ПЕРЦЕПТУАЛЬНИЙ ПРОСТІР ФУНКЦІОНУВАННЯ МУЗИЧНОГО ТВОРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.34.2018.191156

Анотація

Мета дослідження – розкрити значення та особливості категорії «перцептуальний
простір» у музичному мистецтві. Методологія дослідження побудована на
міждисциплінарному інтегруванні методів сучасної філософії, культурології та
мистецтвознавства. Науковою новизною статті є обґрунтування нерозривного
взаємозв'язку простору та людини, що дозволяє вважати цю категорію однією з
фундаментальних форм усвідомлення світу і мислення про світ в музичному мистецтві. Для
повноцінного дослідження перцептуального простору в музиці виявляються засоби, що
сприяють створенню зв'язків елементів як всередині композиції, так й між об'єктами
мистецтва і дійсності. Висновки. Продовження і поглиблення вивчення просторових засобів
та принципів формоутворення в музиці створює передумови для більш глибокого розуміння
природи простору в мистецтві. Цьому процесу також сприяє й виявлення загальних
психологічних, фізичних, композиційних закономірностей, що концентрують просторову
перцепцію в музиці. До таких віднесемо наступні: значення несвідомого при створенні умов,
відповідних активізації сенсорних каналів, що відповідають за візуальне сприйняття; дію загальних фізичних законів; основи дії механізму асоціативності, рухового моделювання в
музиці; основні спільності етапів сприйняття – образ-відчуття, образ-сприйняття, образ-
уявлення; основи єдності композиційних принципів візуальних та музичних видів мистецтва;
загальну дію принципів формальної композиції (принципу простоти, впливу геометричних
форм на емоційне сприйняття, розташування нотних знаків на площині партитури, типу
співвідношень фігури і площини та інших позицій в музиці).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-01-09

Номер

Розділ

Музикознавство