Імпортозаміщення та диверсифікація експорту підприємства на шляху до інноваційного розвитку
DOI :
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2018.143473Mots-clés :
імпортозаміщення, диверсифікація експорту, інновації, антикризовий менеджмент, стратегічний розвиток, потенціал підприємстваRésumé
Низький рівень менеджменту щодо процесів стратегічного управління вітчизняних підприємств потребують прийняття інноваційних стратегічних кроків швидкого та ефективного їх розвитку. З одного боку формування стратегії імпортозаміщення, а саме переорієнтація виробництва на власні сили, забезпечення процесу модернізації виробничих потужностей та створення конкурентоспроможного продукту для задоволення потреб споживачів та з іншого – диверсифікація експорту, що є заходами антикризового менеджменту та новітнім напрямом стабільного економічного розвитку вітчизняних підприємств
Références
Peresadko, G. O. (2008). Upravlinnia stratehiiamy dyversyfikatsii promyslovykh pidpryiemstv [Management of diversification strategies of industrial enterprises]. Sumy: SumDU, 254.
Porter, M. (2005). Konkurentnoe preimushhestvo: kak dostich' vysokogo rezul'tata i obespechit' ego ustoychivost' [Competitive advantage: how to achieve a high result and ensure its stability]. Moscow: Alpina Biznes Buks, 715.
Ansoff, I. (1989). Strategicheskoe upravlenie [Strategic management]. Moscow: Ekonomika, 520.
Lamben, Zh.-Zh. (2007). Menedzhment, orientirovannyiy na ryinok. Strategicheskiy i operatsionnyiy marketing [Management focused on the market. Strategic and operational marketing]. Saint Petersburg: Piter, 800.
Lindert, P. H.; Ivanova, O. V. (Ed.) (1992). Ekonomika mirohozyaystvennyih svyazey [Economy of world economic relations]. Moscow: Progress, 514.
Chenery, H., Straut, A. (1966). Foreign Assistance and Economic Development. American Economic Review, 56, 679–733.
Illyashenko, S. M. (Ed.) (2014). Marketynhovi aspekty upravlinnia innovatsiinym rozvytkom [Marketing aspects of management of innovative development]. Sumy: TOV «Drukarskyi dim «Papirus», 480.
Mazaraki, A. A., Bosovska, M. V. (2013). Teoretychni ta metodolohichni zasady formuvannia intehratsiinoi stratehii pidpryiemstv [Theoretical and methodological bases of formation of the enterprises integration strategy]. Biznes inform, 7, 299–308.
Mykhailova, L. I., Slabospytska, O. Yu. (2011). Otsinka dynamiky vektor-struktury eksportu produktsii mashynobuduvannia vitchyznianymy pidpryiemstvamy [Estimation of dynamics of vector-structure of export of machine building products by domestic enterprises]. Marketyng i menedzhment innovacii, 2, 164–172.
Fathutdinov, R. A. (2002). Konkurentosposobnost organizatsii v usloviyah krizisa: ekonomika, marketing, menedzhment [Competitiveness of an organization in a crisis: economy, marketing, management]. Moscow: Izdatelsko-knigotorgovyiy tsentr «Marketing», 892.
Shypulina, Yu. S. (2013). Orhanizatsiino-ekonomichni peredumovy formuvannia innovatsiino-spryiatlyvoho seredovyshcha na pidpryiemstvi [Organizational and economic prerequisites for the formation of an innovative and supportive environment at the enterprise]. Marketyng i menedzhment innovacii, 3, 100–113. Available at: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2013_3_100_113.pdf
Vashhenko, T. V. (2015). Orhanizatsiino-ekonomichni zasady formuvannia stratehii importozamishchennia promyslovoho pidpryiemstva [Organizational and economic bases for import substitution strategy formation at the industrial enterprise]. Sumy: SumDU, 20.
Zolotova, E. V. (2017). Osobennosti razvitiya sektora elektroenergetiki v Bolivarianskoy Respublike Venesuela [Features of the development of the electricity sector in the Bolivarian Republic of Venezuela]. Internet-zhurnal «Naukovedenie», 9 (2). Available at: http://naukovedenie.ru/PDF/60EVN217.pdf
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Tetyana Vashchenko 2018
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Our journal abides by the Creative Commons CC BY copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons CC BY, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.