ПРОБЛЕМАТИКА КЛІШОВАНОСТІ В КОНТЕКСТІ ТВОРЧОСТІ ХОРЕОГРАФА-ПОСТАНОВНИКА СУЧАСНОГО ТАНЦЮ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.39.2021.238683Анотація
Мета статті – виявити специфіку застосування клішованих виражальних засобів у процесі створення постановки сучасної хореографії та визначити шляхи позбавлення від кліше в контексті філософсько-світоглядних типів хореографічного буття. Методологія дослідження. З метою виявлення особливостей використання клішованих засобів виразності в постановках сучасного танцю застосовано типологічний метод, метод структурно-семантичного та текстуального аналізу. Наукова новизна. Досліджено проблематику застосування клішованих виражальних засобів хореографами-постановниками сучасного танцю; на матеріалі постановок сучасної хореографії розглянуто особливості використання клішованих форм візуальної виразності; на основі аналізу теоретичних праць провідних хореографів ХХІ ст. виявлено підходи до уникнення використання кліше в процесі постановки сучасного танцю. Висновки. Окремі лексичні елементи сучасного танцю, композиційні особливості та візуальні засоби виразності хореографічних постановок за власною семантикою є клішованими, оскільки, як наслідок частого використання хореографами-постановниками (зазвичай через позиціювання як необхідні елементи тексту хореографічної постановки, що забезпечують найлегший і точний шлях передачі закодованої інформації), втратили образність, а їх сенсово-змістовне наповнення поступово знизилося. У постановках сучасного танцю кліше є своєрідним знаком хореографічного тексту, що має власний понятійний зміст та структурно організовану форму, забезпечуючи певне значення вміщеного в дане кліше поняття. Це значення може осмислюватися як елемент семантичної системи, внутрішня структура якого пов’язана з його відношенням з іншими елементами даної структури та відображати існуючу поза окремого знаку систему зв’язків та відношень предметів та явищ дійсності у вигляді перетвореної форми цього об’єктивного змісту і багато в чому залежить від спроектованого на знаковий образ, створений хореографом-постановником, соціального досвіду глядача. Значення хореографічного кліше розглядається як результат процесу означення, коли в свідомості глядача виникає «психічний образ», наявність якого проявляється через візуальний сигніфікат і закріплюється в знаках танцювального тексту. Зміни змісту кліше як знаку (його значення) створюють відмінності індивідуального та соціального характеру, що відображають уявлення хореографа-постановника про навколишню дійсність. Хореограф-постановник сучасного танцю осмислює та переосмислює життя, відповідно до власних філософсько-світоглядних принципів, розкриваючи життєві концепції, більш наближені до парадокса і віддалені від усталеної логіки. Розглядаючи життя як силу, хореограф постійно прагне до пробудження, щоб звільнитися від дисциплінарних індивідуалізацій.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.