ІДЕОЛОГІЯ ВИРАЗНОСТІ В УКРАЇНСЬКІЙ СКУЛЬПТУРІ ПОВОЄННОГО ЧАСУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.38.2020.222078Ключові слова:
скульптура, соціалістичний реалізм, образотворче мистецтво, погруддя, композиція.Анотація
Мета роботи. Дослідження розкриває нові факти втручання ідеології соціалістичного суспільства у творчий процес українських скульпторів повоєнної доби. У повоєнний час у провідних видах образотворчого мистецтва – скульптурі, живопису, графіці запанував стиль, що увійде у історію мистецтва як соціалістичний реалізм. Одним з завдань дослідження є показ насильницького втручання ідеології у творчість українських митців зазначеного періоду на конкретних прикладах. Методологія дослідження полягає у застосуванні історико-логічного методу, компаративного, методу інтерв’ювання. Робота з раніше засекреченими архівами дозволила розкрити мало відомі факти і піддати аналізу моделі поведінки митців у не вільному соціуму. Наукова новизна полягає у більш широкому розумінні процесів, що відбувалися у колі українських пластиків 1940-1960-х років. Стаття відповідає на питання стосовно реальної картини мистецького і соціального аспектів життя представників скульптурного цеху республіки. Висновки. Партійна настанова була вище художньої ради. Єдиним і головним у творчості скульпторів був і залишався радянський герой. Зважаючи на те, що такий самий герой був змальований у інших видах і жанрах образотворчого мистецтва, літератури, музики, кіно і театру, українська скульптура впевнено крокувала радянським ідеологічним шляхом. Запропонований ідеологами міф про головну роль партійної політики не залишав скульпторам інших можливостей у передачі образу. Єдиним вірним і, що головне, підтримуваним соціумом стилем був соціалістичний реалізм.Посилання
Halyna Kalchenko (1969).Аlbum. I.I. Verba (Ed) Kyiv : Mystetstvo [in Ukrainian].
Dobrenko Ye.(1997). Socialist realism in search of a "historical past. Voprosy literatury, 1, 26-57. [in Ukrainian].
History of Ukrainian art (2007). 5 vol. Vol. 5. Art of the XX century. H. Skrypnyk; T. Kara-Vasylieva (Eds); NAN Ukrainy ; IMFE im. M.T. Rylskoho. Kyiv [in Ukrainian].
Essays on the history of fine arts of Ukraine in the XX century (2006). 2 part. IPSM AMU; O. O. Avramenko (Ed), part. 1. Kyiv : Intertekhnolohiia, [in Ukrainian].
Essays on the history of Ukrainian art (1966). V. H. Zabolotnoho(Ed). Kyiv : Mystetstvo [in Ukrainian].
Rohotchenko O. (2015). Methods of struggle of the official state apparatus with representatives of the creative Ukrainian intellectuals of the 1940s - 1960s MIST : Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia : zb. nauk. prats. In-t problem suchas. mystets. NAM Ukrainy, 11, 184-197. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].
Sak L. M. (1975). Maks Helman. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Skulptor Vasyl Zakharovych Borodai. URL: http://borodai.kiev.ua/biografiya [in Ukrainian].
Yanko D. H. (2005). Creator of beauty (to the 90th anniversary of the birth of sculptor Alexander Kovalev)/ Dnipro, 11-12, 117-123 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Oleksii Rohotchenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.