FORMATION OF REGIONAL MARKETS OF RECREATIONAL AND TOURIST SERVICES
Keywords:
regional markets, recreation and tourist services, recreation and tourist services infrastructureAbstract
Starting points in determining the economic essence of the tourist region and regional markets of recreational and tourist services are formulated. So a system of arranging tourist product consumption, which is based on complexity, mobility and uninterrupted process of consumption with the continuity of servicing process, is understood by recreation and tourist services markets. Market generating factors, affecting the capacity and structure of recreation and tourist services, the scheme of recreation and tourist flows, economic relations of market agents and the level of service industries development, are defined. Strategic goals of recreation and tourist activities within the cross-border markets with the participation of Ukraine and neighboring countries, are developed. Among the effective practical measures to enhance cross-border markets of recreation and tourist services are: working out the development strategy of the European regions, holding international tourism forums, taking measures to enhance the tourist exchange between regions, exchanging information to be placed on tourist sites and in tourist information centres, holding tourist fairs, organizing and holding workshops to exchange experience in green tourism development,to develop a network of common tourist routes, providing them with infrastructure, creating atlases of historical monuments of neighbouring regions in order to activate the tourist routes, carrying out joint historical and archaeological research. Areas of assessing regional markets of recreation and tourist services are submitted. They are: morphological analysis and assessment of recreation and tourism potential of the tourism region, determining the level of recreation and tourist infrastructure development, working out logical and structural model of the territory, a system of initial indices, a complex analysis of the population, and the information processes analysis. Structurization of recreation and tourist services infrastructure is suggested into a transport, hotel, spa, cultural-serving ones and specialized companies.
References
Борущак М. Стратегия развития туристического региона: теория, методология, практика / М. Борущак. – Минск: БГЭУ, 2002. – 166 с.
Забалдіна Ю. Б. Економічна діагностика та прогнозування розвитку регіонального ринку туристичних послуг: автореф. дис… на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: спец. 08.10.01 «Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка» / Ю. Б. Забалдіна; Науково-дослідний економічний ін-т Міністерства економіки України. – Київ, 2006. – 22 с.
Заячковська Г. А. Закономірності функціонування ринку міжнародних туристичних послуг / Г. А. Заячковська // Інноваційна економіка . – 2012. – № 6 (32). – С. 18 –187.
Зима О. Г. Особливості вибору цільових туристичних ринків України / О. Г. Зима, О. В. Штереверя, В. О. Підгайна // Проблеми економіки. – 2010. - № 3. – С. 12–14.
Конопліцький В. А. Економічний словник. Тлумачно-термінологічний / В. А. Конопліцький, Г. І. Філіна. – К. : НТ, 2007. – 580 с.
Любіцева О. О. Ринок туристичних послуг (геопросторові аспекти) / О. О. Любіцева. – [3-е вид., перероб. та доп.]. – К.: Альтерпрес, 2005. – 436 с.
Мікула Н. А. Концептуальні підходи до дослідження кон’юнктури транскордонного ринку / Н. А. Мікула, О. І. Пастернак, І. Р. Тимечко, М. О. Гусєва // Регіональна економіка. – 2010. - № 2(56). – С. 17–22.
Осовська Г. В. Економічний словник / Г. В. Осовська, О. О. Юшкевич, Й. С. Завадський. – К.: Кондор, 2009. – 358 с.
Словник рекреаційних термінів / [укл. С. С. Бєляєва]. – К. : Академія, 2011. – 184 с.
Downloads
Issue
Section
License
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).