ФОРТЕПІАННИЙ ЕТЮД ТА ТРАДИЦІЇ РОСІЙСЬКОГО МОДЕРНУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.38.2020.222100Ключові слова:
етюд, фортепіанний етюд, модерн, російський модерн, російська фортепіанна музика.Анотація
Мета роботи – виявлення поетико-інтонаційної і жанрової специфіки фортепіанного етюду рубежу XIX-XX ст. у контексті стильових пошуків російського модерну. Методологічну базу роботи становить інтонаційна концепція музики в ракурсі інтонаційно-стилістичного, етимологічного аналізу, успадкованого від Б. Асаф’єва та його послідовників. Суттєвими для цієї роботи виявилися також наступні підходи: аналітико-музикознавчий; жанрово-стильовий; міждисциплінарний, що дає можливість залучати концепції з інших областей пізнання – філософії, мистецтвознавства, культурології та ін.; історико-культурологічний, що дозволяє виокремити ті чинники, які сприяють виявленню духовно-смислової і стильової специфіки фортепіанного етюду як важливої складової європейського інструменталізму XIX–XX ст. Наукова новизна статті визначена її аналітичним ракурсом, що враховує не тільки виявлення жанрово-стильової специфіки фортепіанного етюду в російській музиці кінця XIX – першої половини ХХ ст., але й його вписаність в контекст жанрово-стильових шукань російського музичного модерну. Висновки. Стильові якості російського модерну, що народжувалися на рубежі століть, визначили поступовий жанрово-стильовий «поворот» фортепіанного етюду від «оркестрального» піанізму лістівського типу («Етюди-картини» С. Рахманінова) в напрямку відродження «клавірної» і «поліклавірної» його якості (етюди О. Скрябіна). «Токкатна» спрямованість модерного піанізму репрезентована етюдами С. Прокоф’єва (ор. 2), в той час як В. Ребіков в циклі «3 етюди» апелює до пошуків оновлення ладо-гармонічної мови цього жанру. Фортепіанна творчість О. Черепніна (зокрема, цикл етюдів ор. 52), що народжувалася на перетині відкриттів європейського модерну і музичної культури Китаю (з яким була пов’язана його творча біографія), являє зразок національного етюду, який заклав основи китайської фортепіанної музики та, водночас, реалізував в музичній творчості ідею «євразійської єдності».Посилання
Androsova, D. V. (2014). Symbolism and polyclaviness in piano performance of the twentieth century: monograph. Odessa: Astroprint [in Ukrainian].
Aranovskiy, M. (1963). Etudes-paintings of Rachmaninov. Moscow: Gosudarstvennoye muzykal'noye izdatel'stvo [in Russian].
Blagoy, D. (1963). Etudes of Scriabin. Moscow: Gosudarstvennoye muzykal'noye izdatel'stvo [in Russian].
Bryantseva, V. (1966). Rachmaninov's Piano Pieces. Moscow: Muzyka [in Russian].
Gakkel’, L. (1990). Piano music of the twentieth century. Essays. Leningrad: Sovetskiy kompozitor [in Russian].
Del'son, V. (1973). Piano work and pianism of Prokofiev. Moscow: Sovetskiy kompozitor [in Russian].
Kashkadamova, N. (2014). Performing interpretation in twentieth-century piano art: A textbook. Lviv: KINPATRI LTD [in Ukrainian].
Krivitskaya, E. D. (2012). Music of France: twentieth century. Aesthetics, style, genre. Moscow, St. Petersburg: Tsentr GI [in Russian].
Krotov, V. G. (1995). Dictionary of paradoxical definitions. Moscow: KRON-PRESS [in Russian].
Levaya, T. (1991). Russian music of the early twentieth century in the artistic context of the era. Moscow: Muzyka [in Russian].
Ruban, N. L. (2017). Piano work of Alexander Cherepnin in the context of his artistic career. Extended abstract of candidate’s thesis. Nizhny Novgorod: Nizhegorodskaya gosudarstvennaya konservatoriya im. M. I. Glinki [in Russian].
Sviridovskaya, N. D. (2010). The Musical-Critical Heritage of the Silver Age: Self-Interpretation of an Era. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow: Moskovskaya gosudarstvennaya konservatoriya im. P. I. Chaykovskogo [in Russian].
Skvortsova, I. A. (2009). Signs of Art Nouveau in Russian music at the turn of the XIX – XX centuries. Muzykovedeniye. 11, 22–27 [in Russian].
Skvortsova, I. A. (2005). Art Nouveau style and Russian music of the turn of the XIX–XX centuries. Muzykal'naya akademiya. 4, 187–194 [in Russian].
Sukhomlinov, I. (2007). On the Problem of Interpretation of Rachmaninov's Etudes-Paintings. Kak ispolnyat' Rakhmaninova. Moscow: Izdatel'skiy dom «Klassika-XXI» [in Russian].
Tompakova, O. M. (1989). Vladimir Ivanovich Rebikov. Essays on life and work. Moscow: Muzyka [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Diana Gultsova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.