УКРАЇНСЬКИЙ НАРОДНО-СЦЕНІЧНИЙ ТАНЕЦЬ «ГОПАК»: НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНИЙ ТА ХУДОЖНЬО-КРИТИЧНИЙ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.34.2018.191135Анотація
Мета дослідження – виявити основні проблеми науково-теоретичного тахудожньо-критичного дискурсу щодо українського народно-сценічного танцю «Гопак».
Методологія. Поєднання методів аналізу і синтезу, індукції та дедукції, дискурс-аналізу
дозволили провести дослідження та дійти об’єктивних висновків. Наукова новизна.
Обґрунтовано відсутність підстави для виявлення прямих зв’язків народно-сценічного
гопака з конкретним фольклорним першоджерелом (самостійним танцювальним
артефактом), проаналізовано сучасний стан художньо-критичного дискурсу народно-
сценічної хореографії в Україні. Висновки. Сучасний народно-сценічний танець «Гопак»
зберіг певний зв’язок із загальним лексичним фондом української народної хореографії та
елементами образного наповнення фольклорного першоджерела. Серед руйнівних факторів
генетичних зв’язків фольклорного першоджерела та сценічних варіантів гопака можна
назвати відсутність універсальної системи запису танцювальних рухів та високий ступінь
імпровізаційності. У репертуарі професійних та аматорських колективів народно-
сценічного танцю сучасної України панують авторські, стилізовані гопаки. Сьогодні можна
виокремити стилізацію другого порядку – наслідування композиційних, стильових ознак
всесвітньо відомого народно-сценічного твору «Гопак» П. Вірського. За гопаком закріпилися
ознаки архетипу, у свідомості українців укорінився асоціативний зв’язок між гопаком та
найхарактернішими рисами української нації: мужність, волелюбність, сила, завзятість,
рішучість тощо. Нерозвиненість сучасного художньо-критичного дискурсу сфери народно-
сценічної хореографії підтверджує відсутність обґрунтованих суджень, оцінок, відгуків,
виявлення достоїнств та недоліків феноменів народно-сценічного танцю на сторінках ЗМІ,
переважання коротеньких анотаційно-рекламних матеріалів.
##submission.downloads##
Опубліковано
2020-01-09
Номер
Розділ
Театр та екранні мистецтва
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Аліна Підлипська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.