EXSULTATE JUBILATE В. А. МОЦАРТА В РІЧИЩІ АЛИЛУЙНОЇ ПАРАДИГМИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КУЛЬТУРИ ТА МУЗИКИ

Автор(и)

  • Лариса Горелік

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.43.2023.286844

Анотація

Мета дослідження – виявлення поетико-інтонаційної унікальності мотету Exsultate Jubilate В. А. Моцарта в річищі духовних настанов європейського музичного мистецтва Нового часу та його алилуйної парадигматики. Методологія роботи. Істотними для цієї роботи виявилися міждисциплінарний, історико-культурологічний, жанрово-стильовий підходи. Наукова новизна роботи визначена тим, що в ній вперше узагальнено поетико-інтонаційну специфіку мотету В. А. Моцарта Exsultate Jubilate в річищі славослівної традиції європейської духовної музичної культури та її візантійської ґенези. Висновки. Мотет В. А. Моцарта Exsultate Jubilate, створений у ранній період творчості композитора, з одного боку, увібрав у себе духовно-етичний та жанрово-стильовий досвід культури й музики австрійської Просвіти з показовим для неї тяжінням до гармонічно-оптимістичного світосприйняття, що єднало духовну та світську жанрові сфери музичної творчості (зокрема й музичний театр). З іншого боку, аналізований твір В. А. Моцарта, що передував у літургійному циклі Gloria, його віртуозно-фіоритурна природа, орієнтована на співацько-виконавські можливості кастрата Венанціо Рауццині, виявляє контактність з алилуйно-славослівною парадигматикою християнської культури та музики, що генетично сходила до мистецтва візантійської калофонії та її духовно-етичних настанов, що склали питомий ґрунт для формування інтонаційно-виконавської специфіки бельканто.

Ключові слова: творчість В. А. Моцарта, Exsultate Jubilate В. А. Моцарта, мотет, італійський мотет, австрійська Просвіта.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-03

Номер

Розділ

Музичне мистецтво