ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ НАРОДНО-СЦЕНІЧНОГО ТАНЦЮ ДОЛИНЯН

Автор(и)

  • Andriy Tymchula

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.38.2020.222092

Ключові слова:

долиняни, народно-сценічний танець, фольклорні першоджерела, танцювальна лексика.

Анотація

Мета статті – виявити специфіку та основні тенденції еволюції народно-сценічної хореографії етнографічної групи долиняни на сучасному етапі. Методологія дослідження. Для вивчення означеної теми застосовано системний метод (для виявлення структурних закономірностей, способів функціонування та розвитку народного танцю); культурно-історичний метод (для виявлення зв’язку між творчими підходами перших професійних балетмейстерів-постановників танців долинян та підходами і методами сучасних хореографів); функціональний (для визначення формальних та змістових аспектів народного танцю); порівняльний метод (для виявлення специфіки вираження провідних сучасних тенденцій постановки народно-сценічного танцю долинян) та ін. Наукова новизна. На основі аналізу сучасних постановок народно-сценічного танцю, основою яких є танцювальний фольклор етнографічної групи долиняни, виявлено, що домінуючими тенденціями розвитку народного хореографічного мистецтва українців Закарпаття в ХХІ ст. є: сценізація; створення хореографічних постановок за мотивами; звернення до пошуків нових виражальних засобів танцювального мистецтва за рахунок впровадження сучасних комунікативних технологій, пошуку унікальних методів творчості, нетрадиційних виражальних засобів; звернення сучасних балетмейстерів-постановників до традиційного підходу в процесі створення сценічної хореографії на основі фольклорних джерел. На прикладі народно-сценічних постановок долинян виявлена динаміка інтерпретації міфів, обрядів, традиційних ігор та ритуалів в різноманітних формах сценічної хореографії (хореографічної композиції, вокально-хореографічній картині); показано можливості творчої інтерпретації форми та змісту традиційного танцювального мистецтва долинян. Висновки. Дослідження виявило, що використання сучасними балетмейстерами-постановниками різноманітних форм та методів сценізації народного танцю долинян сприяє професійному створенню яскравих, видовищних, емоційно та художньо наповнених хореографічних творів. Аналіз прийомів, використаних відомим балетмейстерами-постановниками в процесі трансформації фольклорних першоджерел на різні форми сценічної хореографії, засвідчив, що основними прийомами є: використання традиційного орнаменту як малюнку танцю, неодноразове цитування особливо значущих моментів, розвиток певного елементу танцю методом зміни ритму виконання, зміни напрямку руху, поєднання кількох елементів, а також розвиток елементу методом зміни характеру його виконання, широке використання мізансцен, стоп-кадрів та ін. Танцювальна культура долинян, акумулюючи специфічні особливості картини світу етносів закарпатського регіону, здійснила значний вплив на розвиток і формування самодіяльного та професійного хореографічного мистецтва, а також регіональної та загальнонаціональної культури в цілому.

Посилання

Bigus, O. O. (2015). Folk and stage choreography of the Prykarpattia region. Kyiv: Lira-K [in Ukrainian].

Boyan, S. (2010). Spring-summer calendar rituals of fights (end of the XIX century - 1930s). Abstract of Ph.D. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].

Volytska, I. (1992). Theatrical elements in the traditional rituals of the Ukrainians of the Carpathians in the late nineteenth - early twentieth century. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].

Gaborets, V. (2018). In memory of the People’s Artist of Ukraine Klara Balog. Transcarpathian regional organizational and methodological center and cultural center. URL: http://zakfolkcenter.at.ua/news/pam_jati_ narodnoji_artistki_ukrajini_klari_balog/2018-07-17-469 [in Ukrainian].

Kolomiychuk, O. (2013). Ethnic identity of fights through the prism of calendar customary-ritual practice: mythological. Scientific notes of the National University "Ostroh Academy". "Culturology" series, Issue 12 (2), pp. 171–181 [in Ukrainian].

Lenyo, T. (2013). Traditional wedding ceremonies of Transcarpathian fights: interethnic parallels. Ethnic history of the peoples of Europe, Issue. 40. рр. 49–60 [in Ukrainian].

Litvinenko, V. A. (2017). Transformation of Ukrainian folk choreography and its conceptualization in the dance theater of Pavel Virsky. Abstract of Ph.D.

Kyiv [in Ukrainian].

Makara, O. (2010). Choreographer, who was the first to bring the Transcarpathian dance on stage. Uzhhorod. 2010. № 22 (594). URL: http://gazeta-uzhgorod.com/?p=1431 [in Ukrainian].

Pisklova, I. (2015). Features of the processing of dance folklore (for example, modern productions). Folk art and ethnology, no 5. pp. 64–70 [in Ukrainian].

The program of the amateur folk ensemble "Irshava". URL: http://folkirshava.narod.ru/programa.htm (access date: 11.06.2020). [in Ukrainian].

The program of the final gala concert of professional groups of the All-Ukrainian festival-competition of folk choreography named after P. Virsky. Kyiv, 2003. 4 p. [in Ukrainian].

Tyvodar, M. P. (1999). Ethnographic zoning of Ukrainians in Transcarpathia (according to the materials of the traditional culture of the second half of the XIX - first half of the XX century.). CARPATICA - CARPATICA. Uzhhorod: OJSC "Patent". Issue. 6: Ethnic and historical traditions of the population of the Ukrainian Carpathians of the end of XXVIII – XX centuries, рp. 4–64 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-19

Номер

Розділ

Хореографія