ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ НАРОДНО-СЦЕНІЧНОГО ТАНЦЮ ДОЛИНЯН
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.38.2020.222092Ключові слова:
долиняни, народно-сценічний танець, фольклорні першоджерела, танцювальна лексика.Анотація
Мета статті – виявити специфіку та основні тенденції еволюції народно-сценічної хореографії етнографічної групи долиняни на сучасному етапі. Методологія дослідження. Для вивчення означеної теми застосовано системний метод (для виявлення структурних закономірностей, способів функціонування та розвитку народного танцю); культурно-історичний метод (для виявлення зв’язку між творчими підходами перших професійних балетмейстерів-постановників танців долинян та підходами і методами сучасних хореографів); функціональний (для визначення формальних та змістових аспектів народного танцю); порівняльний метод (для виявлення специфіки вираження провідних сучасних тенденцій постановки народно-сценічного танцю долинян) та ін. Наукова новизна. На основі аналізу сучасних постановок народно-сценічного танцю, основою яких є танцювальний фольклор етнографічної групи долиняни, виявлено, що домінуючими тенденціями розвитку народного хореографічного мистецтва українців Закарпаття в ХХІ ст. є: сценізація; створення хореографічних постановок за мотивами; звернення до пошуків нових виражальних засобів танцювального мистецтва за рахунок впровадження сучасних комунікативних технологій, пошуку унікальних методів творчості, нетрадиційних виражальних засобів; звернення сучасних балетмейстерів-постановників до традиційного підходу в процесі створення сценічної хореографії на основі фольклорних джерел. На прикладі народно-сценічних постановок долинян виявлена динаміка інтерпретації міфів, обрядів, традиційних ігор та ритуалів в різноманітних формах сценічної хореографії (хореографічної композиції, вокально-хореографічній картині); показано можливості творчої інтерпретації форми та змісту традиційного танцювального мистецтва долинян. Висновки. Дослідження виявило, що використання сучасними балетмейстерами-постановниками різноманітних форм та методів сценізації народного танцю долинян сприяє професійному створенню яскравих, видовищних, емоційно та художньо наповнених хореографічних творів. Аналіз прийомів, використаних відомим балетмейстерами-постановниками в процесі трансформації фольклорних першоджерел на різні форми сценічної хореографії, засвідчив, що основними прийомами є: використання традиційного орнаменту як малюнку танцю, неодноразове цитування особливо значущих моментів, розвиток певного елементу танцю методом зміни ритму виконання, зміни напрямку руху, поєднання кількох елементів, а також розвиток елементу методом зміни характеру його виконання, широке використання мізансцен, стоп-кадрів та ін. Танцювальна культура долинян, акумулюючи специфічні особливості картини світу етносів закарпатського регіону, здійснила значний вплив на розвиток і формування самодіяльного та професійного хореографічного мистецтва, а також регіональної та загальнонаціональної культури в цілому.Посилання
Bigus, O. O. (2015). Folk and stage choreography of the Prykarpattia region. Kyiv: Lira-K [in Ukrainian].
Boyan, S. (2010). Spring-summer calendar rituals of fights (end of the XIX century - 1930s). Abstract of Ph.D. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Volytska, I. (1992). Theatrical elements in the traditional rituals of the Ukrainians of the Carpathians in the late nineteenth - early twentieth century. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].
Gaborets, V. (2018). In memory of the People’s Artist of Ukraine Klara Balog. Transcarpathian regional organizational and methodological center and cultural center. URL: http://zakfolkcenter.at.ua/news/pam_jati_ narodnoji_artistki_ukrajini_klari_balog/2018-07-17-469 [in Ukrainian].
Kolomiychuk, O. (2013). Ethnic identity of fights through the prism of calendar customary-ritual practice: mythological. Scientific notes of the National University "Ostroh Academy". "Culturology" series, Issue 12 (2), pp. 171–181 [in Ukrainian].
Lenyo, T. (2013). Traditional wedding ceremonies of Transcarpathian fights: interethnic parallels. Ethnic history of the peoples of Europe, Issue. 40. рр. 49–60 [in Ukrainian].
Litvinenko, V. A. (2017). Transformation of Ukrainian folk choreography and its conceptualization in the dance theater of Pavel Virsky. Abstract of Ph.D.
Kyiv [in Ukrainian].
Makara, O. (2010). Choreographer, who was the first to bring the Transcarpathian dance on stage. Uzhhorod. 2010. № 22 (594). URL: http://gazeta-uzhgorod.com/?p=1431 [in Ukrainian].
Pisklova, I. (2015). Features of the processing of dance folklore (for example, modern productions). Folk art and ethnology, no 5. pp. 64–70 [in Ukrainian].
The program of the amateur folk ensemble "Irshava". URL: http://folkirshava.narod.ru/programa.htm (access date: 11.06.2020). [in Ukrainian].
The program of the final gala concert of professional groups of the All-Ukrainian festival-competition of folk choreography named after P. Virsky. Kyiv, 2003. 4 p. [in Ukrainian].
Tyvodar, M. P. (1999). Ethnographic zoning of Ukrainians in Transcarpathia (according to the materials of the traditional culture of the second half of the XIX - first half of the XX century.). CARPATICA - CARPATICA. Uzhhorod: OJSC "Patent". Issue. 6: Ethnic and historical traditions of the population of the Ukrainian Carpathians of the end of XXVIII – XX centuries, рp. 4–64 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Andriy Tymchula
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.