripa C. Iconologia: or, Moral Emblems. London : Printed by Benj. Motte, 1709. 190 p. URL: https://archive.org/details/iconologiaormora00ripa (дата звернення: 22.04.2019) [in English].
Rollo C. Continental Porcelain of the Eighteenth Century. London : Ernest Benn Limited University of Toronto Press, 1964. 198 p.
Sammelfiguren. Figure Collectibles : katalog / autor des einleitenden artikels L. Werner. Meissen, 2016. 181 p.
Schuster B. The Porcelain Museum of Porzellan-Manufaktur Meissen. Leipzig : Edition Leipzig in der Seemann Henschel GmbH & Co. KG, 2008. 128 p.
Sotheby’s : Details & Cataloguing. URL: http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2005/european-ceramics-silver-and-vertu-w05731/lot.74.html?locale=en (дата звернення: 12.04.2019).
The Rape of Proserpine. Victoria and Albert Museum : website. URL : https://collections.vam.ac.uk/item/O306838/the-rape-of-proserpine-figure-group-kandler-johann-joachim/ (дата звернення: 23.04.2019).
Two Small Meissen Mythological Figure Groups. Christie’s Auction House. URL: https://www.christies.com/lotfinder/lot/two-small-meissen-mythological-figure-groups-early-4978739-details.aspx (дата звернення: 22.04.2019).
Walcha O. Meissner Porzellan. Dresden : VEB Verlag der Kunst, 1973. 444 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Ганна Решетньова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.