КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПРИНЦИПИ ТВОРЧОСТІ ВАЛЕНТИНА СИЛЬВЕСТРОВА

Автор(и)

  • Олександр Опанасюк

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.44.2023.293926

Анотація

Мета статті – аналіз концептуальних принципів творчості В. Сильвестрова у контексті філософських концептів Ґ. Геґеля, Е. Гу­сер­ля та теорії інтенціоналізму культури і мистецтва. Методологія дослідження ґрунтується на філософсько-аналітичному, культурологічному, музикознавчому та порівняльному аналізі. Це дало можливість обʼєктивувати й визначити смисловий зміст концептуальних принципів творчості В. Сильвестрова у контексті фундаментальних засад цих теорій та процесуального буття Європейської культури в інтенціональнй період її становлення. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше на трансдисциплінарному рівні визначені й охарактеризовані концептуальні принципи творчості В. Сильвестрова. Висновки. Феномено­логія не тільки визначає смислові засади інтенціоналізму музики В. Сильвестрова, але й концептуальні принципи його творчості. Прагнення композитора виразити сутнісний рівень самої музики знаходить відображення у тезах Ґ. Геґеля «повернутися проти то­го змісту, яке одне до цих пір воло­діло зна­чи­міс­тю» і за допомогою цього «отримати зміст у самому собі». А також співзвучно гаслу Е. Гу­сер­ля «Назад, до пред­ме­тів», що передбачає «повернення до самих речей», тобто їхнього феноменологічного змісту. Водночас філософські концепти Ґ. Геґеля, Е. Гу­сер­ля та концептуальні принципи творчості В. Сильвестрова зумовлені інтенціональною рефлексією культури, яка в заключний період становлення моделює відповідну форму свого існування та буття культурно-художніх явищ. Якщо феноменологія – це своєрідний принцип і форма вираження образів у музиці В. Сильвестрова, то пан-мелодичне начало постає способом такого буття. Відтак феноменологія і пан-мелодичне начало визначають смисловий зміст периферійних аспектів, інтро-ретро-спекцій і компіляцій, екстенсію музики Сильвестрова та власне є концептуальними принципами його творчості.

Ключові слова: концептуальні принципи, феноменологія, пан-мелодичне начало, В. Сильвестров, філософські концепти Ґ. Геґеля та Е. Гусерля, теорія інтенціоналізму культури і мистецтва.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-21

Номер

Розділ

Музичне мистецтво