Театрализация социокультурной коммуникации: методологическое обоснование исследовательского подхода
DOI :
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2017.106701Mots-clés :
социальная коммуникация, театральность, метод, дискурс, управление проектами, роль, амплуа, образRésumé
Показано, что многие виды социокультурной коммуникации обладают чертами театральности. Поэтому предлагается театрализацию рассматривать не только как форму коммуникации, но и как парадигму в исследовательском подходе. Методологически он обосновывается в двух планах: на примерах переноса театральной терминологии в нетеатральные сферы и в соотнесении с системным подходом
Références
Pochepcov, G. G. (2003). Teoriya kommunikacii. Moscow: Refl-buk; Kyiv: Vakler, 652.
Sokolov, A. V. (2002). Obshchaya teoriya social'noy kommunikacii. Sankt-Peterburg: Izd-vo Mihaylova V. A., 461.
Zotov, V. V. (2007). Stanovlenie informacionno-kommunikativnoy sredy sovremennogo obshchestva: sociologicheskiy analiz institucional'nyh transformaciy. Kursk: Kurs. gos. tekhn. un-t, 246.
Masi, N. (2013). Kultura komunikatsiina abo komunikatyvna: osmyslennia ta rozmezhuvannia poniat. Arkadiia, 2 (43), 50–55.
Shtain, O. (2013). Ryzoma kak topos novoi kommunykatyvnoi realnosty. Arkadiya, 1 (36), 16–18.
Bakanurskiy, A. G. (2013). Kommunikativnye aspekty teatral'nogo spektaklya. Kherson: Grin' D. S., 276.
Ovcharenko, T. (2015). Kommunikativnye vozmozhnosti teatral'noy kukly v prostranstve muzeya. Arkadiya, 3 (44), 19–24.
Davydov, I. S. (2007). Teatral'nost' kak fenomen kul'tury. Izvestiya Ros. gosud. ped. un-ta im. A. I. Gercena, 61–65.
Buvalets, O. O. (2013). Teatralnist i teatralizatsiia v suchasnomu kulturolohichnomu dyskursi. Kultura Ukrainy, 43, 20–23.
Maksymenko, M. (2010). Muzeinyi performans yak zasib komunikatsii, peredachi kulturno-informatsiinoho povidomlennia. Arkadiya, 3 (29), 25–29.
Chebotnikova, T. A. (2012). Rol'-maska: usloviya realizacii i neytralizacii. Vestnik Orenburgskogo gosud. ped. un-ta, 2 (2), 74–80.
Prokopovich, L. (2016). Visualization of cultural identity through costume jewelry as a form of theatricality of everyday life. ScienceRise, 11 (28), 15–19. doi: 10.15587/2313-8416.2016.82838
A. A. Gricanov (Ed.) (2003). Noveyshiy filosofskiy slovar'. Moscow: Knizhnyy Dom, 1280.
Kassirer, E. (1998). Poniattia symvolichnoi formy v strukturi pro dukh. Kulturolohiia XX stolittia, 1, 37–66.
Lotman, Yu. M. (1992). Teatr i teatral'nost' v stroe kul'tury nachala XIX veka. Vol. 1. Izbrannye stat'i. Tallinn: Aleksandra, 269–286.
Andreeva, I. M. (2002). Teatral'nost' v iskusstve. Rostov-na-Donu, 241.
Mazur, I. I., Shapiro, V. D., Ol'derogge, N. G. (2004). Upravlenie proektami. Moscow: Omega-L, 664.
Rol' (iskusstvo). Wikipedia. Available at: https://ru.wikipedia.org/wiki/Роль_(искусство)
Bakanurskiy, A. G., Ovchinnikova, A. P. (2007). Sovremennyy teatral'no-dramaticheskiy slovar'. Odessa: Studiya «Negociant», 340.
Sherstyuk, O. I., Oganov, A. V. (2014). Rolevaya paradigma formirovaniya komandy proekta. Upravlinnia rozvytkom skladnykh system, 20 (1), 97–101.
Sherstyuk, O. I., Gogunskiy, V. D. (2013). Imperativ kompetentnosti ili ravnovesie roley v komande proekta. Upravlenie proektami: sostoyanie i perspektivy. Nikolaev: NUK, 390–391.
Tolkovyi slovar' Efremovoy. Available at: http://www.efremova.info/
Prokopovich, L. “Denim jewelry” in the context of theatricality of everyday life. ScienceRise, 4 (33), 22–26. doi: 10.15587/2313-8416.2017.99020
Prokopovich, L. (2017). Geymery: popytki imidzhevoy vizualizacii subkul'tury. Aktualni doslidzhennia v sotsialnii sferi. Odesa: FOP Bondarenko M. O., 25–27.
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Lada Prokopovich 2017
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Our journal abides by the Creative Commons CC BY copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons CC BY, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.