Фронтовий рисунок українських митців періоду Другої світової війни
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.40.2021.250337Анотація
Метою статті є визначення кола провідних українських художників, які у період Другої світової війни перебували у складі військ Робітничо-Селянської Червоної Армії (РСЧА) й працювали у галузі рисунка; дослідити жанрову, художньо-стильову структуру, а також матеріали й техніки виконання фронтових рисунків; виявити особливості відтворення часопростору у фронтовому рисунку українських художників. Методологія. В основу дослідження покладено принцип історизму, поєднання історико-культурного, контекстуального методів, мистецтвознавчого образно-стилістичного і системно-порівняльного аналізу. Наукова новизна. У фронтовому рисунку мали виразний прояв особливості людської психології сприйняття. Ущільнення часового поля в рисунках фронтових художників зумовлено не лише доктриною соцреалізму, в основу якої було покладено просторову тривимірність, а й особливостями сприйняття людиною часопростору в стресових умовах. Це також пояснює відмінність у відображенні часу в рисунках, створених митцями в умовах фронту та евакуації. Художники, період навчання яких припав на роки авангарду, впровадження в навчальних закладах викладання формальних основ мистецтва, досягли значно глибшого і ширшого трактування в рисунку часово-просторових категорій. Висновки. Фронтові зарисовки – це образотворчі щоденники: записи, нотатки, які були покликані стати тригерами для спогадів, для подальшого написання образотворчих «мемуарів» – картин на тему війни. Ця тема радянської пропаганди стане пропускною на майбутні десятиліття в усіх мистецьких сферах, як художній, так і літературній, музичній, кіно-театральній тощо, забезпечуючи благовоління партійних керманичів та пошану пересічної радянської людини. Піднесення над спрощеною метою фіксації моменту, уміння надати уривку подій значення епічного узагальнення вирізняють аркуші Сергія Григор’єва, Зиновія Толкачова, Василя Овчиннікова, Анатоля Петрицького, Георгія Меліхова, Антона Комашки та інших видатних українських художників.
Ключові слова: рисунок, український рисунок, фронтовий рисунок, начерк, Друга світова війна, портрет, пейзаж.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.